8 månader uten fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    8 månader uten fisk

    Har et kar på 180 liter som har stått og gått 8 månader uten fisk og planter, uten vattenbyte, men med filter i gang.
    Nå trenger jeg det som kar til ungfisk.
    Det lukter ikke vondt. Har tenkt å bytte vann et par ganger, fylle på vann fra det karet fiskene går i nå og flytte noen ungfisk (frontosa) over.

    Noen som vet om det finnes risk for skadeliga stoffer i karet etter så langt opphold uten fisk og vattenbyte??
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Om det inte luktar vatten så undrar jag vad det luktar? Jag skulle ta ut allt o skölja rent med många vatten!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Det kan nog vara ruttnande växtdelar och annat som sitter i gruset och i filtret. Jag tipsar som Wilhelm: Rengör detta ordenligt och gnugga stenar och rötter. Dra igång det igen och byt vatten ofta en vecka eller så innan du tillsätter fisk.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Darizz
        Användare
        • januari 2013
        • 45

        #4
        Iofs. så begränsas min kunskap om det norska språket till det man snappat upp från NRK1 som liten men jag försöker översätta

        "Har ett kar på 180 liter som stått och gått i 8 månader utan fisk och växter, utan vattenbyte, men med filtret igång.
        Nu behöver jag det som kar till ungfisk.
        Det luktar inte dåligt. Har tänkt byta vatten ett par gånger, fylla på med vatten från karet fiskarn går i nu och flytta över någon ungfisk (frontosa).

        Någon som vet om det kan finnas risk för skadiliga ämnen i karet efter ett så långt upphåll utan fisk och vattenbyte?"

        Så jag tror frågan var mer om hur konc. på skadliga ämnen i vattnet påverkats av att det stått så länge. Vilket jag inte har koll på, kan bara spekulera, men....

        Jag skulle nog rengjort filtret i akvarievatten, bytt 95% vatten, eller hur mycket jag kan få ur, fyllt på med vatten från det som är igång med fiskar och sen behandlat det som om det var helt nystartat för säkerhets skull.

        /Erik
        Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

        Kommentar

        • KjellM
          NCS Medlem
          • november 2006
          • 172

          #5
          Takk for svar.
          Blir nok til at jeg tømmer ut alt fra karet, rengjør det og skyller godt et par ganger.
          Har et innkjørt filter som står og går i et kar med fisk som jeg flytter over, og tar vann fra det store karet der det nå er fisker.

          Litt morsomt med oversetting fra Norsk til Svensk, men ser at det er en del forskjeller.
          Selv er jeg ganske mye i Sverige og tenker ikke over forskjellene (har en fastighet i Orsa - kommer nettop derfra nå etter å ha jagat skogsfågel i 12 dagar).

          KjellM

          Kommentar

          Arbetssätt...