Bygga akvarie bänk med IKEA skåp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil
    Användare
    • oktober 2008
    • 73

    Bygga akvarie bänk med IKEA skåp?

    Jag funderar just nu på att skaffa mig ett större akvarium typ 720 eller 840.
    Men det finns inga snygga akvarie bänkar till humana priser, funderar därför på att bygga en själv av 4 st ikea skåp typ den här och lägga en bänk skia över för att håll ihop det hela:
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


    Först tänkte jag att det kanske är för klent men när jag kolla på mitt juwel akvarium ser jag att det är byggt i samma material och bara 4 st skivor som är bärande, Med ikeas skulle det bli 8 st som dessutom är tjockare?

    Vad tror ni?
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Helt ok.
    Men det finns snyggare luckor?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Nasso
      Användare
      • april 2011
      • 154

      #3
      Jag planerar själv att göra det men basera det på denna istället. http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/19852504/
      Ska tydligen bli riktigt stabilt.

      Jag hade en tråd på zoopet för ett tag sedan om det med en del nyttig info http://www.zoopet.com/forum/showthre...ht=ikea+b%E4nk

      tege: tror det finns 15+ olika dörrar att välja bland
      //Emil

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        #4
        Pred har byggt med IKEA grejor
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • Cichlid-Power
          Användare
          • november 2006
          • 253

          #5
          Ursprungligen postat av Emil
          Jag funderar just nu på att skaffa mig ett större akvarium typ 720 eller 840.
          Men det finns inga snygga akvarie bänkar till humana priser, funderar därför på att bygga en själv av 4 st ikea skåp typ den här och lägga en bänk skia över för att håll ihop det hela:
          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


          Först tänkte jag att det kanske är för klent men när jag kolla på mitt juwel akvarium ser jag att det är byggt i samma material och bara 4 st skivor som är bärande, Med ikeas skulle det bli 8 st som dessutom är tjockare?

          Vad tror ni?
          Hei Emil, jeg tror ikke jeg ville stolt på Ikea underdel, akvariet du tenker på har stor vekt. Da ville jeg heller bruke firkantrør av aluminium og kle med tynne plater utenpå.Akvarium på den størrelsen bør ha 5 ben for at det skulle være stabilt nok.
          Jeg satte opp en 600 liter 2 meter langt med bare 3 par føtter. Enden på visen var at DET ikke var stabilt nok og bunnplaten sprakk diogonalt. Jeg hadde brukt vattenpass så det skulle stå rett.
          Med 5 føtter ble det kortere avstand mellom føtten og da ble det også stivere.-

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Hmm, nu blev man ju jäkligt sugen på att snickra ihop en sådan här bänk till mitt kommande projekt.

            Antar av vad jag läst här och på trådarna ni tipsat om att ifall man skruvar ihop modulerna sins imellan, sätter tjocka reglar under som "ben" samt en stabil bänkskiva ovanpå så håller detta för ett akvarium?

            Kommentar

            • Emil
              Användare
              • oktober 2008
              • 73

              #7
              Ursprungligen postat av Lars

              Ja, uppenbarligen håller det för ett 720
              Ni som är skeptiska varför? Har ni sett en juwel bänk?
              Dom är ju byggda på samma sätt?

              Kommentar

              • Emil
                Användare
                • oktober 2008
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av Backtoheaven
                Jag skulle inte använda den bänken. Ser på fotot ut som att benen sitter på bottenplattan som i sin tur sitter fast på väggarna med skruv eller plugg. Det blir ju dessa + den direkt omgivande spånplattan som får ta upp hela vikten av akvariet. Det skulle jag aldrig lita på och försäkringen skulle nog heller inte gälla om bänken skulle krascha och du får 720 liter vatten på golvet. Jag råkade få ut kanske 5-7 liter på bänken/byrån och golvet igår när jag bytte vatten, det var inte roligt men det var ändå hanterbart med en hög handdukar, lakan mm. För mej är det ett kardinalmisstag att chansa med säkerheten för att spara in några kronor.

                Jag ska såklart inte använda dom benen utan jag tänkte lägga lägga en 2 tum 4 under för att jämna ut bärandet.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Precis min tanke med!! En tjock regel under borde göra susen!!

                  Kommentar

                  • Lars
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 226

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emil
                    Ja, uppenbarligen håller det för ett 720
                    Ni som är skeptiska varför? Har ni sett en juwel bänk?
                    Dom är ju byggda på samma sätt?
                    Visst håller det utan problem. Bara att läsa vad Pred skriver om det
                    Jag har ytterligare vänner som byggt bänk med IKEA lådor och som sett skumt ut, men funkar lysande när det är klart, så vad skulle problemet vara?

                    Lycka till.
                    Hemsida
                    FiskTorget

                    Kommentar

                    • Nasso
                      Användare
                      • april 2011
                      • 154

                      #11
                      Kan man inte stabilisera det hela genom att fästa en stor spånskiva under hela bänken och sedan fästa benen i den? Då borde väl "problemet" med att väggarna är fästa i botten försvinna?
                      //Emil

                      Kommentar

                      • Lars
                        Användare
                        • augusti 2010
                        • 226

                        #12
                        Ännu en IKEA bänk byggd med 8st fötter och tar ett 720l helglasakvarium på sig
                        Hemsida
                        FiskTorget

                        Kommentar

                        • Nasso
                          Användare
                          • april 2011
                          • 154

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars
                          Ännu en IKEA bänk byggd med 8st fötter och tar ett 720l helglasakvarium på sig
                          Vet du vad den där är byggd av? Ser för låg ut för att vara faktum köksbänk?
                          //Emil

                          Kommentar

                          • Lars
                            Användare
                            • augusti 2010
                            • 226

                            #14
                            Ja det är överskåp till kylfrys 3st 60*35, skåpen är därefter beklädda med 22mm mdf som toppskiva, gavlar och bottenskiva.

                            Länk till den tråden med.
                            Hemsida
                            FiskTorget

                            Kommentar

                            • Emil
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 73

                              #15
                              Nu känns det uppenbart att det kommer hålla. Slänger upp en projekttråd så småningom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...