Satanoperca jurupari?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Satanoperca jurupari?

    De Satanoperca jag har är köpta som VF Satanoperca jurupari och såg nu att det inte fanns någon beskrivning på dem så har sökt runt lite på nätet och försökt hitta någon vettig information som jag kan kombinera med egen erfarenhet för att få ihop något.

    Men till problemet är nu att jag börjat tvivla på vad det egentligen är jag har för något. Hittat massor med bilder som visar på en fisk helt utan prickar på sidan av huvudet som ska vara Satanoperca jurupari medan mina har prickar på sidan som leucosticta har men saknar de prickar som går längst ryggfenan som ska vara kännetecken att det är en leucosticta. Mina saknar helt prickar på kroppen.

    Så vad tror ni, går de att gissa eller?

    Bild på mina
    Bild på jurupari utan prickar
    Bild på leucosticta
    Mvh
    //Alf
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Vanligast är att jurupari saknar prickar, men det finns nog varianter. Det säkratse sättet att veta. är hur de ruvar vid lek. Juruparin är en ovofil munruvare, som tar upp äggen direkt i munnen vid lek. Leucosticta fördröjd, väntar 2-3 dagar med att ta upp för munruvning efter romläggning.

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Jo, det har jag också hört, får helt enkelt vänta tills de blir könsmogna, om de nu ens vill leka i mitt kar.

      Besvärligt när de är så lika.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        De har ju definierat 3 obeskrivna arter, jag har inte läst på så noga men sponant kanske någon av ovanstående egentligen är någon av de obeskrivna
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        Arbetssätt...