Topp 5 Ca

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Hypsophrys nematopus - tuffast i stan
    Amatitlania siquia /nigrofasciatus (zebra) - de jag har nu är från Laguna Xiloa.
    Cryptoheros myrnae - så snälla att de funkar i sällskapsakvariet
    Thorichthys ellioti - de snyggaste ciklider jag någonsin sett då jag fångade dem i Laguna Catemaco i Mexiko. I akvariet har mina varit tramsaggressiva mot varandra och aldrig parat ut (ett kön?). Jag köpte 11 stycken en gång och fem en annan gång men misslyckades (akvariet var 540 liter). Akvariefirrarna är tyvärr inte lika gnistrande i blågrönt och orange.
    Theraps coeruleus har jag aldrig haft men den finns på önskelistan sedan 20 år (har bara funnits ett kön de gånger jag sett den)

    Stämmer nog det, när jag köpte T.Coeruleus som mycket små ca 4 cm och rätt dyra, hade jag vid det tillfället bara råd att köpa 5 st, och alla visde sig vara honor
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • FINN
      Användare
      • juni 2010
      • 679

      #17
      Jag håller mig nog till dom gammla klassikerna
      1/ Amatitlania nigrofasciata
      2/ Cichlasoma salvini
      3/ Herichthys carpintis
      4/ Rocio octofasciata
      5/ Thorichthys meekii
      Jag är riktigt nöjd med den listan, skulle kanske velat ha med
      H cyanoguttatus också.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Paraneetroplus argenteus
        Som nybliven innehavare av arten jag suktat efter i åratal är den given.

        Paraneetroplus synspilus
        Tredje gången jag har denna genom åren. Oemåståndlig till utseende och beteende.

        Cichlasoma bocourti
        Haft ett par en gång. Tycker den är i klass med synspilus till beteende.

        Hypsophrys nicaraguensis
        Den återkommer alltid. Hade mina första i mitten av 80-talet. Funkar med så många olika arter.

        Parachromis friedrichstalii
        Ångrar verkligen att jag sålde det par jag hade, när jag gick över till SA. Är ju en relativt lugn och skön parachromis.

        Sen finns ju många andra klassiker man haft, som platsar. Eldbuk, zebra, dempsey...de borde väl ha stående hedersplatser för lång och trogen tjänst

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #19
          Petenia splendida
          Amatitlania siquia (Zebra)
          Paraneetroplus regani synspila, fenestrata, ja vilken Paraneetroplus som helst
          Hypsophrys nicaraguensis
          Herichthys carpintis

          Kommentar

          Arbetssätt...