Nikke!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikke
    Användare
    • augusti 2012
    • 31

    Nikke!

    Tjena

    Nybliven medlem, dock ej ny till forumet då jag spanat in Ciklid.org och hämtat mycket nyttig information här till fördel för mitt egna akvarie intresse, dock verkar det vara mest CA/SA här men jag själv har ju haft "påffar" upp till en storlek på 20-25cm, dom var ju bra på det sättet att man kunde ta det som blev över i diskhon efter en matlagning och bjuda dom på en brak middag, men dom blev ju för stora tillslut för mig tyvärr

    nästa intresse blev Malawi och där har jag fastnat nu, så tänkte visa er mina akvarier och byggen genom det senaste året för mycket har hänt, jag började med akvaristik bara för 2,5 år sen.

    Mitt första införskaffade akvarie blev ett hörnkar på ca 450L och det står kvar än idag och kommer göra länge till då det är ett bra kompliment till vardagsrummet.



    Sedan är det mitt andra införskaffade 420L kar där jag har byggt
    rampen(med huv för enkel åtkomst), ställningen i 40x40 profilrör, bänken är en meter hög för att få upp karet till en skön nivå(får använda pall för att nå ner til botten ). I rampen sitter ett LED bygge jag mekat ihop själv (inspiration och info från LN:s bygge), 24 LED fördelat på 12st 10000k vita och 8st blå, 2 st kylflänsar på 40 cm vardera, behöver ej någon fläkt då detta inte bygger allt för mycket värme
    Glaset är ju det enda jag inte byggt själv, någon dag händer det med, men det lär dröja tills husköp.
    Går endast en liten N. Livingstonii på 4 cm som jag stoppade ner i karet idag för att se hur han överlever det nästa 24h innan jag stoppar ner mer fisk, karet har gått i lver 3 veckor nu.



    nystartat kar här, de vita dioderna har inga linser monterade här heller.
    Är inte helt nöjd med mitt val av filter men pengarna för BTN är inget jag betalar för idag om jag inte kommer över det begagnat tyvärr.





    karet inkört! har inte valt någon bakgrund pga av att jag vill ha allt plats för fiskarna så dom kan paddla runt på en stor yta

    Är väldigt nöjd över min framgång inom akvaristik inom denna korta tid men det finns mycket kvar för mig att lära.
    fototagning är något som jag vill lära in mig mera på just nu men på den fronten kommer det ta ett tag innan jag tänker investera i en schysst kamera.
    sitter idag med flickvännens Canon Powershot G7 vilket jag har ingen aning om hur bra den är men helkarsbilder tycks funka, men för att fota fisk tycker jag det rent ut sagt är dålig men det kanske är ett handhavande fel, vad vet jag
    1000L Tanganyika
    300L Saltvatten
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stort välkommen hit kul att du testat lite olika delar av ciklidvärlden. Det finns nog alla användare här på ciklid.org och det går lite i vågor känns det som. Ser fram emot Malawiinlägg eller annat från dig framöver.

    Jag gillar din inredning, särskilt stenröset med träbitar och vallisen runt det hela. Snyggt!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    Arbetssätt...