JD är i lektagen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    JD är i lektagen

    Jack Dempsey-paret är i lektagen, och jag tänkte försöka dra upp lite yngel efter dem.

    De är inte så stora ännu, hanen är kanske 15 cm och honan är mindre (kanske 10?) De går nu i kuben på 325 liter tilsammans med Scalarena, men jag funderarpå om de kan släppas ner i ett mindre odlingsakvarium, under leken ??

    Jag har en akvarieställning med 3 akvarium på 100 liter, och jag funderade på om de kunde gå i ett av dem en tid ?? Och hur länge de kan gå där, om leken kommer av sig, förhoppningsvis så leker de väl igen längre fram ??

    Alla tre karen är just nu tomma och oinredda, men jag skall ta itu med dem nu i dagarna tänkte jag.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle nog tippa på att det är bättre om du har kvar dem i det akvariet där de går nu och när de får yngel som är frisimmande kan du ta en slanghävert och suga upp så många du önskar. Se då bara till att det akvarium du flyttar dem är inkört och varför inte fylla på det akvariet med så mycket vatten från föräldrakaret som möjligt så har du temp och andra parametrar väldigt lika vilket gör att ynglen inte stressas i onödan.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Jag hade tänkt att fylla upp odlingskaret helt med vatten från kuben, det blir bara som ett vanligt vattenbyte om jag tar 100 liter från kuben Får väl slamma ur bottnen efteråt, när vattnet är flyttat

      Att jag funderadepå att flytta dem, beror på att jag inte vet om de klarar evt. rom i karet, där finns både scalarena som är "bofasta" där, samt en Channa som går på tillväxt, så hon inte skall bli mat i stora karet
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      Arbetssätt...