SA/CA mix 1050 liter, filmsnutt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    SA/CA mix 1050 liter, filmsnutt

    Förevigar sista bilderna på mina Satanoperca rhynchitis . I helgen flyttar de till ny husse.
    Men även en kommentar till rubrik i annan tråd om jordätare med CA. Jag var först skeptisk när jag placerade då fem små Paraneetroplus synspilus tillsammans med mina jordätare. Men med tiden har det utvecklats bra. Har haft synspilus förr och vet att de är relativt fredliga. Nu har dessa parat ut sig till två par (har två hanar tre honor). Hannarna är kanske 17-18 cm nu. Satanopercorna kan t.o.m leka i karet. Synspilorna bryr sig inte så mycket om dem. Tror att det går bra då munruvande ciklider inte är så revirhävdande som substratruvare, som ju nästan tar ett revir permanent, som synspila paret till höger i filmen. Men de som tillåts in där är satanopercorna.

    Men nu ska karet med tiden bli ett rent CA (kanske...). Går det att ha två lekpar synspilus när de blir vuxna, ska jag försöka.

    Annars går där två lekpar Geophagus iporangensis . Bör kanske stå cf. mellan släkt och artnamn, då jag köpte dem som Gymnogeophagus australis , vilket det ej var. Gjorde inget, de är vackra och trevliga. Hannarna verkar stanna på runt 14-15 cm, därför sluter jag mig till att det är iporangensis, efter att studerat många bilder, filmer och läst på. I denna tråd visade jag dem som nyinköpta: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ight=australis. Kanske kan någon som haft iporangensis uttala sig?

    Går också två honor Geophagus crassilabris där (eller pellegrini)

    Jaja, det ska bli spännande att se framtiden an i detta kar. Alltid kul att få plats med nya arter, även om det är med delade känslor jag skiljs från mina satanopercor.

  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Riktigt trevligt kar!

    //Kaj

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Tack, Kaj!
      Har sett ditt CA också. Mycket fint
      Hade jag bott närmare Malmö hade jag köpt dina loisellei, för de eller freddisar tror jag blir nästa art.

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Tack, Kaj!
        Har sett ditt CA också. Mycket fint
        Hade jag bott närmare Malmö hade jag köpt dina loisellei, för de eller freddisar tror jag blir nästa art.
        Kul att höra! Ja, det är lite långt att transportera fisk, i alla fall utan tillgång på extra syre. Nu flyttade mina loisellei till Laholm i Halland istället.
        Du får hålla oss fortsatt uppdaterade om ditt kar!

        //Kaj

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Riktigt trevligt kar!

          //Kaj
          Jag har sett det IRL och det är fantastiskt!

          Jahadu Pabbe det blir kanske CA av detta?! Låter intressant
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Tack DaRe!
            Ja, jag har långsamt rört mig norrut. Det blir lite nystart, inte bara i karet, utan för intresset generellt.

            Såg du uppdaterade din tråd. Trist att de dör bort, men du har ju möjligheten att starta om något kul i det karet.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jo det finns lite utrymme där helt klart.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Kul att du satsar lite mer på CA Pabbe!
                Snygga synspilor, det går alldeles säker att ha 2par synspilor i det karet
                CA

                Kommentar

                • liv
                  NCS Medlem
                  • februari 2005
                  • 192

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Tack DaRe!
                  Ja, jag har långsamt rört mig norrut. Det blir lite nystart, inte bara i karet, utan för intresset generellt.

                  Såg du uppdaterade din tråd. Trist att de dör bort, men du har ju möjligheten att starta om något kul i det karet.
                  Heia ,flott kar,og fine fisk.Hvilken filtrering bruker du?
                  jan

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ursprungligen postat av RobinH
                    Kul att du satsar lite mer på CA Pabbe!
                    Snygga synspilor, det går alldeles säker att ha 2par synspilor i det karet
                    Ja, de är jag nöjd med. Beställde dem i vintras via Akvarielagret från Glaser tror jag. Hitade dem dolda under benämningen "vieja shinespot" i listan. Utgick från att det handlade om "spotted chiapas".
                    Tror också det kommer funka med två par. Det blir skön dynamik med två par av samma art, när de inte är så agressiva.
                    Ska satsa på inte så agressiva arter, så man slipper det där med fiskar uppträngda i hörnen. Hade synspilor redan under mitten av 80-talet, då jag ägnade mig åt CA. De har ett passande temperament.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ursprungligen postat av liv
                      Heia ,flott kar,og fine fisk.Hvilken filtrering bruker du?
                      Tack.
                      I karet är fyra btn-moduler, samtliga fyllda med filtermattsbitar och lite biobollar. Lite overkill kanske, men varför inte utnyttja tomma platser. I de två modulerna i hörnen finns cirkulationspumpar på 1000 l/t resp 2000 l/t. Längst till höger syns knappt en mindre filtermodul också med en 1000 l/t.
                      Längden på karet är 250 cm och jag har valt att ha flera pumpar med lägre kapacitet. Bra säkerhetsåtgärd om någon pajar när man är bortrest och flödet blir mer jämt fördelat, kraftigt men ändå måttligt.
                      I den stora mittenmodulen strömmar vatten via slang från ett eheim 2080 ytterfilter in i modulen, som är fylld med mindre filtermattsbitar och biobollar. Dessa virvlar ständigt runt och vattnet pressas sakta ut i karet mellan kanten på baksidan (mellan btn-kanten och glaset har jag lämnat springor vid limningen).
                      De tre stora modulerna har öppen yta upptill, vilket underlättar syresättning och rengöring.
                      De två modulerna vid hörnen är hörnmodul B, som egentligen är tänkta stående i hörnen, antar jag. Då blir öppningrna slutna mot glaset, men jag har valt att använda dem som överhäng, med öppning uppåt.
                      Senast redigerad av Pabbe; 21 augusti 2012, 09:09. Anledning: Kompletterande bilder och text

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pabbe
                        Ja, de är jag nöjd med. Beställde dem i vintras via Akvarielagret från Glaser tror jag. Hitade dem dolda under benämningen "vieja shinespot" i listan. Utgick från att det handlade om "spotted chiapas".
                        Tror också det kommer funka med två par. Det blir skön dynamik med två par av samma art, när de inte är så agressiva.
                        Ska satsa på inte så agressiva arter, så man slipper det där med fiskar uppträngda i hörnen. Hade synspilor redan under mitten av 80-talet, då jag ägnade mig åt CA. De har ett passande temperament.
                        Ja jag har oxå 5st från glaser
                        synspila shinespot och spotted chiapas är bara 2 olika benämningar men samma fisk.
                        Har även en kull från dom som jag drar upp.
                        Ska bli kul att se vad som mer åker ner i ditt kar.
                        CA

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Ja jag har oxå 5st från glaser
                          synspila shinespot och spotted chiapas är bara 2 olika benämningar men samma fisk.
                          Har även en kull från dom som jag drar upp.
                          Ska bli kul att se vad som mer åker ner i ditt kar.
                          Kul Har du fått ut två lekpar som samsas i ett kar? Hur stort kar?

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Kul Har du fått ut två lekpar som samsas i ett kar? Hur stort kar?
                            Nä bara ett lekpar som är inne på sin tredje lek nu, dom går med andra större Centralare så dom andra har nog inte så lätt att ta ett revir, dom går i ett 2m 900l kar.
                            Mina ser inte ut att var fullt så stora som dina än, har bara haft dom sen i maj månad när jag var o köpte dom hos Jockeb i norrköping.
                            CA

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #15
                              De sex Satanoperca rhynchitis har ersatts av fyra fina Paraneetroplus argenteus , från Akvarielagret. Den största 15 cm och tre på 12-13 cm. Dettahar varite en drömfisk i åratal.
                              Lite taskiga bilder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...