Hjärtat blöder och samvetet är svart, men vad skall man göra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Hjärtat blöder och samvetet är svart, men vad skall man göra.

    Jag har varit tvungen att sätta ner Jaguarparet i 300 litern. Det blev panikflyttning av fiskar här om dagen.

    Lite lugnare blev jag när jag igår såg att de hade lekt och lagt rom på en sten, så det kan ju inte vara totalt katastrof med utrymmet. Men frågan är, kan de gå däri, tills jag hittar en bättre lösning ?? Jag vet inte hur länge det kan dröja, det kan dröja uppemot ett halvår innan jag kan fixa det, men jag vågar inte släppa ner dem i stora akvariumet igen just nu, och inte har jag plats för ett större akvarium till heller

    Kommer de att fara väldigt illa, eller kan jag låta dem gå där en tidsperiod ??
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    #2
    Om det bara är paret så skulle det funka, även fast det är i minsta laget. Vilka mått är det på karet?

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Ursprungligen postat av wow
      Om det bara är paret så skulle det funka, även fast det är i minsta laget. Vilka mått är det på karet?
      Jo det är bara paret (samt en herrans massa rom ) som går i karet just nu, och det kommer inte att släppas ner nån mer fisk där heller, förutom levandeföda ibland.

      Måtten är 120X50X50
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av Ciklidtok
        Jo det är bara paret (samt en herrans massa rom ) som går i karet just nu, och det kommer inte att släppas ner nån mer fisk där heller, förutom levandeföda ibland.

        Måtten är 120X50X50
        Skrev du inte i en annan tråd att Jagga hanen var ca 40cm?? och är karet bara 120X50X50cm så är det på tok för litet!
        Varför var du tvungen att flytta dom?
        CA

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Skrev du inte i en annan tråd att Jagga hanen var ca 40cm?? och är karet bara 120X50X50cm så är det på tok för litet!
          Varför var du tvungen att flytta dom?
          Jo jag vet att det är på tok för litet, och ja hannen är uppemot 40 cm Därav rubriken.

          Största Påfågeln försökte hugga huvudet av hannen, och de andra 3 hakade på sin "chef" (Han är den dominanta av 4 påfåglar) samtidigt som Channan försökte bita av Jaguarhonan på mitten, jag vill inte förlora jaguarparet, det är mycket svårt att få tag på nya här uppe, särskillt i den sizen och den kvaliteen.

          Eftersom jaguarena bara är två, så var det lättare att flytta dem, än att jag skulle ha flyttat alla fyra Påfåglarna, eller bara Channan, då hade ju Påfåglarna fortfarande gått kvar och terroriserat Jaguarena.

          Jaguarena och Pågfåglarna har inte varit något problem hittils, lite småtjafs bara. De har spänt upp fenorna och spänt ut gälarna mot varandra, men aldrig gått till handgemäng. Att det blev så nu, tror jag beror på att både Jaguarena och Påfåglarna lekte samtidigt, och därför blev de lite hetsigare i humöret .
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6
            Ursprungligen postat av Ciklidtok
            Jo jag vet att det är på tok för litet, och ja hannen är uppemot 40 cm Därav rubriken.

            Största Påfågeln försökte hugga huvudet av hannen, och de andra 3 hakade på sin "chef" (Han är den dominanta av 4 påfåglar) samtidigt som Channan försökte bita av Jaguarhonan på mitten, jag vill inte förlora jaguarparet, det är mycket svårt att få tag på nya här uppe, särskillt i den sizen och den kvaliteen.

            Eftersom jaguarena bara är två, så var det lättare att flytta dem, än att jag skulle ha flyttat alla fyra Påfåglarna, eller bara Channan, då hade ju Påfåglarna fortfarande gått kvar och terroriserat Jaguarena.

            Jaguarena och Pågfåglarna har inte varit något problem hittils, lite småtjafs bara. De har spänt upp fenorna och spänt ut gälarna mot varandra, men aldrig gått till handgemäng. Att det blev så nu, tror jag beror på att både Jaguarena och Påfåglarna lekte samtidigt, och därför blev de lite hetsigare i humöret .
            No problemas, om du bara har paret och de lekt i detta akvarium, du sköter vattenbytena så kommer de vara upptagna med att sköta sin avkomma flera månader utan att ens tänka på att de bara har 120cm att simma på. Jag har odlat nästan samma size av ciklider i ett 40L akvarium och även det fungerade, optimalt kanske inte men funkar paret och är de harmoniska med sin avkomma och vatten byten fungerar som de ska.... javisst det funkar.

            Janne

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Funkar, eller funkar inte. Kan bero på så mycket. För mina labbar gick det ju inte så bra....
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #8
                Ursprungligen postat av Janne E
                No problemas, om du bara har paret och de lekt i detta akvarium, du sköter vattenbytena så kommer de vara upptagna med att sköta sin avkomma flera månader utan att ens tänka på att de bara har 120cm att simma på. Jag har odlat nästan samma size av ciklider i ett 40L akvarium och även det fungerade, optimalt kanske inte men funkar paret och är de harmoniska med sin avkomma och vatten byten fungerar som de ska.... javisst det funkar.

                Janne
                Jo det är bara paret, och de har lekt. Börjar nu se svart prickar inuti rommen, så ynglen lär kläckas inom ett par dagar, vattenbyten kommer att ske regelbundet ett par gånger i veckan, och jag har stenkoll på utblåset (cirkulation) och vattenvärden i karet.


                Funkar, eller funkar inte. Kan bero på så mycket. För mina labbar gick det ju inte så bra....
                Som sagt så är jag mycket orolig för att de skall fara illa, det vill jag inte. Så jag kände att hellre att de blir levande uppäten, så får de gå lite trångt ett tag. men skulle jag se att de på något sätt blir dåliga, eller börjar bete sig konstigt på något vis, så blir det påfåglarna och Channan som ryker ner i mindre akvarium.....men så länge det verkar fungera, så är det ändå bättre att det är två stora fiskar som går alldeles för trångt, än att det är 5 som går alldeles för trångt. Förhoppningsvis blir det flytt för vår del snart, och då löser sig problemet pr. automatiuk, därför att då skall jag ha in ett akvarium på minst 1500 liter, då kan jag skilja på dem
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ciklidtok
                  Jo det är bara paret, och de har lekt. Börjar nu se svart prickar inuti rommen, så ynglen lär kläckas inom ett par dagar, vattenbyten kommer att ske regelbundet ett par gånger i veckan, och jag har stenkoll på utblåset (cirkulation) och vattenvärden i karet.




                  Som sagt så är jag mycket orolig för att de skall fara illa, det vill jag inte. Så jag kände att hellre att de blir levande uppäten, så får de gå lite trångt ett tag. men skulle jag se att de på något sätt blir dåliga, eller börjar bete sig konstigt på något vis, så blir det påfåglarna och Channan som ryker ner i mindre akvarium.....men så länge det verkar fungera, så är det ändå bättre att det är två stora fiskar som går alldeles för trångt, än att det är 5 som går alldeles för trångt. Förhoppningsvis blir det flytt för vår del snart, och då löser sig problemet pr. automatiuk, därför att då skall jag ha in ett akvarium på minst 1500 liter, då kan jag skilja på dem
                  Inget fel på ditt beslut, helt rätt att vidta snabb åtgärd. Är inte orolig för vattnet, det kan du sköta. Men se till firrarna och skilj dem åt ifall de blir osams. Mellanvägg, annat akvarium, så, badkaret.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Inget fel på ditt beslut, helt rätt att vidta snabb åtgärd. Är inte orolig för vattnet, det kan du sköta. Men se till firrarna och skilj dem åt ifall de blir osams. Mellanvägg, annat akvarium, så, badkaret.
                    Jag kommer att hålla stenkoll på dem, blir det problem, så får jag släppa ner en utav dem i 312 litern, med risk för att papegojcikliderna eller fengäddan blir ett skrovmål åt den jag flyttar

                    Än så länge är det lungt mellan dem i varje fall, de vaktar och fläktar

                    Jag måste ju också få säga att jag är tacksam att ni inte halshugger mig, med tanke på att Jaggan behöver bra mycket större.
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ciklidtok
                      Jo jag vet att det är på tok för litet, och ja hannen är uppemot 40 cm Därav rubriken.

                      Största Påfågeln försökte hugga huvudet av hannen, och de andra 3 hakade på sin "chef" (Han är den dominanta av 4 påfåglar) samtidigt som Channan försökte bita av Jaguarhonan på mitten, jag vill inte förlora jaguarparet, det är mycket svårt att få tag på nya här uppe, särskillt i den sizen och den kvaliteen.

                      Eftersom jaguarena bara är två, så var det lättare att flytta dem, än att jag skulle ha flyttat alla fyra Påfåglarna, eller bara Channan, då hade ju Påfåglarna fortfarande gått kvar och terroriserat Jaguarena.

                      Jaguarena och Pågfåglarna har inte varit något problem hittils, lite småtjafs bara. De har spänt upp fenorna och spänt ut gälarna mot varandra, men aldrig gått till handgemäng. Att det blev så nu, tror jag beror på att både Jaguarena och Påfåglarna lekte samtidigt, och därför blev de lite hetsigare i humöret .
                      Det måste vara några rejäla och aggressiva påfåglar om de kan bita huvudet av en 40 cm jaggahane.

                      Kommentar

                      • Ciklidtok
                        Användare
                        • september 2008
                        • 506

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lundensis
                        Det måste vara några rejäla och aggressiva påfåglar om de kan bita huvudet av en 40 cm jaggahane.
                        Jag fick hem en fullvuxen Påfågelhanne, också han i samma size som Jaggan, och han är rätt aggressiv när han är i lektagen. Det blev, vad jag tror, fel när både Jaggan och Påfåglarna lekte samtidigt.
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #13
                          Jag tycket du gjorde rätt. Många zoo-butiker har fiskar packade i väldigt små akvarium och där går dom ibland ganska länge.

                          Ja hade lite ågren ett tag när jag släppte ner en Venustus på 21cm i mitt 375 liters (150x50x50) eftersom det kändes trångt men den verkar trivas bra ändå.

                          Akvariet i butiken där jag köpte den var knappast mer än 200-250 liter så han fick det bättre hos mig iaf.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • Ciklidtok
                            Användare
                            • september 2008
                            • 506

                            #14
                            Ursprungligen postat av Doktor-T
                            Jag tycket du gjorde rätt. Många zoo-butiker har fiskar packade i väldigt små akvarium och där går dom ibland ganska länge.

                            Ja hade lite ågren ett tag när jag släppte ner en Venustus på 21cm i mitt 375 liters (150x50x50) eftersom det kändes trångt men den verkar trivas bra ändå.

                            Akvariet i butiken där jag köpte den var knappast mer än 200-250 liter så han fick det bättre hos mig iaf.
                            Tack

                            Ja, de verkar inte vantrivas i varje fall. De har frisimmande yngel nu, och de pysslar om ynglen och har sig. Inga sammandrabbningar eller bråk dem emellan, bägge två är alerta och pigga
                            www.ciklidtok.weebly.com
                            *720 liter
                            *375 liter
                            *300 liter
                            *275 liter
                            *112 liter

                            Kommentar

                            • mats44
                              Användare
                              • mars 2011
                              • 13

                              #15
                              Jag har haft Påfåglar i två omgångar. När Påfåglarna var små var dom gulliga som kattungar. Men när dom växt till sej började det hända saker, som jag absolut inte tänkt mej. Detta resulterade i att Påfåglarna utsattes för något, som dom absolut inte tänkt sej; avlivning!
                              720 liter SA och aldrig mera Påfågel!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...