Massivt ha begär!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #31
    Ursprungligen postat av maltandis
    Vem har tagit bilderna på de här fina gäddcikliderna?
    Ingen aning
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • maltandis
      Användare
      • oktober 2003
      • 1567

      #32
      Det kan bli dyrt om man lägger ut någon annans bilder om man inte har fotografens medgivande.
      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

      Kommentar

      • Ciklid_Martin
        Användare
        • maj 2011
        • 136

        #33
        Bilden av den stora svarta är en Xingu sp. III hona. Jag har aldrig sett dessa på några listor, Glaser har väl haft ett par inne sedan 90-talet eftersom den finns med i deras Aqualog. Jag har haft en riktig lek på Regani. De är äckligt bra på yngelvård samtidigt de knabbas och småslåss nästan hela tiden.
        sigpic

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #34
          Då får vi radera väldigt många bilder på forumet om vi skall tänka så... i alla fall när de bara publiceras i en tråd en gång..
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Deckard
            Användare
            • juni 2012
            • 51

            #35
            Ciklid_Martin - Slogs dom även med varandra inom ett etablerat par?

            Jag var ganska nära att slå till på VF C.regani i vintras, en butik i närheten hade ett gäng inne, men alla utom en stor hanne var i bedrövligt skick, insjunkna magar etc. Dom gick i en liten butiksburk också (90liter kanske) så den hannen hade alla dom andra uppjagade i hörnen.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #36
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Då får vi radera väldigt många bilder på forumet om vi skall tänka så... i alla fall när de bara publiceras i en tråd en gång..
              Ingen risk för det. Hittills har här inte publicerats snodda bilder, utan bara sådana som man själv har tagit.

              Detta är också helt klart och tydligt utsagt i § 20 i våra Forumregler, som användarna har förbundit sig att följa. (§20. Publicering av bilder i forumet på ciklid.org får bara göras av upphovsrättsinnehavaren själv, eller där familjemedlem äger upphovsrätt och gett särskilt tillstånd till publicering.)
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #37
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Då får vi radera väldigt många bilder på forumet om vi skall tänka så... i alla fall när de bara publiceras i en tråd en gång..
                Det kanske är så att upphovsmannen till en bild inte bryr sig hur många ggr den visas, visas den en gång offenligt utan fotografens medgivande så har ett brotts begåtts.
                Jag vet att det inte finns så mycket bilder på dessa skönheter, kan ni inte nöja er med att länka till bilderna?
                Oftast så brukar fotografen tycka att det är skoj att publiceras, men inte alla gör det och speciellt inte utan cred (fotografens namn).

                mvh Jocke
                Senast redigerad av maltandis; 17 augusti 2012, 15:01.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #38
                  Ja vi bör inte överdriva användandet av länkade bilder eller nedladdade från nätet. Jaghar lagt väldigt, väldigt, mycket tid på att få ok från hundratals fotografer av ciklider världen över för användande av bilde ri artregistret och i pdf:er.

                  Iofs tror jag att i de flesta fall är det ett icke-problem i alla fall ett mer formellt problem än reellt, då av alla jag frågat är det endast en, 1, som inte velat att jag använder hans bilder, en amerikan.

                  Vi i styrelsen som driver formet är nödgade att fråga om ni har tillstånd att använda bilderna, säger ni att det är grönt ljus kan vi knappast kräva mer än så.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Nåja tillbaka till ämnet.

                    Länkar går ju bra det med i de flesta fall annars fråga fotografen det brukar gå snabbt att få svar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ciklid_Martin
                      Användare
                      • maj 2011
                      • 136

                      #40
                      Ursprungligen postat av Deckard
                      Ciklid_Martin - Slogs dom även med varandra inom ett etablerat par?

                      Jag var ganska nära att slå till på VF C.regani i vintras, en butik i närheten hade ett gäng inne, men alla utom en stor hanne var i bedrövligt skick, insjunkna magar etc. Dom gick i en liten butiksburk också (90liter kanske) så den hannen hade alla dom andra uppjagade i hörnen.
                      Absolut, honan tog hand om ynglen och hanen patrullerade mot inkräktare. När de var nära varandra så var det småbråk mest hela tiden. Hannen ville köra igång igen och producera fler yngel, honan var inte speciellt intresserad. Värst var det för de stackars paletterna som inte hade några stjärtfenor kvar och var upptryckta bakom pumpar och dylikt.
                      sigpic

                      Kommentar

                      • oaken
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 269

                        #41
                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Vem har tagit bilderna på de här fina gäddcikliderna?
                        Jag tror gäddciklidsexperten Frank Warzel har tagit båda bilderna (men jag kan minnas fel vad gäller den första bilden, vad gällerden andra är det dock uppenbart). Han är dock tyvärr avliden sen några år så jag vet inte hur det funkar då. Det blir ju då svårt att få något medgivande och än mer något klagomål från fotografen i fråga. Dock är det fortfarande lika respektlöst att lägga upp någon annans bilder utan att åtminstone ange källa, tycker jag.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Då är det hans efterlevande som avgör. Jag har andra skäl funderat att söka deras godkännande. När gick han bort? Vet någon var jag kan få tag på hans efterlevande?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • oaken
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 269

                            #43
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Då är det hans efterlevande som avgör. Jag har andra skäl funderat att söka deras godkännande. När gick han bort? Vet någon var jag kan få tag på hans efterlevande?
                            Du kanske kan kolla med någon på cichlidae.com (http://www.cichlidae.com/author.php?id=65)

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #44
                              Ok, done. Vi får se om jag får napp...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                #45
                                Ursprungligen postat av dare
                                när gick han bort?
                                27.4.2005
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...