På besök hemma hos bla Jan Hommel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    På besök hemma hos bla Jan Hommel

    Tänkte skriva några rader om våran Köpenhamns utflykt i går. Som till slut gjorde mig en troffegrupp rikare. Började dagen med att mötas upp på mitt jobb kl 11.00 för att sedan köra mot Köpenhamn. Första affären vi besökte var Malawi-Amager hade en ett par riktigt fina Malawi hema b.la riktigt fina Labeotropheus fuelleborni men i dag var det Tanganyika som gällde så malawi cikliderna får vänta tills nästa gång vi åker över. Nästa affär var planteimporten kan ju säga åker man med Magnus m här på forumet behöver man inte ha GPS med sig för Magnus har sten koll på varje akvariebutik i Köpenhamn. Plus var även att Henrik som följde med har danska föreldrar och kan hjälpa mig med danskan när det behövs. Henrik har för närvarande bara ett litet kar men jag gör mitt bästa för att han iaf ska skaffa ett kar till sen brukar det rulla på av sig själva. Tyvär var inte utbudet på plantimporten något skryta med så vi åkte vidare rätt snabbt. Så vi begav oss mot Jan Hommel för att se vad han hade hemma. De flesta av akvarierna har han nere i källaren som ska byggas ut för att få plats med ytterligare några akvarier. I stort sett all fisk som Jan har hema är vildfångade djur och måste säga att vill man ha fisk av högsta kvalite så bör man nog besöka Jan. Det som jag framför allt fastnade för var en vildfångad grupp Tropheus Real Lufubu. Henrik som mest gillar färgglada Malawiciklider hade Tropheus Red Bishop som en klar favorit kan ju säga att det var bland de finaste troffar jag sett. Om det sen är rätt eller fel att dra upp en fisk som inte finns i sjön det kan man orda om länge men en kanon fin troffe var det iaf. Och jag har inget emot att folk drar upp vackra fiskar så länge fisken inte mår dåligt av det. Magns M favorit vågar jag nog säga var Petrochromis Red. Dock så handlade vi inget nu men vi skulle komma tillbaka till Jan vissade det sig i slutändan. Dock började vi bli lite små hungriga och bestämde oss för ett ställe vi bara hade hört talas om Sorte gryde var namnet på stället. Efter lite letande lyckades vi hitta stället och kom fram precis när dom öppnade. Henrik som kanske var den smarte av oss bestälde den lilla hamburgaren på 300g. Jag och Magnus som inte bara har samma namn har också den likheten vi är nästan mer vågräta än lodräta (170cm och 102kg) bestälde mellan hamburgaren på 600g. Hade det inte varit för att 900g hamburgaren var ganska mycket dyrare hade vi tagit den. Med facit i hand så räckte 600g hamburgaren fullt tillräckligt. Har nog aldrig sett en så stor hamburgare tidigare kunde inte låta bli att ta några bilder på dom.



    Väldigt mätta begav vi oss till ännu en privat person även Michael hade sina kar i källaren i huset där han bodde. Det första som mötte oss var ett 4m kar med petrochromisar och de största simochromisar jag har sett. Michael hade väldigt många kar med mycket tropheusar dock hade jag svårt att släppa lufubuna som Jan hade. Magnus gjorde ett inköp en grupp yellow Moshi till en kompis. Jag hade hört att Michael skulle ha en kompis som om möjligt skulle ha fler kar med tropheusar närmare bestämt 102 stycken kar. Så det var bara att sätta sig i bilen och bege sig mot Michaels kompis Lars. Kan ju säga så hära att jag kommer nog inte se så många och stora kar hema hos en privat person igen. Kändes nästan som där var för många kar man visste inte riktigt var man skulle titta. Hittade en grupp med riktigt fina moliro och det kan mycket väll bli nästa inköp. Trots mängden tropheusar så tyckte jag fortfarnade att Jans grupper var ett par strå vassare än allt annat vi sett under hela dagen plus att Lars endast sålde yngel och jag var ute efter en vuxen grupp med djur. Lägger in en bild på Lars fantastiska anläggning
    (Var ett par rader med kar dock så glömde vi att ta bilder så det blev en bild tagen med telefonen av Henrik.)

    Nu hade klockan börjat rinna i väg men jag hade bestämt mig vad jag skulle ha så det var bara att köra i väg till Jan igen. Och en grupp WF Tropheus real Lufubu inhandlades med en fördelning på 3+14 djur. Som jag skrev tidigare så är kvaliten över lag på alla Jans djur väldigt hög och även så på denna grupp. När fisken var uppfiskad lyckades jag även få namnet Magnus fotsvamp av Jan men det är en annan historia. Men nu bar det hemåt och väl hema var det dax att koppa in fiskarna och bara njuta. Passar på att tacka Magnus och Henrik för en trevlig hel dag med mycket skratt och rå humor även tack till Michael,Jesper och till sist Jan. Kör några bilder tagna efter inkoppningen tyvär dog kamran redan efter 5 bilder så det blev inga kanon bilder på dessa vackra djur.
    Senast redigerad av Cronan; 10 augusti 2012, 01:56.
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    #2
    [ATTACH]38187[/ATTACH]

    [ATTACH]38188[/ATTACH]

    [ATTACH]38189[/ATTACH]

    [ATTACH]38190[/ATTACH]

    Kommentar

    • Malawifisk
      NCS Medlem
      • december 2012
      • 95

      #3
      bra reportage
      Skulle tagit 900 grams burgaren
      Fint fiskköp
      http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Riktigt trevlig läsning!

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Lycka till med lufubun, det är en fin troffe. Ser fram emot bilder.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Är det Tropheus moorii , lufubu ni talar om?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Verkligen trevlig läsning! Mycket bra berättat - det var som om man var med där! När jag skaffar ett tredje kar ska det nog tusan bli troffar i det.

              //Kaj

              Kommentar

              • Magnus m
                Användare
                • december 2008
                • 303

                #8
                Får passa på att tacka alla inblandade för en trevlig liten trip.
                Om några veckor är det dags igen.

                Måste bara poängtera den fina fisken vi fick se på resan. Verkligen kul att se så fin kvalite på vf fiskar.
                Det är många fiskar som Jan har som verkligen etsat sig fast på hornhinnan.

                Jag är ingen troffefantast men kan bara säg att efter att se dom grupperna Jan hade så känns det som det skulle kunna bli en grupp i framtiden.
                Magnus grupp var verkligen fin och hörde senast idag hanen spelar för honorna och dom färgat fullt ut i sitt nya hem.

                Dock inte än på ett bra tag då min passion är dom lite större och glupskare cikliderna från samma sjö som ej är lika känsliga i magarna.
                Lättare att mata fiskar med ens eget begär på mat dvs nästa gång ska 900 grams burgaren ner även om rikshospitalet behöver besökas

                Men otroligt kul dag med mycket skoj och skratt!!

                Ett besök hos Jan är nåt varje hängiven Tangafreak borde sätta på sin meritlista!!
                Petrochromis biten!

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  härlig utflykt, synd man bor så långt ifrån annars hade de varit kul att åka på guidad tur i grannlandet, jag kör ju alltid bara igenom............
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Kul läsning, gillas....
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Är det Tropheus moorii , lufubu ni talar om?
                      Javisst.

                      Titta på Mikael Östers bild här: http://www.ciklid.org/artregister/ar...s=Lufubu&fp=23
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cronan
                        Tänkte skriva några rader om våran Köpenhamns utflykt i går. Som till slut gjorde mig en troffegrupp rikare. Började dagen med att mötas upp på mitt jobb kl 11.00 för att sedan köra mot Köpenhamn. Första affären vi besökte var Malawi-Amager hade en ett par riktigt fina Malawi hema b.la riktigt fina Labeotropheus fuelleborni men i dag var det Tanganyika som gällde så malawi cikliderna får vänta tills nästa gång vi åker över. Nästa affär var planteimporten kan ju säga åker man med Magnus m här på forumet behöver man inte ha GPS med sig för Magnus har sten koll på varje akvariebutik i Köpenhamn. Plus var även att Henrik som följde med har danska föreldrar och kan hjälpa mig med danskan när det behövs. Henrik har för närvarande bara ett litet kar men jag gör mitt bästa för att han iaf ska skaffa ett kar till sen brukar det rulla på av sig själva. Tyvär var inte utbudet på plantimporten något skryta med så vi åkte vidare rätt snabbt. Så vi begav oss mot Jan Hommel för att se vad han hade hemma. De flesta av akvarierna har han nere i källaren som ska byggas ut för att få plats med ytterligare några akvarier. I stort sett all fisk som Jan har hema är vildfångade djur och måste säga att vill man ha fisk av högsta kvalite så bör man nog besöka Jan. Det som jag framför allt fastnade för var en vildfångad grupp Tropheus Real Lufubu. Henrik som mest gillar färgglada Malawiciklider hade Tropheus Red Bishop som en klar favorit kan ju säga att det var bland de finaste troffar jag sett. Om det sen är rätt eller fel att dra upp en fisk som inte finns i sjön det kan man orda om länge men en kanon fin troffe var det iaf. Och jag har inget emot att folk drar upp vackra fiskar så länge fisken inte mår dåligt av det. Magns M favorit vågar jag nog säga var Petrochromis Red. Dock så handlade vi inget nu men vi skulle komma tillbaka till Jan vissade det sig i slutändan. Dock började vi bli lite små hungriga och bestämde oss för ett ställe vi bara hade hört talas om Sorte gryde var namnet på stället. Efter lite letande lyckades vi hitta stället och kom fram precis när dom öppnade. Henrik som kanske var den smarte av oss bestälde den lilla hamburgaren på 300g. Jag och Magnus som inte bara har samma namn har också den likheten vi är nästan mer vågräta än lodräta (170cm och 102kg) bestälde mellan hamburgaren på 600g. Hade det inte varit för att 900g hamburgaren var ganska mycket dyrare hade vi tagit den. Med facit i hand så räckte 600g hamburgaren fullt tillräckligt. Har nog aldrig sett en så stor hamburgare tidigare kunde inte låta bli att ta några bilder på dom.
                        [ATTACH]38183[/ATTACH]

                        [ATTACH]38184[/ATTACH]
                        Väldigt mätta begav vi oss till ännu en privat person även Michael hade sina kar i källaren i huset där han bodde. Det första som mötte oss var ett 4m kar med petrochromisar och de största simochromisar jag har sett. Michael hade väldigt många kar med mycket tropheusar dock hade jag svårt att släppa lufubuna som Jan hade. Magnus gjorde ett inköp en grupp yellow Moshi till en kompis. Jag hade hört att Michael skulle ha en kompis som om möjligt skulle ha fler kar med tropheusar närmare bestämt 102 stycken kar. Så det var bara att sätta sig i bilen och bege sig mot Michaels kompis Lars. Kan ju säga så hära att jag kommer nog inte se så många och stora kar hema hos en privat person igen. Kändes nästan som där var för många kar man visste inte riktigt var man skulle titta. Hittade en grupp med riktigt fina moliro och det kan mycket väll bli nästa inköp. Trots mängden tropheusar så tyckte jag fortfarnade att Jans grupper var ett par strå vassare än allt annat vi sett under hela dagen plus att Lars endast sålde yngel och jag var ute efter en vuxen grupp med djur. Lägger in en bild på Lars fantastiska anläggning
                        (Var ett par rader med kar dock så glömde vi att ta bilder så det blev en bild tagen med telefonen av Henrik.)
                        [ATTACH]38186[/ATTACH]
                        Nu hade klockan börjat rinna i väg men jag hade bestämt mig vad jag skulle ha så det var bara att köra i väg till Jan igen. Och en grupp WF Tropheus real Lufubu inhandlades med en fördelning på 3+14 djur. Som jag skrev tidigare så är kvaliten över lag på alla Jans djur väldigt hög och även så på denna grupp. När fisken var uppfiskad lyckades jag även få namnet Magnus fotsvamp av Jan men det är en annan historia. Men nu bar det hemåt och väl hema var det dax att koppa in fiskarna och bara njuta. Passar på att tacka Magnus och Henrik för en trevlig hel dag med mycket skratt och rå humor även tack till Michael,Jesper och till sist Jan. Kör några bilder tagna efter inkoppningen tyvär dog kamran redan efter 5 bilder så det blev inga kanon bilder på dessa vackra djur.
                        [ATTACH]38185[/ATTACH]
                        Väldigt personligt
                        precis min stil
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Carliz
                          Användare
                          • maj 2012
                          • 233

                          #13
                          Vilka Burgare

                          Kommentar

                          • Cronan
                            Användare
                            • juli 2008
                            • 907

                            #14
                            Roligt att vår lilla roadtrip gillas. Nästa gång ska vi dock vara bätre på att fota framför allt 900g hamburgaren som Magnus ska beställa och känner jag mig själv rätt blir det en 900g burgaqre för min egen del också.

                            Kommentar

                            • Hommel
                              Användare
                              • februari 2012
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av Cronan
                              Roligt att vår lilla roadtrip gillas. Nästa gång ska vi dock vara bätre på att fota framför allt 900g hamburgaren som Magnus ska beställa och känner jag mig själv rätt blir det en 900g burgaqre för min egen del också.
                              Aaah jeg er med på den, eller måske 2 st 600g
                              If you bay some cheap....it is cheap

                              Kommentar

                              Arbetssätt...