Red cap + white lips = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    Red cap + white lips = sant?

    Är på gång att återuppliva akvariehobbyn igen efter att ha varit torrlagd ett par år. Första stegen är tagna: medlemsskap i NCS och just hemkommen från akvariehandlar´n som kommer höra av sig med prisuppgifter under veckan.

    Var (och är nog fortfarande) inställd på att det blir CA igen men väl i affären så var det två arter Malawi som fångade min blick och jag är nästan säker på att jag hörde dem viska att de ville flytta hem till mig!

    Nu har jag ju 0 koll på Malawi och lite snabb-googling har inte gett mig riktigt svar (och jag är kanske aningen otålig...)

    Så till saken: Skulle det funka att köra Lethrinops sp. "red cap" och Placidochromis phenochilus "White lips" tillsammans? Karet som i så fall blir ett avsteg från CA är på 240 liter och 120 cm på längden.

    Om det funkar hur många bör man köra av varje?
  • roedkft
    Användare
    • juni 2010
    • 189

    #2
    Hm, verkar kanske som att karet är lite snålt för Placidochromis phenochilus "White lips"... Hoppas fortfarande att någon här med erfarenhet kan dissa 300-litersgränsen som jag stött på några ställen.

    Artakvarium för Red cap istället? I så fall hur många? Könsfördelning?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Artakvarium för Red cap istället? I så fall hur många? Könsfördelning?
      Mina red cap gick i ett 450 liters för sig själva bra länge, men nu så går det några firefish och golden tillsammans med dem.
      Red cap alfa hanen är kung i karet och har byggt sig en borg i bortre högra hörnet.
      Det är fler hanar än honor i karet och det är svårt att skilja på dem innan de är stora tycker jag. Vänder man dem upp o ner så är det nog enklare.
      12 st tror jag att det är och fina är de!

      Ska du ha dem i ett 240 liters, så bör de nog gå själva anser jag. Eller bara några av varje.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        #4
        Hade inte stoppat ner whitelips i ett 240l kar. Mina slog nästan ihjäl varandra i ett 540l kar. Den blir stor och väldigt dominant och kommer troligviss trycka ner Red capen ordentligt. Har mina Redcap med C.geertsi och det funkar bra men karet är 576l. Så i ett 240l hade jag gjort som Wilhelm skrev kört enbart en art.

        Kommentar

        • roedkft
          Användare
          • juni 2010
          • 189

          #5
          Tack för svar! Låter väl rimligt att i så fall skippa whitelipsen. Ibland behöver man bara lite hjälp att sansa sig

          Hur många ska man stoppa i om det bara blir redcap? Antar att det inte är 12 som gäller i mina 240 liter? Fanns just nu 6 st hemma i butik.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Fanns just nu 6 st hemma i butik.
            Det räcker till o börja med!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • roedkft
              Användare
              • juni 2010
              • 189

              #7
              Ok. Får fundera på saken. Det är ju vissa detaljer som måste fixas först som akvarium, vatten o sånt...

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Du bör bestämma dig för vilket antal du vill ha... jag tycker nog att ska du enbart köra dom så bör du iaf kanske ha 12st. Skaffa alla samtidigt eftersom denna fisk är lite känslig så är det dumt att inte plocka bort riskmoment vilket det är att stoppa i några till senare.
                Skaffa alla (så många du bestämt dig för) på en gång, det är mitt förslag.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • roedkft
                  Användare
                  • juni 2010
                  • 189

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Du bör bestämma dig för vilket antal du vill ha... jag tycker nog att ska du enbart köra dom så bör du iaf kanske ha 12st.
                  Förstår jag rätt när jag uppfattar det som att det inte bara handlar om att jag ska stoppa i alla samtidigt utan att det också sannolikt skulle funka bättre med 12 än 6?

                  Antar att det i så fall handlar om att sprida aggressionerna på fler individer? Det skulle inte gå att kompensera med fler individer av en annan art heller, va?

                  Som sagt så är malawi outforskad mark för mig. Jag är mer van vid att mer än 1 par = massdöd

                  Ska också tilläggas att jag inte bara är djupt imponerad av all kunskap som finns på detta forum utan också att så många så snabbt tar sig tid för säkert triviala frågor från en malawi-gröning som mig

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av roedkft
                    Förstår jag rätt när jag uppfattar det som att det inte bara handlar om att jag ska stoppa i alla samtidigt utan att det också sannolikt skulle funka bättre med 12 än 6?
                    Ja

                    Ursprungligen postat av roedkft
                    Antar att det i så fall handlar om att sprida aggressionerna på fler individer??
                    Ja

                    Ursprungligen postat av roedkft
                    Det skulle inte gå att kompensera med fler individer av en annan art heller, va?
                    Jo =)


                    Ursprungligen postat av roedkft
                    Som sagt så är malawi outforskad mark för mig. Jag är mer van vid att mer än 1 par = massdöd
                    Här är det precis tvärtom.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Lite om mina red cap!
                      Hade ett bra gäng halvstora i ett 240 kar och sedan tillkom det ett 20 tal stora i ett 300 liters.
                      Sålde av en del ifrån 240 liters karet och en del från 300 literskaret.
                      Flyttade alla från 240 literskaret till 450 litraren och någon månad senare åkte alla ifrån 300 liters karet ihop med de i 450:an Inga problem.
                      Sedan delade jag ett gäng firefish som bara bråkade med varandra och lämpade över dom till redcape på vinst och förlust! Allt gick bra.
                      Sen förra veckan så åkte firefish bråkstaken med sin hona över till red cap karet och de andra firefishen inga problem. Riktig fin harmoni i karet! Red cap hanen bygger sitt bo högre o större för var dag! Inget bråk i karet och inga trakaserade eller döda red cap.
                      Så det behöver inte bli problem med att fylla på med red cap efter en tid, men det kan man inte vara säker på! Jag har väl tur!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • roedkft
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 189

                        #12
                        Som vanligt med firrar alltså! Inget gäller i alla lägen och vissa fiskar har uppenbarligen inte förstånd att hålla sig till akvaristernas "regler" Hur som helst så låter det väl klokt att chansa så lite som möjligt när jag inte måste.

                        Ska nu gå in i min grotta och meditera över vad de lärde har talat. Kommer ut därifrån senast fredag för då ska karen hämtas! Fråga nr 1 är ju fortfarande om det ens ska bli malawi? Är i så fall fortsatt taggad när det gäller red cap:en.

                        1000 tack för all info!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          En annan sak som slog mig, dom verkar mer känsliga vid 3-7 cm, när det blivit vuxna verkar dom stabilare enligt min erfarenhet.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            stämmer ganska så bra!
                            Här är några som fått sätta livet till och åkt in i frysen för att bli mat!

                            Det var några år sedan! Augusti 2007!
                            Bli nu inte avskräckt av denna bild roedkft!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • roedkft
                              Användare
                              • juni 2010
                              • 189

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Bli nu inte avskräckt av denna bild roedkft!
                              Nädå, det är lugnt! De jag hade tänkt mig var både mer utfärgade och mer levande än dina

                              Är bilden från julbordet 2007?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...