Ska vi ha odlade hybrider i artregistret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ska vi ha odlade hybrider i artregistret?

    Dessutom undrar jag vilka som finns??

    Albino av vilka arter då?

    fire fish har vi redan

    Flowerhorn ska vi ha dem?

    Vi har ju haft livlig diskussion om detta tidigare och då var det svårt att bestämma var de skulle ligga, men jag vill gärna veta hur många som tycker vi ska ha hybrider i artregistret överhuvudtaget.
    Länk till den diskussionen

    Förslag för flowerhorn är kanske cichlasoma "flowerhorn"
    61
    JA
    55,74%
    34
    NEJ
    44,26%
    27
    Senast redigerad av DaRe; 21 juli 2012, 22:15.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    #2
    Tycker absolut att man ska ha det, ialf de mest populära som flowerhorn och papegojciklid, för det är många som håller de fiskarna och inte vet någonting om dem.

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • november 2006
      • 253

      #3
      Jeg mener vi skal holde oss for gode til å akseptere Papegøyecichlid, Flowernhorn, kan vi ikke holde de naturlige stammer, ellers ender vi opp med hybrider og vi får ikke tak i naturformene til slutt.

      Cichlid-Power

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag misstänker att det bara är flowerhorn vi till dags datum har i registret så det kanske bara gäller i vilket namn den ska läggas in?!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Om vi blir överens om NEJ antar jag att vi ska ta bort fire fish och alla discus varianter också?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Erkända hybrider är en sak, gatukorsningar är inget som jag tycker bör finnas i artregistret. Kan man inte ha en egen avdelning för hybriderna med tanke på att dom hör ju inte i någon avdelning egentligen.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Hybrider, är inte det när två eller fler arter är korsade med varandra?
              Diskusarna är väl inga hybrider förutom Heckelcross? Det är väl odlingsvarianter, de med olika mönster och färger?
              Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt!
              Det är väl säkert en livslång tolkningsfråga!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Hybrider, är inte det när två eller fler arter är korsade med varandra?
                Diskusarna är väl inga hybrider förutom Heckelcross? Det är väl odlingsvarianter, de med olika mönster och färger?
                Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt!
                Det är väl säkert en livslång tolkningsfråga!
                Sannolikt är varenda asien-diskus hybrider.
                Dessutom lär väl de flestas av d olika Aulonocara-formerna som förkommer i handeln vara hybrider.

                Finns det stabila stammar av en "art" så bör den finnas med - men självklart skall det anges att det är en avelsform.

                Man får inte fler att intressera sig för naturformer genom att låtsas att avelsformerna inte existerar.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Håller med Kjell, in med allt stabilt som finns< i handeln. Kanske ginge det att separera på sikt, men jag misstänker att det krävs kodningjobb för det. Det kanske duger som det är nu med varianter...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Jag har själv både Flowerhorn och papegojciklider, bägge de två "arterna" ligger under Ciclasoma, det har de gjort i alla år jag har haft dem i varje fall.

                    Papegojciklid = Ciclasoma sp. "Hybrid"

                    Flowerhorn = Ciclasoma Flowerhorn, sedan finns det ju fler olika varianter av Flowerhorn.

                    *C.Flowerhorn Thai-silk
                    *C.Flowerhorn ZZ (Zhen zou)
                    *C.Flowerhorn Rose-queen


                    Dessa tre "arter " har jag själv i mina burkar. Det finns även en variant som kallas "Red dragon" och förmodligen många fler också
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Tack Ciklidtok

                      för mig skulle det fungera att lägga in i registret.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Ciklidtok
                        Användare
                        • september 2008
                        • 506

                        #12
                        Ingen orsak

                        Behöver du bilder på de olika FH'na eller Papegojorna, så är det bara att höjta till. Jag har kort på de FH'arter jag har och även på Papegojcikliderna som jag har.

                        Där är det faktiskt två olika färgvarianter, nu syftar jag på papegojorna. Du har den som är mest vanlig i handeln som är orangae, men det finns även en som kallas BP = Blood-Parrot. Den är mer åt rött än orangae. Och nej, den "röda" är inte injiserat, den har bara en mycket mörkare färg ....Det finns massa olika färgvarianter, men de flesta är injiserade eller har simmat i färgbad. De har jag inte. Dä'remot så har jag både den röda och den orangae. och det finns bilder på dem om ni behöver.
                        www.ciklidtok.weebly.com
                        *720 liter
                        *375 liter
                        *300 liter
                        *275 liter
                        *112 liter

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ja papegojorna har vi redan så bilder på färgvarianter emottages gärna. Huvudbild hane hona och yngel, lek, närbild om du har.

                          Fast vi kan ju vänta lite så vi ser var röstningen tar vägen.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Jag avskyr mellanartshybrider eftersom de minskar utbudet av tillgänglig fisk, och jag undviker odlingsformer som ballongfjärilsciklid och "hjärt-diskus" för att jag tycker de är tacky, men det är ingen tvekan om att det finns en marknad för de stackars djuren, och att folk kan behöva råd om hur man håller dem vid liv.

                            Jag skulle därför vilja ha en separat sida för alla hybriderna, medan odlingsformerna kan nämnas/visas under den riktiga arten.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Jag röstade "JA", men under de premisserna att hybrider har en egen sida. Tror det blir tydligare och enklare att hitta dem på det sättet. Samt att de inte hör hemma i T.ex "Malawi", för de finns inte i Malawisjön.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...