Nytt akvarium, ge tips på fiskar som går bra ihop.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklaskull
    Användare
    • juli 2012
    • 12

    Nytt akvarium, ge tips på fiskar som går bra ihop.

    Hej!

    Jag startar igång ett nytt akvarium till veckan efter många års uppehåll från hobbyn. Det ska bli ett malawikar och har blivit förtjust i Metriaclima sp. - Maison Reef Zebra. Så jag tänkte ha ett stim på ca 8-10 av dessa fiskar.
    Men jag tänkte ha några malar också för att hjälpa mot alger då, har tittat på vanlig ancistrus och gibbiceps, men frågan är om det inte finns några roliga afrikanska malar som kan fylla samma funktion och gå i karet med malawicikliderna?

    Lite info om akvariet:

    480 l
    200x60x40 (L.D.H)
    Som bottenmaterial har jag valt Julas blästersand
    Sunsun ytterfilter 2000 l/h

    Alla tips mottages tacksamt!

    Med vänliga hälsningar

    Niklas
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Välkommen till forumet Niklas! Suveränt att det börjar bli så många nya malawitrådar på forumet. Visst finns det malar i riftsjöarna, men ska du använda dig av dom för algbekämpning så är dom inget alternativ till ancistrus. Kanon mått på karet om du funderar på mbuna.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Stort välkommen hit och kul med än mer Malawi. Spännande. Tyvärr har jag inga råd att ge.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen!

        Trevliga mått på den burken

        Ancistrus är klart bäst för alger, andra större malar äter inga alger när de vuxit till sig lite.

        Beroende på vilken belysning du ska ha kanske du inte ens behöver någon mal? Ska du köra svagare belysning så brukar inte algerna vara något större problem. Lite alger på stenarna ser bara trevligt ut tycker jag. Framrutan kommer du få skrapa oavsett om du har mal eller ej.

        Kommentar

        • niklaskull
          Användare
          • juli 2012
          • 12

          #5
          Tack för varmt välkomnande!

          Kanske ska köra med ancistrus ändå, verkar ju vara en hejare på att äta alger.

          Angående belysningen så är det 3x 36w lysrör.

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            Välkommen till forumet, men inte heller jag kan ge några bra tips på malawi och vilka som kan gå med dem. Har inte så mycket erfarenhet själv
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            Arbetssätt...