"Burundiprinsessan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    "Burundiprinsessan"

    Jag har köpt ett akvarium (325 liter kub) begagnat idag, och med det så följde bl.a en prinsessan av burundi, har ingen aning om vad det är för kön. jag hade tänkt ha lite Scalarer och fengäddor i det akvariumt, samt de tre palleterna och en ung Oscar (skall flyttas till större sedan) som också bor där nu.

    Kan Prinsessan bo med de jag har tänkt mig att ha däri ?? Fungerar det, så skall jag försöka få den könsbestämd, och evt köpa en partner till den.....Annars får jag försöka kränga i väg den.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Hej

    Temporärt kan väl prinsessan gå kvar en tid. Det är en kombination som väl ingen har testat, eftersom prinsessan är en tanganyikaciklid (hårt ooch alkaliskt vatten) medan de andra är mjuk/survattenarter. Men prinsessan är en ganska tålig art så den klarar nog neutralt vatten också. Största risken är väl att gäddorna eller oscarn sätter i sig den.

    Könet: Prinsessan är en av de arter det är svårast att se könsskillnad på. Man får gå poå relativa skillnader. Hannarna är oftast större, kraftigare, får lite pannpuckel och lite mer utdragna fenor. På ungfisk ser du knappast någon skillnad. Så, köp inte en partner, utan 5-7 partners.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Jo, jag vet att det är en Tanganyikaciklid, det var därför jag kände att jag måste kolla läget, har ingen erfarenhet alls av dem.

      Så den kan klara sig i det akvariumet då ?? Den är rätt stor, kanske 8-10cm från nosen till stjärtfenans slut. Vet inte hur stor de blir exact. Den har långa utdragna fentrålar både från rygg och analfena, samt från stjärtfenan. Även bröstfenorna är ganska långdragna, den är riktigt snygg om jag skall vara ärlig Så det vore roligt att kanske kunna behålla den här, och en till, om de inte far illa i akvariumet, för det kommer förmodligen bli surare/mjukare med tiden.

      Den har en ytterst svag antydan till puckel, och den har en tydlig svart och gul fläck presis ovanför gällocket på vardera sidan.

      Tänkte försöka knäppa kort på den, men än så länge är den rätt skygg, släppte ner den i karet i går kväll. Vattnet är ganska neutralt just nu i varje fall. Ph't ligger på runt 6,9- Tänkte kolla igen om några dagar, har en del rötter i karet samt engelsk sjösten uppblandat med ganska mycket sand.

      Om det skulle kunna fungera, så skulle jag nog gärna behålla den och köpa ett gäng till så hon/han får en partner, sedan byta in de som "blir över"

      Oscarn är ganska liten än så länge, den är bara runt 10 cm, den skall dessutom flytta till 720 litern när den har vuxit på sig lite bättre. Gäddor har jag inte införskaffat ännu.
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        De utdragna fenorna är prinsessans "varumärke", hos bägge könen. Titta på bilden av paret i artregistret ( Neolamprologus brichardi ), och försök gissa vilken som är vilken.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Vattenkvaliteten är knappast något problem (hårdvattenfiskar hanterar måttligt låga pH utan problem), men scalare plus vuxen prinsesshane låter som trasig scalare... Fast prinsessan kanske har nog sysselsättning med att hålla sig undan fengäddan, trakassera oscarn, och brottas med paletterna så scalaren vara ifred, vem vet.

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            De utdragna fenorna är prinsessans "varumärke", hos bägge könen. Titta på bilden av paret i artregistret
            Det skall jag kolla. Tack för länken. Då kan jag samtidigt "läsa in mig" på arten också



            Vattenkvaliteten är knappast något problem (hårdvattenfiskar hanterar måttligt låga pH utan problem), men scalare plus vuxen prinsesshane låter som trasig scalare... Fast prinsessan kanske har nog sysselsättning med att hålla sig undan fengäddan, trakassera oscarn, och brottas med paletterna så scalaren vara ifred, vem vet.
            Den har gått med dessa fiskar tidigare i samma akvarium, Scalarena är något slitna i fenorna med inte oroväckande Får se hur det går i varje fall. Är dom verkligen så "bråkiga" den här verkar väldigt timid och försiktig av sig, fast det kan ju också bero på att den går ensam ...jag vet inte. Har som sagt ingen erfarenhet av dessa fiskar, den följde bara med akvariumet
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Prinsessan lever i stora familjegrupper. Den är lugn och rör sig på ett graciöst och sirligt sätt. Men den är inte vek, tar inte stryk av andra. Ditt exemplar är nog försiktigt just därför att det är ensamt.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #8
                Ursprungligen postat av Mikael W
                Prinsessan lever i stora familjegrupper. Den är lugn och rör sig på ett graciöst och sirligt sätt. Men den är inte vek, tar inte stryk av andra. Ditt exemplar är nog försiktigt just därför att det är ensamt.
                Jo, jag läste artbeskrivningen på dem. och där stog det också att de anpassar sig bra till vattenkvalitet-/värde, så jag tror jag försöker. Tänkte köpa en 2-3 stycken till ...eller blir det för få ?? Så får vi se. Skall prata med handlaren på förhand, så jag evt. kan byta in dem om det går käpprätt åt skogen
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • aejohansson
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 432

                  #9
                  Funderar du på prinsessor så skulle jag renodla karet och göra ett tanganyika kar av det

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av aejohansson
                    Funderar du på prinsessor så skulle jag renodla karet och göra ett tanganyika kar av det
                    Jag vet inte riktigt vad jag vill med karet. Jag köpte det till Scalarer, därför den udda höjden, och det är ju scalarena jag är sugen på att köra med. men nu blir jag väldigt villrådig
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Du behöver inte vara villrådig! Fixa ett akvarium till! Ett för prinsessor och så kan du ha det höga för skalarer!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej,

                        Jag oroar mig mer för vad fengäddan hittar på... Öronålar funkar vettigt med ciklider, men andra kan ta stora tuggor ur både mbuna och elbuk.

                        Prinsessor hålls med fördel i höga akvarier. Då staplar man sten eller liknande så att det blir grottor ända upp till ytan. De blir fler och tar över hela akvariet, men håller man efter dem kan de funka de rätt bra i de flesta konstellationer som de inte ser som hot. Jag har haft guppy med prinsessa (hoppade över och blev fler) samt lekande prinsessa med kardinaltetra, nyckelhålsciklid och bågfensciklid (en hoppade över och bråkade inte ett dugg och då gav jag den en partner).

                        Prinsessor är enligt mig utan konkurrens de intressantaste cikliderna när det gäller yngelvård. Se här http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200701&lopnr=5
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ciklidtok
                          Användare
                          • september 2008
                          • 506

                          #13
                          Interessant läsning i artikeln tack för den länken.

                          Som sagt så har jag bara en just nu, och den verkar fungera bra med scalarena som går i akvariumet. Jag har inte plats att få in ett till akvarium, tyvärr....men jag blir mer och mer sugen på att göra lite omändringar, och kanske ha Prinsessor och nån art till i ett av 300 litrarna, jag skulle kunna flytta ihop några fårn 300 litern, och flytta dem till 312. Jag måste fundera ett tag ......


                          Här är den jag har just nu i varje fall. Min dotter och ett par andra trodde att det kan vara en hane, jag har ingen aning.
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

                          Kommentar

                          • Carliz
                            Användare
                            • maj 2012
                            • 233

                            #14
                            Det där e en hane.
                            men det egentligen lättaste sättet är att kolla under, men nu har du ju bara en så det
                            blir lite svårt

                            Kommentar

                            • Ciklidtok
                              Användare
                              • september 2008
                              • 506

                              #15
                              Tack för det, då vet jag det ....och dotra är j**ligt kaxig just nu, eftersom hon också trodde det var en hane

                              vad menar du med att man skall kolla under ?? Jag tänkte om jag nu skall ha fler, vad skall jag kolla efter i sånna fall ??
                              www.ciklidtok.weebly.com
                              *720 liter
                              *375 liter
                              *300 liter
                              *275 liter
                              *112 liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...