Hjälp mitt akvarium läcker!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik89
    Användare
    • mars 2012
    • 124

    Hjälp mitt akvarium läcker!

    Hjälp mitt akvarium läcker! Jag har just fångat upp all fisk och har dom i två tioliters hinkar just nu. Vad gör jag nu?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Stackare!!

    Var läcker det? Kan du hålla någon nivå i karet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Annars är det väl att håll adem i hinkarna såvida ingen kan husera dem åt dig. Har du någon luftpump eller litet filter du kan koppla in eller ytterfilter där du kan strypa flödet.

      Kontakta försäkringsbolag så snart som möjligt så du kan skaffa ett nytt kar omgående.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Fredrik89
        Användare
        • mars 2012
        • 124

        #4
        Jag tror att det går att ha typ tio centimeters djup i akvariet. läckan sitter i en av listerna. Jag har ingen jag kan ha fiskarna hos jag håller på att förbereda ett 30L akvarium just nu men jag tror inte det blir särskilt mycket bättre än hinkarna.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          10cm räcker inte för att få cirkulation, eller?

          Om det är vid en list (stående hörn antar jag) Kanske det går att limma med silikon, men då måste du tömma helt och skära bort silikonet i det hörnet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av Fredrik89
            Jag tror att det går att ha typ tio centimeters djup i akvariet. läckan sitter i en av listerna. Jag har ingen jag kan ha fiskarna hos jag håller på att förbereda ett 30L akvarium just nu men jag tror inte det blir särskilt mycket bättre än hinkarna.

            åk och köp en 200liters regnvattentunna på bauhaus kostar typ 200-250spänn om jag inte minns fel sätt sen pumpen däri medans du lagar det andra, har du inte så mycket fisk duger det kanske med en stor plastback på 80-100liter från ikea
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Åk o köp en ny burk imorgon, borde finnas i lämplig affär i storstan.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #8
                Kom hit med fiskarna eller hämta ett kar, har ett 70 liters och ett 54 liters du kan få om du vill. Bor i södertälje.

                Om det skiter sig ordentligt så kan du få lite nya firrar av mig, har lite substratlekare (Tanganyika) jag ska göra mig av med i bastun.
                Senast redigerad av maltandis; 17 juli 2012, 21:43.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Vilket schysst erbjudande!! Det är föreningsanda det!!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10


                    här har du ju ett billigt alternativ fast jockes erbjudande är ju bättre
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Fredrik89
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 124

                      #11
                      Nu har det löst sig men jag var tvungen att ge bort fiskarna då jag inte kunde få tag i ett lämpligt akvarium på så kort varsel. Tycker det är konstigt att alla akvarier på marknaden är paket med lyse, värmare, pump och möbel vill man ha ett akvarium utan möbel och teknik så måste man beställa.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Inte på t ex Hornbach. Där har dom burkar i olika storlekar 54, 80 och 160 L vet jag att dom har. De har lite andra storlekar också...

                        Helt rena burkar, du får inte ens täckglas på köpet

                        Kommentar

                        • Fredrik89
                          Användare
                          • mars 2012
                          • 124

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Inte på t ex Hornbach. Där har dom burkar i olika storlekar 54, 80 och 160 L vet jag att dom har. De har lite andra storlekar också...

                          Helt rena burkar, du får inte ens täckglas på köpet
                          Hade nog aldrig ens tänkt att kola efter akvarier på ett byggvaruhus men dom säljer ju dammdukar så det kanske inte är så långsökt är det bra priser?

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            160 L kostar runt 500:- Mått 100 x 40 x 40

                            Sen vet jag inte hur kvaliteten är om man jämnför med att köpa burkar limmade av Sture på A-lagret, ja då känns det lite sådär. Men jag har ett par burkar därifrån och de har hållt ihop i över ett år nu iaf

                            Fördelen är ju att det bara är att åka dit och hämta, ingen beställning.

                            De har en ganska stor avdelning för akvaristik med fiskar, pumpar, slangar, foder, you name it!

                            Kommentar

                            • Fredrik89
                              Användare
                              • mars 2012
                              • 124

                              #15
                              Har just köpt ett 112 L akvarium paket och har nu en extra pump och doppvärmare i obruten förpackning samt en gammal lys ramp 76 cm om någon är intresserad. Förslag på fisk uppskattas också är inne på Malawi eller Tanganyika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...