Använda LED-belysning med täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpe71
    Användare
    • maj 2010
    • 30

    Använda LED-belysning med täckglas?

    Har precis skaffat ett nytt 375 och funderar på vad jag ska ha för belysning. I karet ska det gå Golden, Aulonocara Eureka, Copadichromis azureus och Protomelas steveni taiwan reef. Inredningen kommer att bestå av btn-moduler, lite stenar och rådasand.

    Jag har funderat en hel del på att köra med någon slags LED-belysning då jag gillar det lite mer "skimrande" ljuset LED verkar ge. Ljuset ska helst inte vara för starkt, utan jag vill att det ska vara lite mer dunkelt.

    Jag kommer inte ha någon annan slags ljusramp, förutom LED-belysningen och tänker då att jag nog vill köra med täckglas till karet. Hur kommer då LED-belysningen att bli om den måste lysa genom täckglaset? Någon här som har testat detta? Behöver jag skaffa mig starkare belysning än vad jag tänkt från början (om täckglaset skulle minska ljuset mycket)? Kommer den skimrande effekten minska?

    Tar tacksamt emot råd!
    /Mårten
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag brukar försöka få upp belysningen ovanför vattenytan (typ 20 cm eller mer) och då ger vanliga T8 rör ganska bra flimmer. LED ger riktigt bra flimmer. Hur det blir med täckglas vet jag inte, jag har inga täckglas på de flesta av mina burkar.

    Ska du bara köra LED och inget annat och dessutom vill ha lite dunkel belysning så kanske LED spottar skulle funka? Men då blir det ganska mörkt i burken, firrarna har en tendens att bli mer spattiga när det är lite ljus i burken än utanför pga skuggor.

    Kommentar

    • pereli
      NCS Medlem
      • augusti 2011
      • 69

      #3
      Mina erfarenheter av LED-belysning är att täckglasen tyvärr tar bort lite av flimmret om man inte ser till att putsa glasen konstant, men som Erik säger har höjden över vattnet också betydelse.
      Jag har två olika LED-spottar från IKEA "Inreda" och "Dioder"

      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.

      Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


      Inreda har längre livslängd, men ger ett gulare ljus än Dioder
      Min fotoblogg

      http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        detta karet har 9st spottar a 3w och är 1080 liter, täckglas e på och flimmer blir det iaf
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • mpe71
          Användare
          • maj 2010
          • 30

          #5
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          detta karet har 9st spottar a 3w och är 1080 liter, täckglas e på och flimmer blir det iaf
          OK...det verkar ju fungera! Ett par saker jag undrar över bara:
          Hur stort avstånd har du mellan spottarna och täckglaset?
          Vad har du för typ av spridningslins på de spottarna?
          /Mårten

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Ursprungligen postat av mpe71
            OK...det verkar ju fungera! Ett par saker jag undrar över bara:
            Hur stort avstånd har du mellan spottarna och täckglaset?
            Vad har du för typ av spridningslins på de spottarna?
            /Mårten
            ca 20cm och linser finns det inte är vanliga gu10 lampor
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            Arbetssätt...