Eldbuk funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bigtony
    Användare
    • maj 2012
    • 53

    Eldbuk funderingar

    tjena

    Skaffade ett par Eldbukar ( Thorichthys meekii ) idag
    Dom bor i mitt 540 liters kar nu med lite scalarer och regnbågar och lite pansarmalar och lite nyckelhål

    Är det nått speciellt man ska tänka med eldbukarna ?
    Har läst att dom kan bli ganska griniga när dom får yngel.
    Har en hel del växter också kommer dom och klara sig eller gräver eldbukarna väldigt mycket?
    Senast redigerad av DaRe; 13 juli 2012, 09:07.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit! Eldbukar är verkligen vackra Centralamerikaner.

    Jodå de kan nog vara griniga men inte bland de värsta. Om du läser artbeskrivningen kan du se att de gräver en del vid lek vilket många arter gör, därmed kan det vara bra att fästa växter ordentligt genom att placera stenar och rötter kring roten till växten.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • thomaspersson
      Användare
      • maj 2012
      • 2

      #3
      Jag har fått yngel ett par gånger på minna eldbukar,ellioti plus minna aureus men ynglen dör har flyttat dom en gång till ett annat akvarium men dom dog med,Vad ska jag mata dom med ? har matat dom med flingfodder Någon som vet Tacksam för något förslag MVH THOMAS

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Ursprungligen postat av thomaspersson
        Jag har fått yngel ett par gånger på minna eldbukar,ellioti plus minna aureus men ynglen dör har flyttat dom en gång till ett annat akvarium men dom dog med,Vad ska jag mata dom med ? har matat dom med flingfodder Någon som vet Tacksam för något förslag MVH THOMAS
        Jag drog upp mina ellioti med hjälp av finmalda pellets.
        Jag änvände då Aquatic Nature Excel pellets som jag malde ned till ett fint damm.
        Men det går nog bra med vilken typ av pellets som helst.

        När jag är lite mer "rädd om" ynglena så använder jag mig av nykläckt artemia. Det finns att köpa på burk och som djupfryst, om man inte startar någon egen kläckning.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • bigtony
          Användare
          • maj 2012
          • 53

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Välkommen hit! Eldbukar är verkligen vackra Centralamerikaner.

          Jodå de kan nog vara griniga men inte bland de värsta. Om du läser artbeskrivningen kan du se att de gräver en del vid lek vilket många arter gör, därmed kan det vara bra att fästa växter ordentligt genom att placera stenar och rötter kring roten till växten.

          Tack jo jag håller med dig jag har sneglat på eldbuk många gånger när jag varit i zoobutiker och nu vart de ett köp.

          okej är det bara under lek dom kan gräva en del?
          för jag har en del växter så blir mycke sten i då hehe eller är det bara ett specifikt område dom gräver på?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Man ska aldrig säga aldrig, de leker dessutom rätt ofta om de trivs vad jag förstått så det kan nog bli en del gropar och sandförflyttningar. Det kan nog vara svårt att avgöra var de gräver men om du observerar dem kanske du kan se system och plantera därefter, men det kan också vara så att de vill gräva intill växter eller skydd och då blir det lurigare
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • bigtony
              Användare
              • maj 2012
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Man ska aldrig säga aldrig, de leker dessutom rätt ofta om de trivs vad jag förstått så det kan nog bli en del gropar och sandförflyttningar. Det kan nog vara svårt att avgöra var de gräver men om du observerar dem kanske du kan se system och plantera därefter, men det kan också vara så att de vill gräva intill växter eller skydd och då blir det lurigare
              okej jag ska hålla koll på de om dom leker nått

              Kommentar

              • thomaspersson
                Användare
                • maj 2012
                • 2

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Jag drog upp mina ellioti med hjälp av finmalda pellets.
                Jag änvände då Aquatic Nature Excel pellets som jag malde ned till ett fint damm.
                Men det går nog bra med vilken typ av pellets som helst.

                När jag är lite mer "rädd om" ynglena så använder jag mig av nykläckt artemia. Det finns att köpa på burk och som djupfryst, om man inte startar någon egen kläckning.
                Tack för tipset MVH Thomas

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Artemia är inte så klurigt som man kan tro. Kolla med din lokala handlare så får du en del hjälp eller läs runt här.

                  Ska du köpa ett kläckningssystem så får du rabatt om du blir med elm i NCS hos alla våra rabattbutiker
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...