Nystart av akvarium - nybörjare med många frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suss
    Användare
    • juli 2012
    • 10

    Nystart av akvarium - nybörjare med många frågor

    Jag är en glad och engagerad nybörjare som nyligen startat upp ett akvarium på 250 liter. Så långt är allt väl, men nu kommer frågorna.

    Som invånare i akvariet bor just nu 1+3 hongi. Helst vill jag fylla hela karet med fiskar ikväll eftersom det kliar i fingrarna och tär på tålamodet men jag försöker härda ut.

    Tanken från min sida är att ha 3 olika typer av malawiciklider i karet, men vilka är lämpliga tillsammans med hongi i ett akvarium av denna storlek? Jag har verkligen fastnat för fire fish på grund av dess fantastiskt vackra färger, men är detta ett alternativ tillsammans med hongi? Hur många fiskar bör jag ha av varje sort och vad skulle kunna vara en bra 3e sort till karet?

    Jag undrar även hur länge jag bör vänta innan jag släpper i fler fiskar och hur många vågar jag introducera åt gången?
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Hej och välkommen till forumet!
    Jag kan väldigt lite om Malawi och vilka som funkar ihop osv. Men för att svara på när du kan släppa i fler fiskar är det bra att veta hur länge det varit igång, vilken typ av filtrering du har, vilken kapacitet filtret har (liter genomströmning/timme och liter volym på själva filterbehållaren).
    När jag körde Malawi använde jag vattenberedningsmedel (typ Easy Life eller Happy Life) och buffrade med bikarbonat för att hålla Ph uppe och saltade med ett par deciliter grovsalt (av samma typ som används till utomhusdammar). Detta gjorde jag vid varje vattenbyte. Gör du detta kan du slänga i fler fiskar omgående. Det är väl vad jag kan säga. Andra kan ha andra åsikter dock.
    Lycka till!

    //Kaj

    Kommentar

    • suss
      Användare
      • juli 2012
      • 10

      #3
      Tack, tack =)
      Jag antar att det inte är helt enkelt att gissa sig till vad jag har hittat på =) Akvariet har varit igång i en dryg vecka. Jag har använt AquaStart och AquaSafe för att försöka få till balansen. Har inte tillsatt något annat, kan dock tillägga att jag har egen brunn och det är hårt vatten.

      Till akvariet använder jag ett Eheim 2073 professional 3, det pumpar 1050 liter/timma.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Stort välkommen till forumet och som medlem i NCS dessutom. Jag har precis idag skickat ut ciklidbladet (97st) och du kom inte med där.
        men jag fixar det jag skickar ut de två första numren i ett kuvert istället.



        Ska bli jättekul att se vad du hittar på med detta kar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • augusti 2010
          • 226

          #5
          Välkommen

          Aulonocara är en rätt tuff art som oftast kan gå med Mbunas. Så jag skulle gissa att Aulonocara "fire fish" funkar med Hongi. Som tredje art kan man ju tänka sig några Labidochromis caeruleus eller Pseudotropheus sp. "acei"
          Några förslag från mig Det finns säkert fler förslag och det kommer nog i tråden, med tiden.

          Vad har du för pH i akvariumet? Läste att du har egen brun.

          Mvh
          Lars
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Hej och välkommen!

            Visst är det jobbigt att vänta men det är värt det! Efter drygt 3 veckor kommer nitriten, skaffa ett dropptest redan nu (om du inte har det) så att du kan mäta och få lite koll. Mätstickor är inte så pålitliga som ett dropptest och eftersom nitrit är giftigt redan på låga nivåer vill man veta så exakt det går.

            När det gäller fisk. Det går fisk i nu? Hur många?

            Hongi kan vara lite stökiga (många mbuna är det). Firefishen brukar fixa att leva ihop med mbuna, så kör på dom om du gillar dom.

            Mata inte så mycket nu i början, fiskar klarar sig lätt ett par veckor utan mat så tänk på det varje gång du matar. Visst de ser hungriga ut men det gör dom alltid

            Kommentar

            • suss
              Användare
              • juli 2012
              • 10

              #7
              DaRe: Jag blev medlem idag så jag förlåter dig för att jag inte kom med i utskicket Tycker det låter jättebra, ser fram emot att få lite semesterläsning, tack.

              Lars: Det låter ju jättebra, vad glad jag blir Tyckte Acei var jättefin men den bättre hälften verkar rösta på Golden. Ph låg på 7,6 vid mätning idag.

              Erik Österlund: Rackarns, jag bör alltså vänta i åtminstone 1,5 vecka till... där göra ett nitrit-test och beroende på hur det ser ut så kan jag eventuellt släppa i fler fiskar.
              Ja, det går 4 hongi i idag. Du har rätt, de ser väääldigt utsvultna ut Men jag ska hålla mig lugn vid matning. Tack för tipset.

              Blir det alltid nitrit efter 3 veckor? Varför, och hur kan jag jobba för att motverka/behandla det om det uppstår?

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ähh, jag blåser på med ett standardsvar,...


                I bästa fall tar det c:a 5 veckor men helt stabilt blir det inte förrän efter 3 månader skulle jag säga och under den tiden kan du få uppleva en hel del alger och du bör mata väldigt försiktigt i de första 5 veckorna och inte göra några stora ändringar av akvariet, dvs byta allt vatten göra rent stenar och sand/grus. Ökning av mat eller rengörning av filter alltför noggrant.

                Dessa tips brukar jag tänka på när jag startar upp ett akvarium.
                Viktigt att du låter akvariumet gå in sig ordentligt innan du stoppar i fler fiskar. Läs mer här:
                Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

                Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:
                New Tank
                Biologisk nedbrytning
                Akvariecykeln
                Ciklid.org FAQ

                Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

                Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
                • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
                • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
                • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
                • Plantera många (väldigt många) snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
                Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • suss
                  Användare
                  • juli 2012
                  • 10

                  #9
                  Tack DaRe, bra svar. Jag trodde att jag skulle låta saker bero nu i början för att karet skulle komma i balans, men då gäller alltså vattenbyten varje vecka?

                  Jag har ännu ingen nitrit i karet ännu men vill gärna förekomma snarare än att förekommas ...så byte av ca. 30% av vattnet varje vecka? Jag antar att jag bör tillsätta beredningsmedel för den mängd vatten jag byter?

                  Å så blir det lite växtshopping vad det verkar, kul Jag har satt in några valesnerior, men lite mer grönt kan jag nog skämma bort dem med.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Tetra har ett medel
                    Safestart så kommer du inte få varken Nitrit eller Nitrat i början
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • suss
                      Användare
                      • juli 2012
                      • 10

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Tetra har ett medel
                      Safestart så kommer du inte få varken Nitrit eller Nitrat i början
                      Så hette det nog, inte AquaStart utan SafeStart Tack! Petade i det direkt vid start.
                      Bör jag ändå göra vattenbyten redan nu? Och gäller fortfarande 5 veckor för fler fiskar?

                      Kommentar

                      • suss
                        Användare
                        • juli 2012
                        • 10

                        #12
                        Kan saulosi vara ett alternativ? Alltså Hongi, Fire fish och Saulosi?

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av suss
                          Så hette det nog, inte AquaStart utan SafeStart Tack! Petade i det direkt vid start.
                          Bör jag ändå göra vattenbyten redan nu? Och gäller fortfarande 5 veckor för fler fiskar?
                          Tetra säger att man kan stoppa i fiskar direkt
                          men jag tillhör skolan vänta ungefär en vecka
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            suss välkommen till att bli både på forumet å bli medlem
                            ställ många frågor
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #15
                              Välkommen till forumet Suss!
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...