byta pumpar mellan olika akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    byta pumpar mellan olika akvarium

    När jag skaffade mina Labeotropheus trewavasae så tog jag den ena pumpen från mitt 540L och satte i mitt 110L där nytillkommlingarna fick bo tillfälligt för att jag inte ville ha dom nya firrarna med min fengädda.
    Nu har gäddan flyttat och jag ska förbereda en flytta av firrarna till den stora burken men kommer ha yngel kvar i den mindre.
    Pumpen måste också tillbaka till den stora burken och jag har en annan pump som ska ner i den lilla burken.

    Vad ska jag göra innan jag byte pumpar hit och dit?
    Den som ska ner i den mindre burken var inte använd på ett tag och aldrig i min ägo.

    Antar att jag bör köra in pumpen ett tag, men kör jag den i den lilla burken samtidigt som den jag har i nu så lär det bli hela havet stormar där i så jag har satt den i den stora burken nu.
    Gör jag rätt eller ska jag tänka om?
    Hur länge ska jag vänta innan byte bör ske?
    Mina yngel är inte ens helt frisimmande än så jag är orolig att nått kan hände när jag byter pump.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hur länge hade 100 liters karet gått? Om du haft det igång säg 5 veckor eller så så har du byggt upp bakterier i sand och på inredning så ett pumpbyte även till en ny bör gå bra.
    Men visst kan du köra dem parallellt en vecka eller så så är det ju toppen. Att sätta den i den stora burken går ju bra det med då bygger du upp bakterier i den nya pumpens filter vilket du har nytta av när du flyttar överd en till 100 liters karet.

    För att vara säkerpå att bakterierna fått fästa i den nya pumpen då den går i den stora burken låt den gå i 3 veckor. Nu tar jag nog i.

    Om någon har snabbare förslag skadar väl inte det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      110l har varit igång lite mer än en vecka men sand, en del vatten och pump kommer från stora.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Har du tagit sand från stora så har du massor av bra bakterier i den, det har jag lärt mig av endymion.

        Kör den nya pumpen i det gamla akvariet i 2-3 veckor innan du flyttar över den till det lilla så borde du vaar helt hemma då hinner också bakterierna komma igång i hela 110 liters burken med det inkörda filtret och sanden.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ok. Tack för svar

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Jag har startat upp två nya akvarium nu för ca tre veckor sedan. Det ena går det yngel i så jag tog ca 3 dl sand från ett väl inkört akvarium och slängde i tillsammans med helt ny sand. Två innerfilter ej använda på länge och välrengjort filtermaterial. Har bytt 50 - 60% vatten två ggr per vecka (undantag en vecka när jag inte var hemma och hade foderautomat).

            Eftersom det är yngel i burken har jag matat på rätt kraftigt, mätte nitrit igår kväll (dropptest) bara för att checka läget och det var 0. Inkört bottenmaterial är bra grejer för att få igång nya burkar!

            Jag tror att det är lugnt redan nu, du kommer ändå inte mata på ca en vecka för de har väl gulesäcken kvar fortfarande? I och för sig gör det väl inget om föräldrarna går kvar där och ynglen i yngelkasse ett par veckor till?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              lite ändrade planer nu.
              har sålt iväg fengäddan nu så egentligen skulle det bara vara att skvätta över mina firrar som ska ner i det stora karet nu men jag har kommit på att jag ska ju byta bottensand och riva av den blå bakgrundsfilmen som sitter på och hoppas på att bakglaset är mindre repigt så jag kan vända på hela burken.
              Det är svart grus i nu men jag vill ha blästersand men tänkte låta ett en del utav nuvarande sanden va kvar för att behålla bakterier. Hur mycket bör ska jag spara för bästa resultat.
              I nu läget så är det ett lager på 7-10 cm i hela burken.
              kommer bakterierna stängas in under blästersanden eller sprids det ändå?

              Tänkte även slå slag i saken att ge mig på att försöka bygga en typ av modul av frigolit och husfix som kan dölja pumpar o värmare.
              Hade först tänkt bygga en hel bakgrund men min konstnärliga förmåga är högst begränsad så jag börjar med en modul.

              Hur blir det med bakteriebalansen med husfix för jag måste hålla på att fylla och tömma så mycket för att urlaka modulen.
              kanske kan urlaka den i en balja ist.
              Heter det urlaka? känns konstigt, men tror jag har hört/läst det iaf

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #8
                Hej
                Om du häller bläster sand över gruset så kommer sanden att "vandra" genom gruset. Du kommer få sanden i botten och gruset uppepå. jag skulle ta bort allt och fixa och dona med bakgrunder i lugn och ro. När du är nöjd med bakgrunden lakar du ut bakgrunden utan sand och pumpar tills du är nöjd. Sen fyller du upp med sand, inredning och pumpar. Om du kan så kör du pumpen i det andra akvariumet medans du "meckar" med bakgrunden. Du kan hänga gruset i en damstrumpa i det lilla akvariumet som du sedan flyttar över och hänger på kanten i det nya någon vecka. Då får du med dig bra bakterier, men skulle tro att det räcker med ett inkört filter. När jag själv startar ett nytt tar jag bara vatten och ett inkört filter från ett annat akvarium till det nya.
                //Peter
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Tänkte spara så pass lite av gruset så att om det skulle vandra och blandas så skulle det inte göra nått. Tänkte typ 1cm grus och sen 5-6cm sand. Har svårt att tro att det slutar med att gruset ligger som ett lager längst upp efter ett tag.
                  Har ett litet problem med att tömma , laka bakgrund i burken och göra allt i lugn och ro för det är nämligen en mal på 35cm där i som jag tänkte skulle få bo kvar tillsvidare.
                  Han är för stor för nån av mina andra burkar.

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    Okej. Tror inte malen kommer att må så bra av den extrema ph höjningen som du kommer att få från husfixen. fixa en plast balja eller dyl. till malen så länge. Med tiden kommer gruset att komma upp till ytan. Det gör nog inte så mycket det ger lite liv i bottenstrukturen. De bakterierna du får med dig från gruset gör nog inte så mycket nytta när du kommer att byta så mycket vatten för att laka ur den.
                    //Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Det va lite det jag trodde. Får se hur jag löser allt.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ångrar lite att jag köpte ett akvarium med fiskar i.
                        Det va lite svårare att bli av med fisken en vad jag trodde utan att avliva dom själv.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Kunde inte hålla mig så det blev en tripp till jula och köpte 2 säckar bläster sand.
                          Ur med allt vatten och alla sand förutom ett lager på 1-2 cm över hela botten sen slet jag bort den blå filmen som satt som bakgrund och satte dit solfilm ist, sen i med blästersanden och nytt vatten och pumparna.
                          Lät pumparna gå ett tag sen i med malen igen.
                          Hoppas det finns tillräckligt med bakterier i kvarvarande sand och i filter.

                          Skippar nog att försöka mig på att göra egen bakgrund eller modul den hör gången.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Låter som du varit lite upptagen. Låter helt riktigt att byta bakgrundsfilmen, Har du någon bild på hur det blev?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Före


                              Efter


                              Saknas lite mer av den svarta stenen som troligtvis är kolsten sen så en längre skarvsladd så jag kan få upp elen på hyllan ovanför.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...