Vetenskapliga namn på skalarer och diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Vetenskapliga namn på skalarer och diskus

Finns det några synpunkter på den senaste artikeln i Amazonas där Heiko placerar P. scalare, Manacapuru som P. cf. eimeki

samt även på diskusartikeln i senaste numret av Datz där Willem Heijns går igenom diskusarterna.

Min tyska är inte vad den borde vara så jag har lite svårt att ta ställning till dom.
  • 56ovwal
    Användare
    • March 2004
    • 664

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Finns det några synpunkter på den senaste artikeln i Amazonas där Heiko placerar P. scalare, Manacapuru som P. cf. eimeki

samt även på diskusartikeln i senaste numret av Datz där Willem Heijns går igenom diskusarterna.

Min tyska är inte vad den borde vara så jag har lite svårt att ta ställning till dom.
    Finns det länkar till artiklarna eller måste man jaga tag i papperstidningar? Inte för att jag kommer ha några synpunkter om innehållet för min tyska är garanterat inte bättre än din, men av rent allmänintresse och nyfikenhet.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av 56ovwal
      Finns det länkar till artiklarna eller måste man jaga tag i papperstidningar? Inte för att jag kommer ha några synpunkter om innehållet för min tyska är garanterat inte bättre än din, men av rent allmänintresse och nyfikenhet.
      De finns nog bara i pappersformat.

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Heikos artikel finns på engelska i första numret av hans egna amazonas magasin. Willems artikel har också publiserats på engelska förra året av cihlid magazin har jag för mig.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Inga PDF:er? Länkar?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Hej
            Det kan inte vara denna artikel?
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
              Hej
              Det kan inte vara denna artikel?
              http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...201101&lopnr=9
              Nej det är det inte - som jag fattar den "nya" DATZ-artikeln så är det en uppföljning av den artikeln du länkar till.

Sedan undrar jag också lite över NCS namnsättning av diskus. I tråden jag startade över röran bland namnen för CA-cikliderna så skrevs det att NCS följer Fishbase (förutom för Malawi).
              Men Fishbase godkänner ju bara 2 arter, medan NCS godkänner 4 diskusarter, för att göra röran komplett så godkänner Fishroom 3 arter
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 July 2012, 12:01.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

På NCS har vi:
                Symphysodon tarzoo
                Symphysodon aequifasciatus
                Symphysodon discus
                Symphysodon_aequifasciatus x discus som är en naturlig korsning av två arter, dvs ingen egen art fullt ut, men visst där är vi på gränsen. Men med et vill jag säga att vi har tre riktiga arter och en korsning, heckelkross.

sedan har vi ett gäng odlingsformer sorterade i grupper, under dessa en mängd varianter inom gruppen:
                Symphysodon "solid"
                Symphysodon "striped"
                Symphysodon "patterned"
                Symphysodon "spotted"
                Symphysodon "open class"
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
                  På NCS har vi:
                  Symphysodon tarzoo
                  Symphysodon aequifasciatus
                  Symphysodon discus
                  Symphysodon_aequifasciatus x discus som är en naturlig korsning av två arter, dvs ingen egen art fullt ut, men visst där är vi på gränsen. Men med et vill jag säga att vi har tre riktiga arter och en korsning, heckelkross.

sedan har vi ett gäng odlingsformer sorterade i grupper, under dessa en mängd varianter inom gruppen:
                  Symphysodon "solid"
                  Symphysodon "striped"
                  Symphysodon "patterned"
                  Symphysodon "spotted"
                  Symphysodon "open class"
                  OK - 3 då om vi inte räknar med den naturliag korsningen (odlingsformerna klassificerar jag inte som arter).

Men frågan kvarstår - varför "följer" ni här Cichlid room och inte Fishbase?

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ja du, Kaj.p kanno g svara på det bättre än jag.

Även Viktoria så följer vi Albins rekommendationer

///David

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jag tycker själv det har varit oklart och under hösten försökte jag bena ut vad vi har för referenser egentligen, det jag kom fram till var. Detta ingår i en uppdaterad version av handbok till artregistret jag hackade ihop.

Referenser
                      Sydamerika: Catalog of fishes i kombination med fishbase
                      Centralamerika: Catalog of fishes i kombination med fishbase
                      Malawi: Cichlid Room companion
                      Tanganyika: Cichlid Room companion
                      Viktoriasjön och Östafrika: Ciklidboken Andra utgåvan/ Enjoying Cichlids 2nd edition samt forumstråden Beslut av Artbetsgrupp artregistret
                      Västafrika: Cichlid Room companion
                      Övriga afrika: Catalog of fishes i kombination med fishbase
                      Asien och Madagaskar: Catalog of fishes i kombination med fishbase

Utöver detta
                      Obeskrivna arter alla områden: Cichlid Room companion
                      Om någon kommer över en intressant art så kan den läggas in. Följ då om möjligt så gängse namnstandard som möjligt.
                      Discus: Tävlingskategorier för odlad fisk. Saknar annan referens, men för odlingsvarianter är det väl ok. Eller finns tävlingskategorier listade någonstans som andra tävlingar följer någorlunda?
                      Apistogramma obeskrivna arter: Datz representerad här: Apistogramma Species List

Odlingsvarianter
                      Enligt bedömning om vad som påträffas på marknaden (dvs i affärer och beställningslistor)
                      Senast redigerad av DaRe; 10 July 2012, 12:55.

///David

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Fast Catalog of fishes verkar ju ha 4 godkända diskusarter så det blir ytterligare en ny version som inte överrenstämmer med någon annan.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Jo jag såg det. Kaj.p får ta den bollen. Eller någon annan som kan detta.

///David

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Nej det är det inte - som jag fattar den "nya" DATZ-artikeln så är det en uppföljning av den artikeln du länkar till.
                            Nu har jag läst artikeln. Du har rätt, den är en fortsättning. Efter en lång historisk tillbakablick som slutar ungefär vid Blehers Discus II, hänvisar Willem till en artikel i International Journal of Evolutionary Biology (samma rtikel som Ola Svensson redogör för i CB 1 2012 sid 20) där författarna hävdar att deras genetiska undersökning stöder förekomsten av S. discus, S. aequifasciatus och S. tarzoo, samt ytterligare 2 arter (sp. 1 och sp. 2). Länk: http://www.hindawi.com/journals/ijeb/2011/360654/

Men Willem uttrycker ingen egentlig ståndpunkt i namnfrågan. Willem föreslår, att någon annan (mer kvalificerad) skulle föreslå för Nomenklaturkommissionen att den skulle avgöra namnfrågan. (Om jag nu förstått rätt.)
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                              Nu har jag läst artikeln. Du har rätt, den är en fortsättning. Efter en lång historisk tillbakablick som slutar ungefär vid Blehers Discus II, hänvisar Willem till en artikel i International Journal of Evolutionary Biology (samma rtikel som Ola Svensson redogör för i CB 1 2012 sid 20) där författarna hävdar att deras genetiska undersökning stöder förekomsten av S. discus, S. aequifasciatus och S. tarzoo, samt ytterligare 2 arter (sp. 1 och sp. 2). Länk: http://www.hindawi.com/journals/ijeb/2011/360654/

Men Willem uttrycker ingen egentlig ståndpunkt i namnfrågan. Willem föreslår, att någon annan (mer kvalificerad) skulle föreslå för Nomenklaturkommissionen att den skulle avgöra namnfrågan. (Om jag nu förstått rätt.)
                              Så tillbaka på ruta 1

Kommentar

Arbetssätt...