Labeotropheus trewavasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Labeotropheus trewavasae

    Det verkar som att jag fått tillstånd till att skaffa ett akvarium till av min underbara sambo. Så funderar på att göra ett artakvarium med VF Labeotropheus trewavasae . Men skulle vilja ha några tips på vad som kan tänkas göras för att de ska trivas. Jag har alltid gillat Labeotropheus trewavasae , med dess form och beteende. Kanske den enda Malawin jag riktigt gillar

    Storlek: Jag sitter och funderar på vad för akvarium som ska köpas. Alternativen är Juwel Rio 250 (250 liter), eller 300 (350 liter). Jag vill såklart klara mig på så litet som möjligt för en lekgrupp på kanske 10-15 djur.

    Vildfångade: Jag har inte sett någon VF Labeotropheus trewavasae på väldigt länge. Det jag skulle vilja ha är någon OB-hane inom Red Top. Gärna OB-honor också, även om de säkert är ovanliga.

    Varianter: Jag tänker mig Redtopp, men det är mest för att jag inte kan så mycket om Labeotropheus trewavasae . Vad finns det för andra varianter av VF?

    Era erfarenheter och tips mottages med öppna armar.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle ta ett 350 liters, minst! 250liter är i minsta laget för dessa fiskar och du kommer att ångra dig att du valde ett för litet akvarium! Passa på att satsa rejält när din sambo låter dig skaffa ett akvarium till! Tillfället kanske inte kommer igen!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Carliz
      Användare
      • maj 2012
      • 233

      #3
      jag skulle också tagit 350l

      Labeotropheus trewavasae zimbawe rock är personliga favoriten.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Hur skiljer de sig åt från plats till plats? Vilka har egna handelsnamn?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Red top tror jag inte är möjlig att få tag på som VF eftersom det är nationalpark vid Thumbi Westområdet. Det viltfångade som kommer in brukar oftast vara MC och OB varianter. Vildfångad fisk har totalt annorlunda kroppsform mot de flesta odlade fiskarna. Jag har inga problem att hålla trewavasae i 222 kar.

          Tittar man på cichlidenstadl:s hemsida har de Labeotropheus trewavasae black top Mara Rocks 9 - 12 cm, hemma som vildfångade just nu. Nol plockar därifrån med jämna mellanrum, så det är inga problem att få tag på. Men det sker nog inga leveranser under sommaren.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Tack för infon.
            Detta är ett projekt som bara är i sin vagga just nu. Så att det inte levereras någon fisk under sommaren spelar mindre roll. Detta blir isf till hösten, men planera och tänka måste man ju börja tidigt med.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ja planering och inhämtande av info är ju helt klart jäkligt kul! Att sen få genomföra det man tänkt sig och känna sig nöjd med resultatet är ännu roligare

              Jag har "chilumba". Min erfarenhet är att de är ganska så stökiga om man inte fyller upp burken med fisk. Även honorna är riktigt hårda

              Min grupp är extrema på att yngla av sig. Jag har iofs mycket gömställen i burken men det går två andra arter i samma burk och deras yngel ser man aldrig röken av även fast det är tuggande honor med jämna mellanrum. Så L. Trewavasaes yngel verkar vara bra på att klara sig. Det är ju kul på sitt sätt men innebär ju att man får rensa burken ibland och i mitt fall med moduler + massvis med sten så är det ett projekt med stort P.

              Jag skulle, som tidigare sagt i tråden, valt 350 L burken. Utan att tveka!

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Köpte i tiden 6 st odlade Red Top, 2 blå hannar och 2 OB + 2 O honor. Ville inte ha MC-hannar, tyckte de var fula. Men när det sedan kom yngel växte det upp flera MC-hannar bland dem.

                Jag hade dem i en 450 litersbalja tillsammans med andra Mbuna. Trewavasaen var klart aggressivast och jobbigst.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Jag hade dem när jag var liten, men de blev aldrig så stora innan vi aveklade malawikaret då.

                  Erik, detta med moduler ja, jag letar efter ett smidigt sätt att inreda snyggt, men att få det lättfångat. Har kollat lite på BTN juwel-bakrunder. Det är nog den bästa lösningen jag kan hitta, och sedan inreda sparsamt med grottor till en start, se om det fungerar. Funkar inte det så ska jag fylla på med regält med grottor, men då med problemet att honorna blir svårfångade.

                  Hoppas jag får igenom hela projektet i regeringen bara. Akvariet ska stå bredvid sängen i sängkammaren. Sambon ville ha en bokhylla, så jag tyckte möbelkar passar jättebra

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Gräver de mycket?

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Mina gräver i stort sett ingenting.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Det var ju trevligt att höra. Inte för att det spelar någon roll, men gällande inredning så får man ju tänka lite olika.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          De lever ju i klippbiotopen. Deras mun är inte anpassad till att varken gräva eller leta mat i sanden. Jag har bara en liten yta sand i burken, resten sten och moduler.

                          Angående moduler så kan man ju tänka lite innan man limmar. Jag tänkte, men bara på utseende, knappast på att det skulle vara lättfångat

                          Sätter man moduler på rätt sätt så att det inte blir skrevor eller för tajt att få in håven är det ju inga problem. Eller som jag brukar göra i en annan burk när jag ska fånga fisk (i den burken är det moduler i ena änden och inte i andra) sätta ner en plexiglasskiva som spärrar av, sen är det bara att håva

                          Kommentar

                          • doohan
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 1607

                            #14
                            Något

                            som är snyggt o dyrt som inredning men går att ta ur är ju rock zolids riverstone modul stenar. Har man några sådana så är dom lätta att ta ur då dom ligger löst å limmas inte fast.....Sugen på sådana själv men det kostar ju en del





                            Ursprungligen postat av johho
                            Jag hade dem när jag var liten, men de blev aldrig så stora innan vi aveklade malawikaret då.

                            Erik, detta med moduler ja, jag letar efter ett smidigt sätt att inreda snyggt, men att få det lättfångat. Har kollat lite på BTN juwel-bakrunder. Det är nog den bästa lösningen jag kan hitta, och sedan inreda sparsamt med grottor till en start, se om det fungerar. Funkar inte det så ska jag fylla på med regält med grottor, men då med problemet att honorna blir svårfångade.

                            Hoppas jag får igenom hela projektet i regeringen bara. Akvariet ska stå bredvid sängen i sängkammaren. Sambon ville ha en bokhylla, så jag tyckte möbelkar passar jättebra

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Min Trewavasaeburk (bilder som jag visat förut)
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...