Vetenskapliga namn på Centralamerikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Vetenskapliga namn på Centralamerikaner

    Vad är det egentligen som gäller i namnfrågan. Det verkar finnas 2 olika grupperingar (någon som är förvånad) melllan vilka namn som skall användas. Dels Fishbase och denna sida, dels Cichlidroom och t.ex. de flesta tyska affärer - vem har rätt och varför?

    Några exempel - Fisbase/ciklid först och därefter Cichlidroom/affärer

    Amatitlania nigrofasciata - Cryptoheros nigrofasciatus
    Amphilophus alfari - Astahtheros alfari
    Hypsophrys nematopus - Neetroplus nematopus
    Paraneetroplus argenteus - Vieja argentea
    Paraneetroplus zonatus - Paratheraps zonatus
    Theraps godmanni - Chuco godmanni

    Jag undrar för att jag just nu håller på med den nya upplagan av BTN Akvarieguide och då är det ju bra att veta vilken av "grupperna" som man skall följa.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som en bra diskussion, vi har valt att ha fishbase som referens samt att det är samsyn mellan fishbase och catalog of fishes, men några undantag. För Malawi har vi exempelvis valt Ad konings som referens, dvs Cichlid room companion (cichlidae).

    Varför cichlid room companion har valt dessa namn på de arterna tror jag mest är av tradition, inte för att det följer senaste vetenskapliga utredningarna kring vilka arter som hänge rihop genetiskt, men du skulle kunna fråga de curatorer som de har för de olika områdena. En bra start är väl annars: Juan Miguel Artigas Azas

    De har ju också separerat Cichlasoma från exCichlasoma vilket vi egentligen borde göra om jag fattat rätt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Låter som en bra diskussion, vi har valt att ha fishbase som referens samt att det är samsyn mellan fishbase och catalog of fishes, men några undantag. För Malawi har vi exempelvis valt Ad konings som referens, dvs Cichlid room companion (cichlidae).

      Varför cichlid room companion har valt dessa namn på de arterna tror jag mest är av tradition, inte för att det följer senaste vetenskapliga utredningarna kring vilka arter som hänge rihop genetiskt, men du skulle kunna fråga de curatorer som de har för de olika områdena. En bra start är väl annars: Juan Miguel Artigas Azas

      De har ju också separerat Cichlasoma från exCichlasoma vilket vi egentligen borde göra om jag fattat rätt.
      OK - tack för svaret.
      Får kanske prata med Juan Miguel eller Willem innan jag bestämmer mig.

      Just nu lutar det väl mest åt att jag följer Cichlid room - inte för att dom har den linjen utan rent krasst för att de tyska affärerna följer den "namnlinjen" och det är väl en större chans att man kan sälja böckerna till affärerna om man använder "deras" namn.
      Men, men har någon annan några övertygande argument för att Fishbase/ciklid.org "namnlinjen" framöver kommer att vinna gehör så ändrar jag självklart.

      En annan fråga om CA-namn:
      Uppenbarligen anses idag att Thorichthys maculipinnis och T. elliotti är samma art. Därom verkar alla var ense, men däremot verkar Cichlidroom anse att det är namnet T. maculipinnis som skall användas, medan Fishbase/ciklid.org förspråkar T. elliotti.
      Så återigen - vad är mest rätt och varför?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        där borde det väl ändå finnas en studie att luta sig emot
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          där borde det väl ändå finnas en studie att luta sig emot
          Utan att vara insatt i detta - så problemet är väl ofta att det finns 2 studier

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            hehe, jo jag har hör den...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ingen annan som har synpunkter.

              Upptäckte också när jag kollade runt på Cichlidroom att P. synspilus betraktas som en synonym till P. melanurus och med andra ord inte "finns" längre.

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Synspilum heter melanurus nu. Har inte sett artikeln dock. Angående tyska butiker etc. så brukar jag själv luta mig mot saker som räknas som "publicerat/citerbart" dvs. fishbase etc. . Tyska butiker kör på den grejen att de väljer de namnen som folk kommer ihåg för att göra det enklare för kunderna att hänga med som inte är i hobbyn för att lära sig taxonomi . Liute som de flesta som varit med ett tag som blivit less på de otaliga kasten i namnen på CA arterna (som var lite slarvigt klassificerade från start).
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rivulatus
                  Synspilum heter melanurus nu. Har inte sett artikeln dock. Angående tyska butiker etc. så brukar jag själv luta mig mot saker som räknas som "publicerat/citerbart" dvs. fishbase etc. . Tyska butiker kör på den grejen att de väljer de namnen som folk kommer ihåg för att göra det enklare för kunderna att hänga med som inte är i hobbyn för att lära sig taxonomi . Liute som de flesta som varit med ett tag som blivit less på de otaliga kasten i namnen på CA arterna (som var lite slarvigt klassificerade från start).
                  Nja - det är möjligt att affärer i allmänhet gör så - men jag menar ändå de affärer som har det bästa utbudet av Centralamerikanska ciklider i hela världen.
                  Dessutom är det ju också några av de allra mest framstående centralamerikanska ciklidexperterna Juan Miguel Artigas Azas samt Willem Heijns som står bakom namnsättningen på Cichlidroom.

                  Så jag köper inte riktigt din synpunkt att man i alla lägen skall luta sig emot Fishbase.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 juli 2012, 13:31.

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #10
                    Jag håller mig ju till den akademiska världens krav.. Men andvänd vilka du vill det är ju du som är författaren.
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Jag håller mig ju till den akademiska världens krav.. Men andvänd vilka du vill det är ju du som är författaren.
                      Jo förvisso väljer jag själv - men det är ju bra om vi använder samma namnsättning i Sverige.
                      Så den akademiska världen får gärna övertyga mig om att Fishbase och ciklid.org har rätt

                      Sedan är det faktiskt "fel" rätt ofta på Fishbase och namnsättningen släpar ofta efter rejält.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 juli 2012, 16:25.

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #12
                        "Släpet" beror ofta på att just det inte ska byta namn utan ordentlig grund, utan det ska bevisas ordentligt så att namnen inte byts utan grund (och någorlunda stabilitet). Men det finns mer insatt folk som kan svara på frågor om fishbase här vet jag.
                        Finns väll ingen som har absolut rätt men senaste metoden med genetiska bevis tror jag kommer ge mera stabila art/släkt namn än tidigare.

                        Cichlidaes taxonomi är något komplicerad och därför blir det dessa namnbyten och jag själv har tidigare varit frukansvärt less på att de ska byta namn direkt man lärt sig alla. Nu blir det bara kul att läsa om varför. Och det kan faktiskt vara till ett hjälpmedel för oss hobbyister att veta det faktiska släktskapet. På artnivå är väll de gamla arternas namnbyten mer teknikaliteter!?

                        Hur ciklid.org håller sig i frågan lämnar jag till någon annan..
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          ...å andra sidan, det är inte den akademiska världen som köper dina böcker.
                          Det är de personer som går och tittar i zoobutikerna.

                          Jag hade nog gått på det som är vanligast i butikerna, en sak kan vi nämligen vara säkra på.
                          När det gäller namnsättning av CAcikliderna så kommer den inte stå sig alltför länge.

                          Vad det gäller Maculipinnis/Ellioti så hade jag nog gått på Ellioti, det är det namn som man ser i butikerna.

                          Fast det är ju lätt för mig att sitta här och raljera en måndag eftermiddag, det är ju inte jag som blir uthängd om det visar sig att det blir fel.
                          Så jag förstår ditt dilemma med multipla namn att välja på.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Det klokaste kanske är att gardera sig o ta med båda namnen, samt i förordet skriva varför du gör så!
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Det klokaste kanske är att gardera sig o ta med båda namnen, samt i förordet skriva varför du gör så!
                              För varje art kommer jag att ange ett huvudnamn.
                              Sedan under "handelsnamn" så tar jag dels upp andra vanliga vetenskapliga namn (dvs i detta fall då den linjen jag inte väljer) samt vanliga handelsnamn. I indexet i slutet av boken kommer bägge namnen att vara angivna.

                              Men trots allt vore det ju bäst (för att inte göra det för rörigt för den icke vetenskpligt intresserade akvaristen - vilket är 99,9% av alla akvarister) om ciklid.org och boken använde samma namn. Jag kommer ju också på Zoopet sedan att använda samma huvudnamn som i boken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...