Höja pH och kH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Höja pH och kH

    Jag har ett 375 liters akvarium med 4 st jaguarciklider, 2 st sebraciklider och en ancistrus. Mina vattenvärden är följande.

    pH 6,8
    gH 6-7
    kH 3

    pH värdet skulle jag vilja få upp til ca 7,5 plus att jag vill få upp kH:t lite för att inte få så stora svängningar på pH:t. Till detta tänker jag använda bikarbonat. Vad jag har fattat så ökar inte gH-värdet av bikarbonat så det tror jag att jag låter vara som det är, eventuellt att jag stoppar i någon kalksten.

    Hur mycket bikarbonat per 100 liter ska jag använda. Läste i en artikel här att 1 msk per 100 liter kan vara bra att börja med.
    Ska jag prova det eller ska jag ta mindre?

    Ska åka utomlands på fredag, ska jag vänta till jag kommer hem innan jag ändrar på vattnet utifall det skulle hända något oväntat?

    Anledningen till att jag vill ändra på värdena är att jag har haft två sjukdomar i karet med bara en veckas mellanrum. En början kan ju vara att ändra värdena till det som fiskarna vill ha.


    MVH Martin

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Tycker du ska vänta. Tänk på att alltid göra vattenbyte INNAN du har i bikarbonat. Det är svårt att säga någon mängd du ska ha i. I mitt fall hade jag dessa värdena i mitt 310 liters. Ph 7 Kh 3, jag hade i ca 35ml bikarbonat och fick dessa värde. Ph 8,5 Kh 10. Sen får du raäkna ut och prova dig fram till hur mycket du ska ha i vid varje vattnebyte.

    Oscar Cederqvist

    -----------------
    310l Malawi
    200l Scalare
    110l Sällskaps
    42l Guppy+Neontera
    13l Kampfisk
    2*25l Guppy yngel
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #3
      Jo jag ska göra ett vattenbyte på 50% för att få ur medicinen, därför tänkte jag att det kan vara lämpligt att ändra vid ett sånt stort vattenbyte.

      De goda bakterierna är väl så gott som borta nu, bortsett från att jag har ytterfiltet som går i en hink så det borde vara proppat med bakterier.

      Om jag nu skulle få lite nedbrytningsbakterier i karet, är det farligt att ändra värdena då?

      Ytterfiltret har ju som sagt inte varit i kontakt med medicinen, och det har varit igång i kanske 2,5 månader så det borde väl gå snabbt att få igång nedbrytningsprocesserna igen?


      MVH Martin

      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      Arbetssätt...