Afrikanska Ciklider som hobby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars
    Användare
    • augusti 2010
    • 226

    #16
    Visst är Geertsi en intressant fisk. Jag har länge sneglat på den, men avstått på grund av platsbrist och rutin. Nu börjar jag känna mig mer säker och vågar mig på lite svårare och tuffare fiskar. Då valde jag att prova Geertsi för jag har letat efter svarta Malawi. Skall bli otroligt spännade att se om jag får se en hane färga med tiden
    Skall prova ditt tips om belysning med
    Dina ser ju verkligen ut att trivas,,,,,snygg Albus där med
    Hemsida
    FiskTorget

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Ursprungligen postat av Lars
      Visst är Geertsi en intressant fisk. Jag har länge sneglat på den, men avstått på grund av platsbrist och rutin. Nu börjar jag känna mig mer säker och vågar mig på lite svårare och tuffare fiskar. Då valde jag att prova Geertsi för jag har letat efter svarta Malawi. Skall bli otroligt spännade att se om jag får se en hane färga med tiden
      Skall prova ditt tips om belysning med
      Dina ser ju verkligen ut att trivas,,,,,snygg Albus där med
      Lugnt sällskap är ett måste om de ska färga. Jag har Copadichromis sp. "virginalis gold" i min stora burk. En grupp som ser ut att vara 3+3. De färgar inte alls. Det är alldeles för stökigt sällskap och då är det ändå inga direkt tuffa firrar i den burken. De blir också svarta och känns lite som Malawisjöns motsvarighet till Tanganyikasjön leptosoma .

      Ska flytta över dessa tillfälligt till ett eget 250 L tills jag får ordning på något bättre så får vi se vad som händer.

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        #18
        Mina Geertsi går tillsammans med A.benga och P.blue otter, inga direkt tuffingar det heller, så chansen finns.
        Virginalis gold är ingen dålig firre det heller intressanta fiskar du har.
        Malawisjöns vackraste svaring är väl ändå copadichromis midnight mloto eller som den kanske heter Copadichromis melas . Problemet med den är väl att den inte går att få tag på,,,,,,eller?
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • augusti 2010
          • 226

          #19
          Tråden borde kanske börjat där jag en gång började. Men så blev det inte. Vill ändå passa på att dela med mig av hur det en gång började.
          Ett 2 meters 500 liters med hemmabyggda moduler blev starten. Därefter kom ett 375 liters ivägen för mig och ytterligare moduler. Det var så det började, båda karen finns fortfarande kvar och i drift. Numera blir det inte lika avanserade expriment med moduler Utan numera blir det en filterkammare eller lite limmade glasbitar och blåmatta Men kul var det att skapa och bygga. Håll till godo med lite bilder.

          Ps. Byggde bänken själv till 500 karet.
          Senast redigerad av Lars; 10 juli 2012, 12:20.
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • Lars
            Användare
            • augusti 2010
            • 226

            #20
            Första bilden kom visst sist i förra inlägget.
            Nu bilder på objekt No:2
            Som ni ser, så blir modulerna finare med tiden
            Bifogade filer
            Hemsida
            FiskTorget

            Kommentar

            • Lars
              Användare
              • augusti 2010
              • 226

              #21
              Det var lite historik från min uppstart av denna hobby. Idag ser det lite annorlunda ut, det var nog där tråden började,,,,,ett rum fullt med baljor
              Senast redigerad av Lars; 10 juli 2012, 12:21.
              Hemsida
              FiskTorget

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Imponerande jobb med modulerna! Vilket material är det? Ser ut som någon hård skumplast?!

                Ursprungligen postat av Lars
                Malawisjöns vackraste svaring är väl ändå copadichromis midnight mloto eller som den kanske heter Copadichromis melas . Problemet med den är väl att den inte går att få tag på,,,,,,eller?
                Alltid är det de mest intressanta som är svårast att få tag på eller är det kanske just därför de är intressantast ?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Lars
                  Användare
                  • augusti 2010
                  • 226

                  #23
                  Jag använder mig av grå frigolit (markfrigolit) och Finja KC mur och puts.

                  Nog är det så, att de vackraste är svårast

                  Hoppas ni fann någon form av intresse i mina bilder
                  Hemsida
                  FiskTorget

                  Kommentar

                  • R_fused
                    Användare
                    • juli 2011
                    • 10

                    #24
                    Riktigt snyggt jobbat! är själv sugen på att börja göra grejer i frigolit, har du lackat dem?

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 226

                      #25
                      Skickar in en bild på senaste jobbet. Endast 2 veckor gammalt. Ett Tanganyikakar med Ikola, regani, pulcher,hästnos och multipunctatus. Detta akvarium står i vardagsrummet och är mer hustruns val av fisk, än mitt. Gul svarta fiskar liknar hon med sitt AIK Jag ser det inte på samma sätt utan kan istället njuta av dess skönhet på ett annat sätt
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • Lars
                        Användare
                        • augusti 2010
                        • 226

                        #26
                        Ursprungligen postat av R_fused
                        Riktigt snyggt jobbat! är själv sugen på att börja göra grejer i frigolit, har du lackat dem?
                        Tack R fused.
                        Nej, jag har inte lackat dom. Det enda jag gör är urlakning i akvariumet med ett antal vattenbyten och cirkulation, så att det inte gör vattnet dimmigt. När vattnet är klart och rent,,,,kör jag igång med övrig inredning.
                        Hemsida
                        FiskTorget

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lars
                          Skickar in en bild på senaste jobbet. Endast 2 veckor gammalt. Ett Tanganyikakar med Ikola, regani, pulcher,hästnos och multipunctatus. Detta akvarium står i vardagsrummet och är mer hustruns val av fisk, än mitt. Gul svarta fiskar liknar hon med sitt AIK Jag ser det inte på samma sätt utan kan istället njuta av dess skönhet på ett annat sätt
                          Supersnyggt, min dotter sitter bredvid och undrar varför inte vi har ett sån't akvarium
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Lars
                            Användare
                            • augusti 2010
                            • 226

                            #28
                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Supersnyggt, min dotter sitter bredvid och undrar varför inte vi har ett sån't akvarium
                            Tack

                            Å vad svarade du henne då
                            Hemsida
                            FiskTorget

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #29
                              Ja kanske det...
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                #30
                                Dare, det är allt dags att komma över ordentligt till den afrikanska sidan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...