Altum dålig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Altum dålig!

    Kom hem ikväll och såg att en av mina Altumskalarer inte mådde bra. Hängig och äter inte. Alla andra hur pigga som helst. Vad kan det vara? Och framför allt: vad kan man göra åt det?
    Så här ser han ut:



    //Kaj
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Är det verkligen ingen som vet varför han ser ut som han gör?

    //Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      jag har svårt att se och usel på sjukdomar. jag hade bytt vatten lite extra kört stenhårt med easy life vattenberedningsmedel.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag tycker också att det är svårt att se något på bilden förutom att det ser som att det är någon form av skada på slemhinnan (det vita). Det ser ut som någon bitit?

        Det brukar ju inte vara något problem, har själv en firre som har sådana "vita fläckar" men som käkar och har gjort så de senaste tre veckorna. Problemet med din är att den inte käkar, det brukar innebära problem.

        Flytta den till egen burk kanske? Byta vatten ofta och som Dare säger, i med typ Easylife, salta.

        Det är alltid galet svårt att sätta diagnos på sjukdommar. Jag brukar alltid börja med att byta mycket vatten + salt + Easylife. Ibland funkar det - ibland inte. Mediciner kör jag inte med om jag inte är hundra på vad det är för sjukdom...

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Jag är också helt kass på det här området. Framförallt beror det på att jag drabbats så sällan.
          I fredags släppte jag i 5 discus.
          I lördags bytte jag ca 50% vatten. Hällde i Easy Life enligt instruktionerna.
          I söndags var det väldig fart på skalarerna, de bråkade och utmanade varandra mycket mer än de gjort tidigare.
          Jag har varit borta sedan måndags morse och när jag kom hem igår torsd kväll trodde jag först att han fått lite stryk, men sen såg jag att det var något annat. Men vad??

          //Kaj

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Jag tycker också att det är svårt att se något på bilden förutom att det ser som att det är någon form av skada på slemhinnan (det vita). Det ser ut som någon bitit?

            Det brukar ju inte vara något problem, har själv en firre som har sådana "vita fläckar" men som käkar och har gjort så de senaste tre veckorna. Problemet med din är att den inte käkar, det brukar innebära problem.

            Flytta den till egen burk kanske? Byta vatten ofta och som Dare säger, i med typ Easylife, salta.

            Det är alltid galet svårt att sätta diagnos på sjukdommar. Jag brukar alltid börja med att byta mycket vatten + salt + Easylife. Ibland funkar det - ibland inte. Mediciner kör jag inte med om jag inte är hundra på vad det är för sjukdom...
            Ja, jag funderade på om det var någon mal som satt sig på honom och bitit. Nej, mediciner är inte förstavalet direkt. Absolut inte. Funderade på om det kunde hjälpa att sänka ph-värdet något.
            //Kaj

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Kan det vara något som diskusen släpat med sig? Hmm....... Jag skulle isolera altumen i ett eget kar (ifall det är smittsamt) och se om det vita eller färglösa breder ut sig. Har för mig att det skrivits om något liknande här på forumet förra året. Ska kolla om jag hittar det ikväll.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                Min första tanke: Snygg Altum!

                Tror inte på att sänka pH om det skall bota sjukdom - de flesta svampsjukdomar t ex trivs bättre med lågt pH. Höja temp? Levande föda eller (kanske kontroversiellt) yngel för att locka fram aptiten? tror nyckeln kan vara att få igång magen för när jag förlorat scalarer har det alltid börjat med matvägran och sen...

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Mår den dåligt bör du flytta den till eget akvarium och höja salthalten. Du kan även medicinera med något bredverkande, men framförallt byta vatten varje dag och tillsätta nytt salt motsvarande den bytta vattenvolymen.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Carliz
                    Användare
                    • maj 2012
                    • 233

                    #10
                    sänka ph hjälper inte.
                    dock kass på att se o veta om sjukdomar

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Kom hem ikväll och såg att en av mina Altumskalarer inte mådde bra. Hängig och äter inte. Alla andra hur pigga som helst. Vad kan det vara? Och framför allt: vad kan man göra åt det?
                      Så här ser han ut:

                      [ATTACH]37652[/ATTACH]

                      //Kaj
                      Jag tycker mig se att det är vitt/förtjockat vid basen på de hårda fenstrålarna på ryggfenan. Stämmer det eller är det kortet? Annars ser det ut som om den fått rejält med stryk.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Thommy
                        Användare
                        • februari 2011
                        • 84

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kajjjan
                        Kom hem ikväll och såg att en av mina Altumskalarer inte mådde bra. Hängig och äter inte. Alla andra hur pigga som helst. Vad kan det vara? Och framför allt: vad kan man göra åt det?
                        Så här ser han ut:

                        [ATTACH]37652[/ATTACH]

                        //Kaj
                        Hej har du värmare i akvariet liknar brännskada det fick jag i bland på mina scalare.innan ja satte skydd över,å dom som råkade ut för det blev lite konstiga några dagar.

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          När man skaffar ny fisk finns alltid risken att man får problem med bakterier.
                          Kör en kur i separat balja med ett bakteriepreparat så fixar det sig.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #14
                            Ok, tack alla för råd och tips!
                            Kom hem i eftermiddags och då var fler Altum var hängiga. De hade inte fått käk på hela dagen och normalt fladdrar de som kolibris vid rutan när man närmar sig. Men inte denna gång. Fyra var som vanligt men fyra var inte på hugget. Peru-altumen var som vanligt. Discusarna har jag haft för kort tid så varken de eller jag har lärt varandra. Men jag slängde i lite frysta röda mygg och artemia. Och då, faktiskt, käkade alla vad jag kunde se. Men två är lite vita på munnen. Så det är inte bra.
                            Discusarna käkade alla utom en, den minsta och jag tror inte den har käkat sedan den kom faktiskt. Men jag är inte helt säker på det.
                            Hursomhelst, jag har slängt i salt. Frågan är bara hur mycket salt jag ska slänga i?
                            Karet är på 900 liter, men kanske 800 liter faktisk vattenvolym? Slängde i 2 liter salt, dvs 2,5 promille...vilket låter väldigt lite... Hur mycket ska jag ösa i?

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • juni 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag tycker mig se att det är vitt/förtjockat vid basen på de hårda fenstrålarna på ryggfenan. Stämmer det eller är det kortet? Annars ser det ut som om den fått rejält med stryk.
                              Nej, jag kan inte säga att de är förtjockade utan den är mer på sidan. Och det första jag tänkte var att den fått stryk. Kvällen innan jag åkte bort var det ett jäkla liv på dem, fightades och markerade mot varandra kors och tvärs.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...