152l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stavhem
    Användare
    • januari 2011
    • 119

    152l SA

    Hej.
    Jag har precis börjat mitt 152l SA-projekt. Jag har hålt på med malawi i tre år nu så jag tänkte att jag får nog pröva lite SA nu. Det ska gå mindre l-malar i karet som jag tänkt att odla på. men det blir ju inte så kul med bara l-malar i karet så det kommer även att bli ett gäng tetror, några dvärgciklider, ett scalare-par och någon mer rolig ciklid. Ni får väldigt gärna komma med tips på fiskar, vill även lite tips på indrednig då jag är helt ny på SA.
    Bilder kommer, det blev lite krångel med datorn.
  • Pink_Tess
    Användare
    • februari 2011
    • 259

    #2
    Min absoluta favorit från SA är dvärgcikliden Apistogramma hongsloi , höll under en tid dessa vackra ciklider i grupp i ett väl inrett kar med mycket gömmor vilket fascinerande nog funkade väldigt bra. Lugna men mycket intressanta fiskar
    XXX// PINK

    missindecisive.blogg.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Trevligt att du kör på med en projekttråd. Håll oss upp da terade
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Trilska
        Användare
        • september 2011
        • 170

        #4
        Hittade den här texten igår (hoppas du inte tar illa vid dig Mats, bra skrivet!)
        Inspiration å tips angående dvärgciklider: http://www.zoopet.com/forum/showthre...41971&page=248

        Läs framför allt inlägg 4954.

        Apistogramma cacatuoides är min personliga favorit bland minisarna
        Senast redigerad av Trilska; 24 juni 2012, 08:18. Anledning: fixat länken (hoppas jag :P )

        Kommentar

        • stavhem
          Användare
          • januari 2011
          • 119

          #5
          Kul med lite feed back, bilder kommer så fort jag har fått ordning på det. Funderar över nån art från cryptoheros, aquidens (OBS "nya" släktet), australoheros(storlek?), Andinoacara pulcher (art jag vet) och flaggcikliden. Har ingen aning om vilken akvariestorlek dessa kräver men gissar på att dem flästa växer ifrån min 152:a?
          Senast redigerad av stavhem; 25 juni 2012, 19:34.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Cryptoheros nanoluteus är en riktigt snygging som jag skulle säga fungerar i det karet, kanske till och med 2 par.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • stavhem
              Användare
              • januari 2011
              • 119

              #7
              okej det var kul att höra, någon som vet något om dom andra arterna? det kommer säkerligen att bli ett par någon cryptoheros, Hur stora blir nanoluteus?

              Kommentar

              • stavhem
                Användare
                • januari 2011
                • 119

                #8
                Nu kommer äntligen en bild.

                Kommentar

                • stavhem
                  Användare
                  • januari 2011
                  • 119

                  #9
                  Inredning.

                  Kommentar

                  • stavhem
                    Användare
                    • januari 2011
                    • 119

                    #10
                    Satte slimline röd gneis igår.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Stiligt. Testade du websiten jag tipsade om?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • stavhem
                        Användare
                        • januari 2011
                        • 119

                        #12
                        Japp, det funkade inte. Men jag lyckades fixa bilderna via paint. Jag har skickat ett till pm till dej men det kan du strunta i.

                        Vet du hur stor Cryptoheros nanoluteus blir?

                        Kommentar

                        • stavhem
                          Användare
                          • januari 2011
                          • 119

                          #13
                          Lite lösningar för att få filtermattan att sitta på plats.

                          Kommentar

                          • stavhem
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 119

                            #14
                            Nu är karet färdigt och på plats. har inrett det med det jag hade hemma, på tisdag ska jag åka och köpa lite mer växter samt någon rot. När jag köpte karet fanns det inte med någon ramp så den bestälde jag i efterhand, ska komma på tisdag. Tycker ni det är något jag ska ändra på förutom at köpa mer växter? Börjar även fundera på lite synliga fiskar, har ju bara l-malar just nu. Ska nog skaffa ett gäng tetror, hur många? Jag är ju som sagt helt ny på detta med SA. Ciklider har jag börjat titta lite på, har kommit fram till en hel del som jag tror skulle kunna funka med l-malarna. Cryptoheros nanoluteus skulle jag vilja ha ett par men även Cryptoheros sajica . Skulle båda dessa funka? Är även intreserad av ett par Pterophyllum altum . Gör en uppsätnig här med arter jag vill ha, så får ni gärna skriva vilka som ska plockas bort. För jag räknar med att detta är för mycket fisk:

                            Cryptoheros sajica 1+1
                            Cryptoheros nanoluteus 1+1
                            Pterophyllum altum 1+1
                            Apistogrmma inca 1+1
                            Apistogramma cacatuodies 1+1
                            Neon tetra ?+?

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av stavhem
                              Nu är karet färdigt och på plats. har inrett det med det jag hade hemma, på tisdag ska jag åka och köpa lite mer växter samt någon rot. När jag köpte karet fanns det inte med någon ramp så den bestälde jag i efterhand, ska komma på tisdag. Tycker ni det är något jag ska ändra på förutom at köpa mer växter? Börjar även fundera på lite synliga fiskar, har ju bara l-malar just nu. Ska nog skaffa ett gäng tetror, hur många? Jag är ju som sagt helt ny på detta med SA. Ciklider har jag börjat titta lite på, har kommit fram till en hel del som jag tror skulle kunna funka med l-malarna. Cryptoheros nanoluteus skulle jag vilja ha ett par men även Cryptoheros sajica . Skulle båda dessa funka? Är även intreserad av ett par Pterophyllum altum . Gör en uppsätnig här med arter jag vill ha, så får ni gärna skriva vilka som ska plockas bort. För jag räknar med att detta är för mycket fisk:

                              Cryptoheros sajica 1+1
                              Cryptoheros nanoluteus 1+1
                              Pterophyllum altum 1+1
                              Apistogrmma inca 1+1
                              Apistogramma cacatuodies 1+1
                              Neon tetra ?+?
                              Cryptoheros nanoluteus och Cryptoheros sajica ska du nog inte ha ihopa då dom kan korsa sig, och sen tror jag det blir svårt för dig att skaffa Cryptoheros nanoluteus då dom är hyffsat sällsynta.
                              Både Nanoluteus och sajica är CA.

                              Om du ska köra SA så hade jag nog tagit en art apistogramma 1+2 eller 1+3
                              och ett gäng ca 4st skalarer och ett stim hyffsat stora tetror som inte blir mat åt skalarerna.
                              Mer fisk ska du nog inte ha det är ju trotts allt ett 152l kar.
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...