Skarva Slimline på höjden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Skarva Slimline på höjden?

    Ja jag har beställt ett kar som blir 65cm hög och då blir en 55cm BTN Slimline för låg så tänkte kolla med er om någon av er skarvat dessa på höjden och har några tips på hur man kan göra i så fall?

    Funderade på bara ställa den på frigolit först och fylla med sand. Men 1dm sand och grävande fiskar så kommer nog det fram ganska snabbt och kommer inte bli snyggt så den ideen skrotades.
    Mvh
    //Alf
  • Donkiwin
    Användare
    • november 2008
    • 95

    #2
    Mitt kar är visserligen bara 60cm högt men slimline är ju för låg där med.
    Jag lämnade 5 cm längst upp istället. Iaf så har karet heltäckande belysningsramp vilket gör att jag inte ser den övre bakkanten på karet. För att se den saknade kanten måste jag komma så pass långt ner att jag ser under rampen vilket jag ytterst sällan gör

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Jag har aldrig gjort det, men den är ju inte gjord för att skarvas på höjden, men om jag hade gjort det så hade jag skarvat den nere och åtminstonne döljt så mycket som möjligt av skarven med sten, grus, rot, växter och annan skit

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Bygg ett filter vet ja!
        Längs botten hela vägen med slitsat rör och tjock filter matta runt. Slimline framför som går en bit över filtermattan. Sen slimline på bakrutan från topp och ner till filtret, kör med luft som ett hederligt bottenfilter.
        Kör med filtermatta som är minst 100*100mm gånger akvariets längd med hål i mitten för luftrör. Det blir som ett trappsteg mot bakrutan.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Saken var väll att jag ville gömma allting inte bygga dit något extra.
          Har 2st stora ytterfilter så tror filtreringen ska duga, även om mer aldrig skadar.

          Är lite inne på att höja upp det med frigolit och sedan bara limma sand på frigoliten så syns det inte så mycket om fiskarna bökar upp massor runt rutan bak, och sedan försöka gömma så gott det går med växter och sten osv.

          EDIT: fast ju mer jag tänker på filter iden känns den lockande, men kommer nog bli lite besvärligt att rengöra sen är jag rädd.
          Senast redigerad av affealien; 13 juni 2012, 16:48.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Limma 10mm frigolit där det inte täcker då, sen limmar du mer slimline ovanopå frigoliten som får överlappa mot den slimline som sitter på glaset.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            Arbetssätt...