Märkligt Troffebeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Märkligt Troffebeteende

    För någon vecka sedan sammanförde jag två grupper tropheus och har tycker dom beter sig lite märkligt.

    Jag hade 20st Bärnsten gående i mitt 720 kar och dom var ganska aggressiva och hackade mycket på en av dom mindre i gruppen. Till slut så tyckte jag att det var dags att göra något åt saken så jag släppte i en grupp med 32st Körsbär som sedan länge är en väl fungerande grupp.

    Efter att jag släppt i Körsbären så spred sig lugnet ganska snabbt och stressandet av enskilda fiskar upphörde. Stämningen är nu bra i burken och alla verkar trivas.

    MEN, vid matning så är det främst körsbärsgruppen och de största av bärnstenen (ca 80% av gruppen) som kastar sig över maten som tokar. Precis som Troffar brukar men det finns vissa, inte alltid samma men ofta som inte verkar bry sig speciellt mkt om att attakera maten.

    Samtidigt kan jag väl säga att fiskarna verkar pigga och glada. Mina teorier är att vissa av dom lite mindre i bärnstensgruppen inte riktigt vågar sig fram på samma sätt som dom små exemplaren av körsbär?

    Alternativt så kanske det inte är helt lyckat att blanda blackvarianter med moorii?

    Borde jag kanske ersätta Bärnstenen med en grupp Dubbar istället?

    Mvh: Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Ger du tillräckligt med mat? Har du testat att ge mindre portioner på olika ställen i akvariet samtidigt med huvudmatningen, som de hungrigaste samlas kring?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Precis!

      Ge dom portionsbitar och släpp i dem på olika platser i akvariet. Matvägrar dom då med så kan det vara ett problem. Buken brukar börja med matvägran. Men prova med Mikael W,s förslag om portionsbitar på flera platser samtidigt vid matning,,

      Tror inte det beror på att du just har dessa två varianter. Ge dem tid och håll koll på att alla äter utan att övermata dem.

      Kommentar

      Arbetssätt...