Identifiering Apistogramma tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Identifiering Apistogramma tack!

    Lyckade få några bilder på den ena av mina två Apistogrammas. Tacksam om jag kunde få hjälp av forumets Apisto-experter för att identifiera den. Den är alltså köpt som vf Apistogramma sp. "papagei" på Neonfisken i Köpenhamn för några dagar sedan. Vem som helst kan se att den inte ser ut som bilden i artregistret, men det kan ju bero på olika saker - som att den t ex inte har åldern inne ännu.
    Men hjälp mig gärna! Bilderna är tagna utan blixt - därför är skärpan inte den bästa...
    Tack på förhand!





    //Kaj
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Ser ju nu att det fanns fler bilder i artregistret...och att detta kan vara en hona. Är det så?

    //Kaj

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • juni 2002
      • 212

      #3
      det är klart en hona men vilken sort det är vet jag ej
      Lasse.H

      Kommentar

      • Getingen
        Användare
        • december 2012
        • 412

        #4
        Hona är det, har du ingen hane som tillhör?

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #5
          Ursprungligen postat av Getingen
          Hona är det, har du ingen hane som tillhör?
          Jovisst har jag det. Men han kommer inte när jag kallar
          Att hitta en 2-3 cm liten firre i ett välinrett 900 liters kar är inte helt enkelt.
          Men så snart jag får tillfälle...
          Är alla apisto-honor lika?
          //Kaj

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • maj 2002
            • 387

            #6
            Det är mest troligt en hona. men det kan vara en liten hane också. Den verkar ju inte vara i sitt livs form precis (förståeligt naturligtvis), och så är den fortfarande ung(med tanke på storleken du angav).
            Mest troligt är att det är en Ap.sp. papagei men det kan mycket väl vara Ap.sp Roca Eterna också. Den har en dubbel fläck vid stjärtfenan ( karaktäristiskt för Roca eterna och Papagei)
            När honorna får lekfärger så har papagei honorna bara två fläckar på sidorna medan Roca Eterna honorna har flera fläckar (fyra eller flera).
            Titta på fotona i art registret så förstår du vad jag menar.

            Nu har din "hona" en mörk sidolinje på fotot, som indikerar att den är bara är i ett undergivet eller i ett neutralt sinnes tillstånd. Vid lekhumör så bryts linjen upp till fläckar.
            Senast redigerad av Pelle; 10 juni 2012, 00:28.

            Kommentar

            Arbetssätt...