Bortrest över sommaren, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelson
    Användare
    • november 2002
    • 70

    Bortrest över sommaren, vad göra?

    Hejsan Ciklid diggare!

    Jag har ett problem eftersom jag ska vara bortrest i två månader nu i sommar. Jag tänkte tömma akvariet på fisk förutom två malar. Därför vill jag ställa tre frågor till er som lyder.
    Undrar om akvariet klarar sig i två månader utan någon som helst skötsel(vatten värden syre, nitrat,hårdhet)?
    Det kanske låter dumt men det är enbart malarna som kommer att påverka kvaliteten på vattnet eller? Om det skulle komma alger så tar malarna hand om de.
    Kanske skulle säga att ingen mat kommer att tillsättas och undrar därför om malarna klarar sig på enbart algerna?

    Mvh Ola

    Nelson
    Jag kan motstå allt utom frestelser
    "Oscar Wilde"
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    #2
    Det är nog väldigt svårt att svara på om man inte vet:storlek på karet,storlek på filter,storlek på malarna,osv...........Vi behöver mer info helt enkelt

    Adjöö från Robin

    Kommentar

    • nelson
      Användare
      • november 2002
      • 70

      #3
      Hejsan!

      Glömde visst lite väsentliga uppgifter.
      Karet är på 200l, pumpen är en eheim 2224 professional, inga växter i karet, malarna 12-15cm. Belysning är på 6 timmar/dygn.

      Tacksam för svar hls Nelson

      Nelson
      Jag kan motstå allt utom frestelser
      "Oscar Wilde"

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #4
        Plocka bort malarna, det är mitt råd. Karet i övrigt ska nog kunna hållas någorlunda intakt. Huvudsaken är att bakteriefloran överlever. Ett tänkbart problem är naturligtvis avdunstningen. Se till att du har tätslutande täckglas.

        /Rasmus

        Kommentar

        • sillstryparn

          #5
          HOla!
          Är det algätande malar så kan du ju alltid se till att fixa lite alger tills det att du åker med hjälp av belysning. Se till att inte eventuella pumpaanordningar hamnar över vattenytan vid avdunstning. Jag tror det blir bra.

          Sillstryparn

          Kommentar

          Arbetssätt...