Uppstartsfråga mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Uppstartsfråga mm

    Har för ca 3 veckor sedan startat upp ett nytt 720 tanganyika kar och har lite frågor. Först lite bakgrundsinfo..

    När jag starta upp karet så att jag använt ca 100 liter "gammalt" akvarievatten från min andra tanganyikaburk. Jag tog också filterpatronen (blå filtermatta 25x11x11cm) till innerfiltret från samma akvarie. Samtidigt har jag kört ett ytterfilter för biologisk nedbrytning.

    En och en halv vecka efter uppstart så släppte jag i 20 st Troffar på mellan 7-11cm. Dessa har nu gått i burken i en och en halv veckas tid och jag har hela tiden matat mkt sparsamt.

    Under tiden sedan fiskarna flyttat in har jag flera ggr per vecka bytt en hel del vatten mellan mitt gamla akvarie där det redan finns en fungerande bakteriekultur och det nya karet. Jag har även utfört delvattenbyten.

    Jag kontrollerar vattenvärdet ofta och nitritet har hållt sig borta hittils.

    Nu till frågan.


    Det är lite ”dålig stämning” bland fiskarna i karet och dom är inte helschyssta mot varann och jag upplever att det är ohållbart. En gissning är att det är lite för få fiskar i gruppen så aggressionerna inte sprids ut så att säga. Jag har därför tänkt tillsätta 32st Tropheus körsbär i storleksordningen 3-8 cm för att lugna ner stämningen. I samband med inflytten av körsbären så kommer jag även tillsätta ytterligare ett ytterfilter som är från samma kar som körsbären gått i för att på så vis få med mig bakteriekultur samt öka på filtreringskapaciteten. Under den första tiden kommer jag nu också mata sparsamt.

    1. Tror ni att jag hunnit bygga upp någon/tillräckligt med bakteriekultur för att slippa nitritopp om några veckor?

    2. Bör jag möblera om i karet för att undvika revirbråk?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Att hälla i gammalt akvarievatten är väl inget att rekomendera direkt. Bättre med nytt, fräscht vatten. Eftersom du har använt ett inkört filter borde du fått igång burken. Har du mätt nitrit? Köp ett dropptest och kolla om du är orolig. Nitriten bör visa sig nu efter ca tre veckor. Om du har nitrit så byt vatten och salta.

    Frågan om du bör möblera om kanske någon med mer erfarenhet om troffar ska svara på men ett generellt svar när det gäller aggresiva firrar är att det kan vara en bra idé.

    Lycka till!!

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #3
      Såhär hade jag gjort. Byt 50 % vatten i ditt 720.
      Plocka upp alla bärnsten lägg dom i en stor hink eller frigolitlåda.
      Möblera om i ditt 720 alternativt ta bort all sten.
      Fyll upp och tillsätt easylife/happylife.
      Lägg i alla fiskar. Både körsbär och bärnsten tillsammans.
      Ha lampan släckt i minst ett dygn.
      Sen e det bara o köra på med vattenbyte 1 gång i veckan och hålla koll på firrarna.
      Såhär har jag gjort innan och har aldrig haft problem. Jag har tom slängt i 40 talet troffar i 720 med helt nytt vatten och inget ingånget filter. Då har jag använt easylife med mycket gott resultat.
      Det går säkert bra. Bara man tar det lugnt o kollar sina fiskar.

      Christian
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag skulle vilja påstå att fiskarna slåss för de är hungriga. Så börjar du inte mata skulle jag gissa på att det börjar försvinna hannar.

        Men jag skulle inte tro att akvariet är inkört. Både vatten och filter innehåller lite bakterier men det bästa är om du kan få med lite inkörd sand eller grus.(Det går ju att hänga den i en nylonstrumpa om den inte passar det nya karet). Annars köp startbakterier och tillsätt varje dag i ca 2 veckor sedan borde akvariet vara inkört.

        Jag skulle inte satt till fler fiskar i akvariet.

        Kommentar

        • Doktor-T
          Användare
          • april 2012
          • 424

          #5
          tropheusflytt

          Tack alla för era snabba svar.

          Jag koppade ihop karen två ggr under tisdag eftermiddag/kväll och möblerade om kraftigt i karet. Byggde gott om nya grottor osv. Jag lät bärnstenen gå kvar då det blev för bökigt att fånga dom.

          Allt har gått bra och körsbären har verkligen rört om i grytan. Det finns inte längre någon enstaka hackfisk som det gjorde innan utan det upplevs mer som den goda atmosfären som var i körsbärskaret.
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...