Mesonauta mirificus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Mesonauta mirificus

    Som sagt blir det ju flaggciklider bland annat i mitt kar och satt och kolla runt lite i dag och då såg jag att Akvarielagret hade något inne som heter Mesonauta mirificus så tänkte jag googlar lite och se vad jag hittar.

    Information om denna hittar jag inge vidare mycket alls och utseende är det att den vita delen på kroppen som har gråa ränder eller är det bara vanliga Mesonauta festiva som bilderna är på?

    Någon som har lite information och kanske kan upplysa mig?

    Hittade en bild som jag slänger in så ni förstår vad jag menar med ränder.
    Senast redigerad av affealien; 03 juni 2012, 17:15.
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hehe det var ingen dålig bild Men är du säker att den blå fiskenb är en mesonauta?!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Det är lite det som är problemet med Google när man försöker få reda på information om saker man inte riktigt har koll på. Jag är inte alls säker på någonting om den bilden kan ju bara lita på vad som står på hemsidan där jag hittade den.

      Hoppades lite på att någon här kanske skulle haft/har dessa fiskar och kunde förklara lite skillnader för mig.

      Kanske får ta mig en resa till den kungliga huvudstaden nästa vecka och ta mig en titt på dem live.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Undrar om vi ser samma bild? Jag ser denna:
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Alf Stalsberg kan nog en del om dessa.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Jaså de har nått sorts kopierings skydd på sidan, fast jag ser bilden jag själv länkat in... underligt.

            Slänger upp bilden som länk så kanske den funkar.


            kanske får skicka ett PM till Alf och säga att han har ett snyggt namn och sedan fråga lite om mirificus
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Samma bild den går nog inte att länka.

              Jag har redan pmat Alf.

              David
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Har du fått nått svar DaRe?
                Har själv googlat vidare lite utan att hitta några vettiga resultat på skillnader.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Mats Bryzell
                  Användare
                  • mars 2012
                  • 231

                  #9
                  Det är svårt att få se vettiga bilder på dessa Mesonauta-varianter på nätet, det verkar som att vad man än söker på så dyker samma bilder på samma fiskar upp ideligen.
                  Jag tror att man får börja räkna fenstrålar och färgmarkeringar på fjäll för att hitta skillnader.
                  En kraftig "hint" finns i citatet nedan, hämtad från länk nr.2.






                  "M.festivus was revised in 1991, resulting in the division of the species into five separate species: M.acora of the Tocantins and Xingu Rivers; M. egregius of the Orinoco River in Columbia; M. festivus of the tributaries that flow into the Amazon in Bolivia and Paraguay; M. insignis of the upper Rio Negro and Orinoco River, in the area near the famous Casiquiare Canal; M. mirificus of the Peruvian Amazon."

                  Kommentar

                  • Cichlid-Power
                    Användare
                    • november 2006
                    • 253

                    #10
                    Ursprungligen postat av affealien
                    Som sagt blir det ju flaggciklider bland annat i mitt kar och satt och kolla runt lite i dag och då såg jag att Akvarielagret hade något inne som heter Mesonauta mirificus så tänkte jag googlar lite och se vad jag hittar.

                    Information om denna hittar jag inge vidare mycket alls och utseende är det att den vita delen på kroppen som har gråa ränder eller är det bara vanliga Mesonauta festiva som bilderna är på?

                    Någon som har lite information och kanske kan upplysa mig?

                    Hittade en bild som jag slänger in så ni förstår vad jag menar med ränder.
                    Hei min navnbror, siden jeg har blitt forespurt å gi deg noe informasjon vil jeg henvise deg til Dr Kullander og Dr Silvergrip, de publiserte en "Review of the South American cichlid genus Mesonauta Günther (Teleostei, Cichlidae) with descriptions of two new species". i 1991
                    Her står det om alle Mesonauta typene.
                    Sånn alment skiller de seg ikke så my fra hverandre, det er som å ha scalarer.
                    Ingen problemer med mat, en bra vannkvalitet med ukentlige vannbytte, de er fredelige i hvertfall mot fiskekamerater, men de kan jage litt på hverandre, men det skjer ingen skader. De blir rundt 10-12 cm. total lengde, og de leker gjerne på et vertikalt substrat, men som scalarerr leker de gjerne på store blader av Sverdplanter. Når yngelen klekker henger de sammen i en klase, heftet sammen med heftetråden de har på hodet, akkurat som scalarene.
                    Mesonauta insignus syntes jeg er den flotteste av disse fiskene, men andre typer av slekten er flotte de også.Selv har jeg også nå 10 stk. små av M.mirificus

                    Hilsen Cichlid-Power
                    Alf

                    Kommentar

                    Arbetssätt...