Jordätare + diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_88
    Användare
    • januari 2012
    • 29

    Jordätare + diskus

    Är det någon som har dessa ihopa och vilken art i så fall. Jag skulle vilja ha en mindre art som inte gräver runt hela karet och som även låter bli växter. Finns denna???
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag kan inte låta bli att rekommendera Guianacaras trots att de gräver, men de rör inte växter går utmärkt med diskus enligt rapporter jag läst.

    För att minimera grävning:
    • Skapa 1-2 grottor av stenar och rötter (med kanske tätta ta och siodor.
    • Placera denan baktill i karet eller vid ett hörn.
    • Dölj ingångarna till grottorna med växter eller grenar.
    • Fyll delvis igen grottorna med sand


    Då komme det att gräva ut grottorna så det passar dem bättre och när det är gjort kommer de inte gräva mer, alls... Jag har haft ett ogrävs akvarium nu i över ett år med Guianacara geayi , bilderna kan du se i artregistret och ett av mina album här. Jag lastade in en massa nya rötter nyligen och då lockades de till att flytta boet till ett annat ställe som jag tror är bättre, då blev det lite grävning.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • micke_88
      Användare
      • januari 2012
      • 29

      #3
      Fina fiskar, skulle jag kunna tänka mig. Men de är väl svåra att få tag på, har aldrig sett dessa i någon butik.....

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jodå de finns av och till. Även andra varianter av Guianacara. Var ligger Hörby? Skåne? då finns ju Danmark inte för långt bort dessutom och unimati där du får 10% som medlem
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ReGGae_Ripan
          Användare
          • juni 2012
          • 100

          #5
          Ursprungligen postat av micke_88
          Är det någon som har dessa ihopa och vilken art i så fall. Jag skulle vilja ha en mindre art som inte gräver runt hela karet och som även låter bli växter. Finns denna???
          Mina jordätare Geophagus brachybranchus går tillsammans med Diskus , de har aldrig rört en växt sen de kom i. De ska tydligen vara en av de mest växtvänliga, nu har jag dock haft dem i en vecka men de har som sagt inte visat några som helst tendenser. Det gäller att ha många öppna ytor så går det bra, 1 par har grävt en grop under ett par rötter thats it. För säkerhetsskull kan man ju lägga små stenpartier runt växt-stammarna, för att safe'a lite.

          Kommentar

          • järnvägar
            Användare
            • mars 2008
            • 87

            #6
            Ciklidshopen i Södra sandby. Har inte Lasse sådana hemma, finns där säkert några andra att dregla över

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Sandby ciklid hobby har inte någon Guianacara art inne förtillfälligt iaf. jag var där i fredags.
              CA

              Kommentar

              • micke_88
                Användare
                • januari 2012
                • 29

                #8
                Var inne o kollade på Unimatis hemsida, de har inte någon av släktet Guianacara hemme. Tack för infon om Sandby, varit där många ggr men aldrig sett denna arten där.

                Kommentar

                • micke_88
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 29

                  #9
                  Finns det någon som har något annat förslag, kanske på en art som går att få tag på....

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Biotodoma cupido (alternativt Wavrini) kanske? Jag har aldrig hållt dem med diskus, men det borde fungera. De är hur som helst extremt snälla, och jag upplever diskusen som betydligt tuffare.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Biotodoma cupido (alternativt Wavrini) kanske? Jag har aldrig hållt dem med diskus, men det borde fungera. De är hur som helst extremt snälla, och jag upplever diskusen som betydligt tuffare.

                      /Jocke
                      den är ju extremt tillbakadragen och för att inte säga feg så säger jag blyg, en guppy är ju aggressivare
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        den är ju extremt tillbakadragen och för att inte säga feg så säger jag blyg, en guppy är ju aggressivare
                        Jo, det ligger något i det. Dock tror jag att de tar för sig lite mer om man håller dem gruppvis 6-8st. Jag hade dock ett par, och precis som du skriver Peter är de mesiga (men riktigt fina).

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          den är ju extremt tillbakadragen och för att inte säga feg så säger jag blyg, en guppy är ju aggressivare
                          Att den är lite blyg, gör det väl till en kanon fisk till Discus?
                          Sen upplever jag att den inte är så himla blyg, mina var frame hela tiden, förutom när dom försökte leka

                          Däremot när min hade hane dog,så blev det ett himla liv på mina hona.
                          Då började hon jaga discus.

                          Men en otroligt vacker fisk är det.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...