Skiva mellan kar och ställning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jigsaw
    Användare
    • oktober 2007
    • 134

    Skiva mellan kar och ställning?

    Jag har äntligen fått tag på ett 900L akvastabil akvarium med tillhörande aluställningInnan hade jag ett 720 alukar som stod på Lecablock och bänkskiva(hur stabilt som helst.
    Nu undrar jag:
    Behöver jag skiva och underlag mellan karet och ställningen eller är det bara jag som är lite nojjig.Hur har ni gjort?
    Tacksam för många motiverade svar både för och emot skiva.

    MvH Jimmie
    CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Du ska använda skiva samt liggunderlag på träskivan men innanför ramen så kommer bottenglaset att vila lite på liggunderlaget

    men om det är nya varianten som inte ramen tar något utrymme neråt använd
    som åvan men låt liggunderlaget ta hela bottenytan
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • jigsaw
      Användare
      • oktober 2007
      • 134

      #3
      Aluprofilen kan väl vara ca 3-4mm högre än själva glaset.
      Är det ok med underlag under hela karet då?
      CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Bäst att ha ett liggunderlag som är typ 5 mm innanför ramen. Har du för tjockt underlag finns risk att bottenglaset trycks upp när burken sjunker ner i underlaget.

        Kommentar

        • jigsaw
          Användare
          • oktober 2007
          • 134

          #5
          Jag har slängt iväg en fråga till Akvastabil i Danmark för att se vad de rekomenderarSka bli kul och se vad svaret blir.
          Jag har kollat lite bilder på nätet och det verkar som om det finns lika många som har skiva+underlag och som inte har det.
          Jag är mest lite nojjig för att bottenglaset inte håller vikten av sand och vatten.
          Men om man säljer ett akvarium med aluställning så förmodar man ju att det ska tåla trycket där blir utan skiva.
          CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

          Kommentar

          • jigsaw
            Användare
            • oktober 2007
            • 134

            #6
            Hej Jimmie


            Det er ikke nødvendigt medmindre der kommer en stor mængde grus og sten i bunden af akvariet.



            Med venlig hilsen / Best Regards





            Annemette Christensen Wrang
            Salgsassistent / Sales Assistant


            Snabbt svar iallafall.Undrar vad hon menar? Jag ska inte ha några stenar men där kommer ju att finnas en stor mängd grus
            CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

            Kommentar

            • Mr.Mange
              Användare
              • september 2011
              • 40

              #7
              Jag tror att hon menar att om du kommer ha massor av sten och grus så kan du ha en skiva annars inte.

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Bäst att ha ett liggunderlag som är typ 5 mm innanför ramen. Har du för tjockt underlag finns risk att bottenglaset trycks upp när burken sjunker ner i underlaget.
                Den här förklaringen har jag läst på ett antal ställen förut och varenda gång så funderar jag på vad problemet är, egentligen.

                Hur kan bottenglaset tryckas upp, menar man då att bottenglaset trycks upp mellan sidoglasen.
                Skall inte limmet som håller ihop alltsammans klara att bära sidoglasen också om det nu klarar av att hålla ihop glasen så att vattnet inte rinner ut.

                Är limmet starkt så att man inte kan dra glasen ifrån varandra men man kan föra de längs med varandra. Jämför en algmagnet t ex, den kan vara svår att dra isär, men att vrida den i sidled är inte så svårt.

                Någon som har ett svar?
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Glas är ett böjbart material, fyller man en burk med vatten kommer alla sidor att bukta ut av trycket. Utbuktningen är störst på varje rutas centumpunkt om kanterna är fixerade som bottenrutan. Om man då lägger liggunderlag under hela..........och kanterna även har ett underlag under sig att sjunka ner i så.......vill kanske bottenglasets ytterlinje komma väldigt högt jämfört med sidornas botten.
                  Det bästa vore att botten hänger fritt men har man tillräckligt tungt i så behövs lite lagomt med stöd.

                  Bara lite surrigt ludd från mig. Vet ingenting men har förstås även jag funderat över samma sak några ggr
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • jigsaw
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 134

                    #10
                    Ni som har skiva +underlag, vad har ni för skiva och vad använder ni som underlag?
                    Verkar vara svårt att hitta en "riktig" träskiva till rimligt pris i den storleken.

                    Någon som vet vilken tyngd en 12 mm glasskiva tål?

                    Någon med ett 900L kar som kör utan skiva?
                    CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      I de fall där jag har en skiva så har jag först en rejäl bänkskiva och ovanpå denna en frigolitskiva (minst 10 mm tjock).
                      Att lägga glaset direkt på bänksivan vågar jag inte, det kan ju hamna något litet och hårt mellan skiva och glas. Jag föreställer mig att frigolitskivan ger efter så pass mycket att glaset fortfarande "flyter".
                      Den sväljer också eventuella små ojämnheter i höjdinställningen av bordet.
                      Rätt eller fel, men det fungerar än så länge i alla fall.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      Arbetssätt...