semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • augusti 2007
    • 128

    semester

    Lite nyfiken på hur ni gör i malawihobbyn på semestern. Jag är borta 32 dagar och har en kompis som ska mata var tredje dag.
    Räcker det och kan kompisen slippa vattenbyten ?
    Hur gör ni ?
    Vänligen Janne
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    #2
    I tropheusvärlden som jag själv är i så fick jag utbilda min bror i vattenbytarteknik innan min semester. Gissar att du måste utbilda din semestervikarie. Så kanske vi får en ny medlem på köpet?
    http://naistick.wix.com/photo

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      Ett byte är tillräckligt om du själv byter precis innan och efter. Två är att föredra och ska du ändå lära honom kan han ju lika gärna göra tre...
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Mata var tredje dag ska nog räcka.
        Du måste absolut lära honom att hålla koll på filter och pumpar och kunna åtgärda eventuella driftsstopp.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          #5
          Nyfiken
          Hur löser ni problem som tex. att strömmen går, ex. att jordfelsbrytaren löser ut?

          Skälv har jag "löst" det med att inbrotslarmet medellar efter några timmar. Men ett filter som står stilla några dagar är inte att "leka" med!

          Hadde ju omvända problemet i vintras att min panna la av, och allt frös ihjäl, då var det många kommentarer, om "tillsynen"

          Hadde nog övervägt att skaffa en billig UPS för pumparna iallafall, värme och belysning skall knappast behövas.

          /Robert

          Kommentar

          • Magdalena
            Användare
            • mars 2011
            • 15

            #6
            Jag går i samma tankar. Ska vara borta tre månader i sommar och har ingen möjlighet att ta med firrarna (tror jag).

            Funderar på självmatare och att fiskvakt kommer och kikar till. Någon här som har erfarenhet av självmatare? Hur många dagar klarar de? Bör man ha två pumpar, om den ena lägger av?

            Tänkte på det där Ducce skrev, om inbrottslarmet som larmade. Ursäkta kanske korkad fråga men hur fungerar det? Hör vaktbolaket av sig vid längre strömavbrott då eller?

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Ursprungligen postat av Magdalena
              Tänkte på det där Ducce skrev, om inbrottslarmet som larmade. Ursäkta kanske korkad fråga men hur fungerar det? Hör vaktbolaket av sig vid längre strömavbrott då eller?
              I mitt fall kontaktar vaktbolaget antingen mig eller den som jag anmält som husvakt, det brukar vara efter 2-3 timmar, det är väll en 4-5 timmars batterireserv i larmet.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag får ett SMS och ett mail om strömmeen går det sker någon sekund efter så skett. Sist förra veckan då elektrikern var på besök
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Magdalena
                  Användare
                  • mars 2011
                  • 15

                  #9
                  Tack för svar!

                  Jag har en matare som heter SERA precision http://www.aquaticlifeaquariums.com....ed-a-plus.html

                  den går på batterier och ska klara 30 dagar. Hur vågar man sätta in den och ha fiskvakt varannan vecka? Jag har 12 små Malawisar (ca 5 cm) och ett par malar (varav en är groteskt stor).

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Jag har kört med matare en eheim historia och det fungerade utmärkt, dock är det viktigt att testa i förväg så den inte matar för mycket vilket min gjorde då jag testade så jag fick dela av med lite tejp så öppningen blev mindre än minsta läget.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Magdalena
                      Tack för svar!

                      Jag har en matare som heter SERA precision den går på batterier och ska klara 30 dagar. Hur vågar man sätta in den och ha fiskvakt varannan vecka? Jag har 12 små Malawisar (ca 5 cm) och ett par malar (varav en är groteskt stor).
                      Koppla in den redan nu, så hinner du testa den och lära lite på den innan semestern. Tips: Mata med ca hälften av det du normalt gör när du är hemma.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Om man matar med maskin eller "fiskvakt" så bör man ju byta vatten också. Om man inte matar är det ju inte lika stort behov av vattenbyte.

                        När jag är borta en-två veckor brukar jag låta bli matning. Jag körde med matmaskiner förra sommaren när jag var på landet men då åkte jag hem en gång per vecka och bytte vatten och kollade så allt var ok.

                        Två pumpar är inte fel, gärna att de går på två olika proppar/säkringar.

                        Man kanske skulle kunna ta på sig skötsel av akvarium under sommaren...

                        Kommentar

                        • Magdalena
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 15

                          #13
                          Bra tips att börja med mataren redan nu! Och att halvera matutdelningen.

                          När ni säger att ni brukar skippa matningen- får de ingen mat alls då? Hur länge klarar de sig utan föda?

                          Ang. vattenbyte så tänkte jag byta innan jag åker och sedan när jag kommer tillbaks (och hoppas att malarna käkar rent). Tänker jag galet? Hur ofta brukar ni byta vatten vanligtvis?

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #14
                            Jag matar inte mina Malawis om jag är bortrest en vecka.... men sätter upp foderautomater när jag smiter iväg 2-3 veckor.

                            Tips:
                            Sommartråden Varmt & Skönt!
                            Varmt, Varmt & Varmt att komma hem till en sol som skiner rakt in i lägenheten! :) ...men 28.5 grader i akvariet. ...och vi kommer troligen få varmare dagar i sommar. När börjar det bli kritiskt varmt för Malawicikliderna, och när är det så varmt att de dör av det? Notis: Har satt in extra filter och skapat ordentligt
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            Arbetssätt...