Moorii vs Sp Black

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Moorii vs Sp Black

    Har en tid haft en grupp Körsbär, alltså Sp Black familjen och har väl sett viss aggression men inget värre. Köpte nyligen på mig en grupp Kasakalwe, alltså Moorii-variant och upplever dessa som betydligt tuffare. Har ni samma erfarenheter?
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Nä, tvärtom. Men det är så mycket annat som spelar in, gruppens storlek i förhållande till akvariets volym och inredning, fiskarnas ålder, hur bra de känner varandra etc. Kan du beskriva grupperna lite mer ingående, så kanske man kan hitta nån orsak.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Jag skulle vilja påstå att den viktigaste parametern i troffars aggression är mängden mat och till viss del kvaliteten på maten.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Jag skulle vilja påstå att den viktigaste parametern i troffars aggression är mängden mat och till viss del kvaliteten på maten.
        Intressant. Jag har inte varierat maten, så jag har inte kunnat se sådana skillnader. Hur påverkar maten (mängd och kvalitet) aggressiviteten?
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • PaS
          Användare
          • december 2010
          • 47

          #5
          Just kring detta finns det nog lika många åsikter som användare på forumet. Enligt min erfarenhet är det som påverkar mest 1) könsfördelning och 2) mat. Jag uppfattar det som att reviren försvaras eller attackeras antingen på grund av tillgången till mat eller tillgång till honor.
          Tropheus

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • april 2012
            • 424

            #6
            Aggressioner

            Här kom det många bra förslag och jag ska försöka svara så gott jag kan



            Jag jämför mina grupper nedan.

            Akvarie 720 liter. Gott om BTN moduler och några stenar och växter som inredning.
            Art: Bärnsten Kasakalawe som är 20 till antalet och i storleksordningen 7-11cm ungefär. Könsfördelningen är jag inte säker på. Utav dessa så är det främst 2st, troligen hanar i 7cm klassen som då och då fightas med småbett i sidan på varann och i vissa fall käklåsning. Jag har inte sett några skador på fiskarna dock.

            När dessa två fightas så går ibland en eller två av dom största (10-11cm troligen hanar) in och bryter fighten. Nästan som om dom tyckte att det fick vara nog med bråk bland spolingarna.

            Jag tror fiskarna känner varandra sedan tidigare då dom kom ur en stor grupp men har bara bott i mitt akvarie en knapp vecka. Dom matas med Tropical Cichlid granulat än så länge samt växter



            Nästa grupp:

            375 liter. Inte speciellt mkt sten utan kanske ett 12-14 st knytnävsstora lagda som ett avlångt rev på botten.

            Art: Körsbär Bulu Point. 32st i storlekar allt från 3-8cm. I denna grupp så är det riktigt bra harmoni, visst lite jagande kan det vara när det är lekdags men inge värre. Har sett 4-5cm fiskar mäta sig med varandra och nafsa efter varann men aldrig några käklåsningar. I karet finns en given alfahanne som är den som står för leken med några av honorna. Övriga hannar i samma storlek är märkbart undergivna men schysst behandlade.

            Körsbärsgruppen har bott hos mig i några månader och kom ursprungligen ur en runt 60 fiskar stor grupp med allt från 3cm till fullvuxna individer. Dom har alltså vuxit upp ihop och är produkten av flera kullar från F1 föräldrar.

            Dom har i min ägo matats med Tropical Cichlid granulat fram tills de sista dagarna när jag nu börjat mata med röd räkmix en gång om dagen.


            Vad tror ni om mina invånare?
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Jag

              tycker att fisktätheten och inredning har stor betydelse för aggresionsnivån- Sedan kan ju en firre vara mer skogstokig än vanligt.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Verkar klart. 32 troffar på 375 liter är ungefär lämplig fisktäthet. 20 på 720 liter kännns för lite => bråk. Hoppas du kan dra upp ett tjog yngel asap.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Blackar leker ihjäl varandra, medans Mooriis slaktar varandra emellanåt, det sker oftast utan förvarning. Däremellan kan dom verka timida o trevliga.

                  Klart fisktäthet, könsfördelning och mängden mat spelar in men det spelar in för alla varianterna på ungefär lika sätt.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • april 2012
                    • 424

                    #10
                    aggression

                    Det känns som det mest rimliga att antalet bärnsten är för litet. Ynglen kommer inte direkt som på beställning så tre aternativ återstår.

                    1. Låta antalet vara som det är och hoppas på yngel vilket känns långdraget då jag har svårt att se att dom ska leka produktivt när harmonin i karet är lite “off“.

                    2. Skaffa 10 ungdjur på runt 4cm för att utöka gruppen.


                    3. Att om en vecka när jag koppat ihop mina akvarier mer, släppa ner körsbärsgänget för att på så sätt öka fisktätheten och på så vis kanske kunna omproggrammera miljön i karet.

                    Vad tror ni om det hela?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #11
                      Ursprungligen postat av Doktor-T
                      Det känns som det mest rimliga att antalet bärnsten är för litet. Ynglen kommer inte direkt som på beställning så tre aternativ återstår.

                      1. Låta antalet vara som det är och hoppas på yngel vilket känns långdraget då jag har svårt att se att dom ska leka produktivt när harmonin i karet är lite “off“.

                      2. Skaffa 10 ungdjur på runt 4cm för att utöka gruppen.


                      3. Att om en vecka när jag koppat ihop mina akvarier mer, släppa ner körsbärsgänget för att på så sätt öka fisktätheten och på så vis kanske kunna omproggrammera miljön i karet.

                      Vad tror ni om det hela?
                      Skaffa 30 ungdjur...
                      eller
                      Flytta bärnstenarna till ett mindre akvarium (300-350 liter).

                      Att flytta ihop grupperna kan fungera men är riskabelt. Sjukdom kan bryta ut (nåt som nåndera gruppen bär på, men är motståndskraftiga mot). Den ena gruppen kan bli dominant och den andra tyna bort. Men, det kan också fungera.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mikael W
                        Skaffa 30 ungdjur...
                        eller
                        Flytta bärnstenarna till ett mindre akvarium (300-350 liter).

                        Att flytta ihop grupperna kan fungera men är riskabelt. Sjukdom kan bryta ut (nåt som nåndera gruppen bär på, men är motståndskraftiga mot). Den ena gruppen kan bli dominant och den andra tyna bort. Men, det kan också fungera.
                        Tanken har ända sedan jag köpte 720 karet varit att ha åtminstone två grupper tropheus tillsammans. Jag har i dagarna inlett en sammankoppning mellan karen för att på ett så skonsamt sätt blanda upp två bakteriekulturer till en. Vi ska också ha i åtanke att innerfiltret i 720 karet kommer från min 375:a där körsbärsgruppen går. Detta gjorde jag dels för att få goda bakterier för nedbrytning av nitrit samt att ge den nya gruppen med bärnsten en introduktion till sitt kommande sällskap. Enligt Kent på Nols ciklidhobby så är detta det allra bästa sättet att sammanföra troffegrupper.

                        Att skaffa 30 ungdjur tar emot då det tillintetgör möjligheten till mer än en troffegrupp
                        i 720 karet. Skulle jag däremot upptäcka att nån av grupperna blir domimerad eller mobbad av den andra gruppen så har jag inget annat val än att separera dom. JAg hop
                        Senast redigerad av Doktor-T; 01 juni 2012, 22:24. Anledning: edit
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #13
                          Jag hoppas dock inte att det inträffar för det vore skittrist att bara ha en troffegrupp i ett stort fint kar.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • doohan
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 1607

                            #14
                            En intressant sida

                            angående att har mer än en variant i ett akvarium. Har förstått att har man två variantar så kommer den ena varianten att leka mer och färga bättre än den svagare/mindre dominanta varianten. Men det finns många som har flera olika troffar tillsammans, men med troffar vet man aldrig hur det slutar

                            Kommentar

                            • Doktor-T
                              Användare
                              • april 2012
                              • 424

                              #15
                              Doohan. Det var en intressant länk.

                              Jag vet inte men det kan vara så att jag gett en uppfattning att det är påtaglig aggression i min bärnstensgrupp men så är inte fallet. När jag tänker eftet så var det allt lite tuffare klimat hos körsbärsgruppen den första tiden med. Jag har idag i samband med vattenbytet plockat ur de sista växtresterna och möblerat om i karet med ett antal skifferplattor och gjort några grottor. Jag tog sen och fyllde igen en ggrotta som en dominerande hane tillförskansat sig samt placera lite skifferplattor rakt ner i sanden för att skärma av kkaret i sektioner så att fiskarna inte ser varandra så lätt från vardera ände av karet. Detta tror jag kan vara smart.

                              Nästa helg har jag tänkt flytta över körsbären till mitt 720 så under veckan så kommer jag fortsätta med sammankoppningen av karen.

                              Finns det något mer jag kan göra för att få sammanförseln av grupperna så bra som möjligt?
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...