Vad tyckt om min bakrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Vad tyckt om min bakrund?

    hej,

    Har fixat lite bilder på min hemmagjordabakrund nu.
    Det kommer fler bilder nästa vecka bl.a när bakrunden är på plats i akvariet.



    Kolla min nygjorda Zoon=)
    Vad tyckt?

    Mvh Ola

    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    mycket snygg, naturtrogen, är det lavasten du limmat på?


    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      Har fixat lite bilder på min hemmagjordabakrund nu.
      Veeeri nice! Det gick alltså att såga stenen? Bra att veta.


      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Hej,

        Jepp det är Lavasten.
        Letade i affärerna som in i bomben efter den rätta roten, blev nöjd med roten=)

        Ang. sågningen, vissa stenar var mer porösa än andra, så vissa gick å såga andra inte. När man har kommit en bit in i stenen så kan det bara säga stopp, eftersom stenen int evar lika porös längre.

        Mvh Ola

        ola lindeberg
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          Med en bra vinkelslip går alla stenar att såga

          Men jag måste säga att det blev riktigt bra!

          fish r friend

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Hej,

            Jo, vi har en vinkelslip kom jag på nu, grrrr... men vår skiva är inte tillräkligt stor för att kunna kapa en helt sten, den skär ca 6cm in i stenen.

            Men ett gott försök ska jag testa mig på=) Vill som sagt komma på nya tekniker till en bakrund till mitt 222L Malawi.

            Mvh Ola

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Jag får instämma i det allmänna berömmet. Jag är själv en allt mer övertygad bakgrunds motståndare. Jag förpassar numera kategoriskt alla bakgrunder i konstgjorda material (hemmagjorda frigolit, back to nature, etc) till samma kategori av smaklös inredning som slott, dykare och skepp. Bakgrunder av natur material däremot det är OK.

              Mvh

              olof (vikarierar denna vecka som akvariepolis)
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                ...de flesta konstgjorda material är väl baserade på
                naturprodukten olja, eller.....
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Hej!

                  quote:...de flesta konstgjorda material är väl baserade på
                  naturprodukten olja, eller.....
                  Tja... Enligt den deffinitionen finns det väl inga onaturliga material.

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hej!

                    Skulle bara säga att jag har fått hem en del bildet till ¨på karet!
                    När bakrunden är i akvariet. Ljuset från fönstret kommer in på baksidan på karet som sedan lyser igenom i bakrundens små springor. Därför ser bakrunden lite "ljus" ut.
                    Har nu satt dit svarta papper på baksidan utan akvariet så det är bra nu.

                    Kolla gärna=)

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • sillstryparn

                      #11
                      quote:Originally posted by olof

                      Hej!

                      Jag får instämma i det allmänna berömmet. Jag är själv en allt mer övertygad bakgrunds motståndare. Jag förpassar numera kategoriskt alla bakgrunder i konstgjorda material (hemmagjorda frigolit, back to nature, etc) till samma kategori av smaklös inredning som slott, dykare och skepp. Bakgrunder av natur material däremot det är OK.

                      Mvh

                      olof (vikarierar denna vecka som akvariepolis)
                      Vad är det här för dumheter?!? Back to Nature och frigolitbakgrunder är väl ändå bland det bästa man kan ha i bakgrundsväg, som amatör/hobby-akvarist? Och när Olof säger att "bakgrunder av naturmaterial är OK" så känns det ju verkligen som att han är ute och cyklar. Ska man isåfall slänga in en bergvägg i sitt akvarium? Eller kanske ett klipprev på sisådär 500 kilo? Vad är det du menar? Att limma fast en rot på en spånskiva är ju inte så posh.

                      Framtiden i bakgrunder vill och tror jag kommer vara färdiggjutna Back to Nature-liknande klipp- och bergväggsimitationer som man får måla själv. Hela Back to Nature-konceptet tycker jag är strålande. Med moduler kan man göra mycket häftigt. Men det behöver utvecklas; bli billigare och mer naturtroget.

                      Den snyggaste bakgrunden jag sett, någonsin, är min väns frigolitbakgrund. Många frigolitbakgrunder man ser på internet är dessvärre väldigt fula, och det är ju inte så kul.

                      Svartmålad bakruta är skitsnyggt, "cleant".

                      Estetiska hälsningar
                      Sillstryparn

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Hej!

                        quote:Vad är det här för dumheter?!?
                        Äntligen någon som blev provocerad!

                        quote:Back to Nature och frigolitbakgrunder är väl ändå bland det bästa man kan ha i bakgrundsväg, som amatör/hobby-akvarist?
                        Nej jag håller inte med om att det är det bästa. Det dyraste och jobbigaste kanske men jag tycker helt enkelt inte att det är bra. Då det gäller Back to nature (och i ännu högre grad kopiorna) tycker jag att det tydligt syns att de är tillverkade i plast. Ännu värre... de är tillverkade i plast. Jag tycker inte att granitimitation är smakfullt någon annanstans i mitt hem. Varför skulle det vara annorlunda i akvariet?
                        Då det gäller hemagjorda bakgrunder i frigolit styrofoam etc är jag betydligt mer föelåtande. Det är väldigt kreativt och bra att gjöra sitt eger inredningsmaterial. Tyvärr blir väl resultaten inte alltid så bra.

                        quoteka man isåfall slänga in en bergvägg i sitt akvarium? Eller kanske ett klipprev på sisådär 500 kilo?
                        Ja... om man tror att akvariet håller för det. Annars kan man ju gjöra som killen som startade tråden och använda något lätt naturmaterial.

                        quotevartmålad bakruta är skitsnyggt, "cleant".
                        Jag håller fullstäntigt med. På detta viset framhäver man inehållet i akvariut istället för bakgrunden.

                        Mvh

                        olof



                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...