Dålig morgon!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonny
    Användare
    • mars 2010
    • 231

    Dålig morgon!!

    Kom ner om trappen i morse o möttes av ett jättegrumligt akvarium o fiskar som kippade för livet. Blev ett akut vattenbyte ihop med o göra maten o kaffet inför dagen på jobb. Detta resulterade två döda G.Brachybranchus, två döda G.Proximus o en död discus. Kollade Nitriten o den var skyhög. Helt utan förvarning kom detta. igår gjorde jag det veckliga vattenbytet o lör bytade jag lysrör i rampen. O just nu sitter jag o skriver detta medans jag gör ett ytterligare vattenbyte. Ngn som vet om byte av lysrör (styrkan på ljuset har ändrats duktigt, dom andra hade sett sina b.f för länge sen) kan resultera i att skit frigörs o nitrit kommer? Har annars ingen aning om var detta kom ifrån.

    En nedstämd Jonny!!
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    #2
    Ursprungligen postat av Jonny
    Kom ner om trappen i morse o möttes av ett jättegrumligt akvarium o fiskar som kippade för livet. Blev ett akut vattenbyte ihop med o göra maten o kaffet inför dagen på jobb. Detta resulterade två döda G.Brachybranchus, två döda G.Proximus o en död discus. Kollade Nitriten o den var skyhög. Helt utan förvarning kom detta. igår gjorde jag det veckliga vattenbytet o lör bytade jag lysrör i rampen. O just nu sitter jag o skriver detta medans jag gör ett ytterligare vattenbyte. Ngn som vet om byte av lysrör (styrkan på ljuset har ändrats duktigt, dom andra hade sett sina b.f för länge sen) kan resultera i att skit frigörs o nitrit kommer? Har annars ingen aning om var detta kom ifrån.

    En nedstämd Jonny!!
    Jäkligt trist! Stängde du av något filter medan du bytte vatten? Något som kan ha kommit fram ur bakgrunder eller moduler?
    Jag har svårt att tro att belysningen kan påverka något på det viset. Det är helt uteslutet som jag ser det.
    En jäkla magsugare, det där. Lider med dig.

    //Kaj

    Kommentar

    • Jonny
      Användare
      • mars 2010
      • 231

      #3
      Ja det är så trisst
      Nä tror väl själv iheller inte på att ljuset skulle ha sådan inverkan. Men ngt e det som stört till detta. Kom o tänka på typ precis att den stora Proximus hanen R.I.P grävde på som aldrig förr nu i lördes o igår, kan ju vara att han har frigjort ngt i bottenmaterialet kanske!? Men jag kan ju ha råkat störa ngt i filtret också såklart, stänger ju alltid av allt förutom ytterfiltret vid vattenbyte däribland powerheaden som driver min ena filterhörna!!
      Jaja nu gäller bara att få tillbaka värdena o titta framåt.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Sk-t också!!

        Möjligen om pumpen var avstängt länge. Eller om det blev tokkallt, kanske?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Jonny
          Användare
          • mars 2010
          • 231

          #5
          Ja det e sk.t. Nä inget av det har hänt, kör alltid med tempererat vatten o o pumpen e bara avstängd under just vattenbytet. Jaja måste ha rätt på nitriten nu i sen får man grubbla mer på vad det kan ha varit.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            En stor fisk som dör oväntat kan orsaka sånt här.

            Kommentar

            • Ciklid_Martin
              Användare
              • maj 2011
              • 136

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              En stor fisk som dör oväntat kan orsaka sånt här.
              I kombination med skitigt bottmaterial?

              Jag vet känslan, inget kul alls. Jag förlorade L-malar för 5000 spänn vid ett sandbyte. Troligtvis var ett keramikfat boven i dramat som hade rester av växtgift på sig.
              sigpic

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Jag tror att ledningsvattnet kan vara boven. Det verkar otroligt att någon av de tidigare förklaringarna (smutsig botten, avstängd pump, ändrat ljus, död fisk) skulle kunna ge en sån här nitrit top så snabbt.

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Jonny
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 231

                  #9
                  Ledningsvatten är det absolut inte, då jag har egen brunn o mitt vatten har riktigt bra kvalité. Nä vad det än var så kom det jätte fort.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jonny
                    Ledningsvatten är det absolut inte, då jag har egen brunn o mitt vatten har riktigt bra kvalité. Nä vad det än var så kom det jätte fort.
                    Då går ju det att utesluta. Konstigt och tråkigt det hela.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • hult87
                      Användare
                      • april 2012
                      • 30

                      #11
                      kan det varit så att en av fiskarna dött innan och sedan kom nitriten och de andra dog?

                      riktigt tråkigt är det iaf!

                      Kommentar

                      • Jonny
                        Användare
                        • mars 2010
                        • 231

                        #12
                        Tror jag kom på varför, min pluggning av luftslangshålet till powerheaden hade lossnat o då har där sprutat ut vatten där med o rört om inne i filterhörnet. Enda anledningen jag kan komma på iaf. Men nu e det pluggat igen. Tradit vad slarvigt arbete kan åstadkomma!!!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...