Hur många arter i ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walle_j
    Användare
    • september 2010
    • 38

    Hur många arter i ett akvarium

    Efter ett tag med saltvatten ska jag starta upp ett sötvattenkar igen. Är insnöad på dvärgar och min fråga är hur många olika arter apistogamma tycker ni kan fungera i ett 450L akvarium (L150 B60 D50)?
    Tänker ha ett större stimm tetror ihop med dom och sedan l-malar.
    Karet är bara i planeringsstadiet och kommer startas upp efter semester osv.
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Det är väldigt olika vilka du skaffar, de har väldigt olika storlekar på sina revir.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Walle_j
      Användare
      • september 2010
      • 38

      #3
      Fins det någon bra sida där man kan läsa om revirstorlekar för dom olika arterna?

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Ha många av en sort istället för mång olika.För mig slutar det bara med att det blir en sort kvar.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Walle_j
          Användare
          • september 2010
          • 38

          #5
          Nu står akvariet hemma så nu börjar tankarna snurra om inredning, fiskarter osv.
          Som tankarna går nu är att ha rådagrus 0.8-1.2mm. Mycket rötter och lek rör/krukor.
          Det sitter btn-slimline med ett filterhörn i ena änden nu där det är tänkt att bli filtermatta och en cirkulationspump. I andra änden ska jag bygga en hörna till och även där blir det filtermatt och sen en fluval 406 ytterfilter.
          Vad det gäller fisk så är det apistogammor som är mest lockande. Även l-malar ska till. Sen är frågan vad man ska ha för mer fisk några roliga förslag?
          Undrar även om någon haft Otocinclus macrospilus som algätare och vad ni tycker om dom?
          Så tankar och ideer motages tacksamt

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • april 2010
            • 306

            #6
            Arterna du skriver att du ska ha kommer hålla till vid botten för det mesta. Så tetror eller ciklid (skalare, flaggciklid) som håller till lite högre upp skulle passa bra. Pansarmalar (också botten) som går och bökar är alltid trevligt, där finns det väldigt många roliga arter att välja mellan.

            Tror alla ottosar är duktiga algätare. Jag har ett gäng i stora baljan, men de syns inte så ofta då de håller till inne bland växterna. Men alger har jag inga så lite nytta gör de. Annan städpatrull du kan använda är siamesisk algätare (växer fort) eller amanoräkor (kanske svårt att hålla om du har stora ciklider).

            Kommentar

            Arbetssätt...