Apor som husdjur ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Apor som husdjur ?

    Här i Norrbotten har det nyligen skett ett mord där en känd kriminell person
    blivit mördad. I lokaltidningen så har bla hans grannar intervjuvats ( vilket väl tidnigar ofta gör). Av deras uppgifter framgick det att den mördade skulle
    åka till Helsingborg och köpa 2 apor för 60000 sek styck. Han hade även reptiler och div husdjur sen tidigare.
    Så min undran är kan man köpa apor i Sverige som privatperson ?. Måste man isåfall ha tillstånd från jorbruksverket. ?.
    Vad för apor kan kosta 60 000 sek styck?. Om dessa inköp är olagliga så är det ändå intressant att det är möjligt att köpa apor i Sverige ?.
    Vet någon något om "Apmarknaden" i Sverige ?
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

    #2
    Fy fan - man kräks när man läser sånt här! Är det här verkligen möjligt, undrar jag också.

    //Kaj

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22831

      #3
      Såg ett program från USA där det verkar förekomma. I Sverige har jag inte hört talas om nåt sånt.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • BjörnX
        Användare
        • February 2009
        • 3

        #4
        Jag är tämligen övertygad om att privatpersoner numera inte får hålla apor i Sverige.

        Kommentar

        • aejohansson
          Användare
          • May 2011
          • 432

          #5
          Får och kan få tag på är olika saker

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • January 2008
            • 269

            #6
            Saxat från jordbruksverkets hemsida:

            "Vissa djur är inte tillåtna att ha som sällskapsdjur

            Det finns djur som inte är tillåtet att hålla som sällskapsdjur.
            De är

            apor
            rovdjur förutom hund, katt, tamiller och grävling
            rovfåglar
            hybrider mellan tamhund och varg och hybrider mellan tamkatt och vilda katter

            Anledningen till att man inte får ha dessa djur som sällskapsdjur är helt enkelt att de anses vara för svåra att hålla på ett bra sätt för privatpersoner."

            Tyckte det var kul att grävling får hållas som husdjur. Sen är det väl klart att vissa människor kan få tag på saker som de inte bör ha.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Tyckte det var kul att grävling får hållas som husdjur.
              Det är inte så kul - det rör sig inte om husdjur, utan grävlingar som används som bete när man tränar grythundar. Jägarkåren fick på nåt obegripligt vis igenom ett undantag för det.

              Reglerna är rätt puckade egentligen och är mestadels skrivna för att underlätta för jordbruksverket. Jag håller för all del med om att apor är för svåra (och farliga!) för privatpersoner, men det finns massor av förbjudna djur som är bra husdjur.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Vet du hur det funkar med vildfångad svensk fisk Mike? Kan man få undantag och hålla spigg hemma? Vad gäller för trädgårdsdammar?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Robidobban
                  Användare
                  • October 2011
                  • 61

                  #9
                  Har man pengar och kontakter kan man få tag i det mesta...

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vet du hur det funkar med vildfångad svensk fisk Mike? Kan man få undantag och hålla spigg hemma?
                    Jag vet inte, och baserat på tidigare erfarenheter tror jag man bör undvika att fråga: det svar du får blir i bästa fall goddag yxskaft.

                    Problemet, enligt min erfarenhet, är att HaV och Jordbruksverk är avsedda att reglera storskaliga kommersiella näringar, och de betraktar privatpersoners hobbyaktiviteter med stor misstänksamhet, för att inte säga förakt.

                    Vad gäller för trädgårdsdammar?
                    Pga kommersiell industriell dammodling av matfisk finns det ett tydligt regelverk för fisk i dammar, och det är precis så restriktivt och absurt för en normal nöjesträdgårdsdamm utan utlopp som man kan tänka sig.
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 20 May 2012, 13:08.

                    Kommentar

                    • aejohansson
                      Användare
                      • May 2011
                      • 432

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robidobban
                      Har man pengar och kontakter kan man få tag i det mesta...
                      Det och en gnutta dålig moral..

                      Kommentar

                      • eriahl
                        NCS Medlem
                        • December 2003
                        • 110

                        #12
                        När blev det olagligt med svensk fisk i akvarium? Man får ju importera fisk som finns vilt och t o m importera Silurus glanis.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Men det är tillåtet i Tyskland, Zoozajac där jag var i fredags kunde man köpa ett par arter av apor. Dessutom fanns det bältor, näsbjörn, räv, ekorre mm

                          Kommentar

                          • aejohansson
                            Användare
                            • May 2011
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Men det är tillåtet i Tyskland, Zoozajac där jag var i fredags kunde man köpa ett par arter av apor. Dessutom fanns det bältor, näsbjörn, räv, ekorre mm
                            ekorre är fan elak..

                            Men hur är det med igelkott i sverige? De säljs ju titt som tätt på blocket.

                            Men smuggla över gränsen från tyskland kan ju knappast vara jättesvårt

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av aejohansson
                              ekorre är fan elak..

                              Men hur är det med igelkott i sverige? De säljs ju titt som tätt på blocket.

                              Men smuggla över gränsen från tyskland kan ju knappast vara jättesvårt
                              det är inte svenska igelkottar utan kallas dvärg någonting.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...