Aluställning stabilt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidus
    Användare
    • januari 2010
    • 176

    Aluställning stabilt?

    installerar mitt nya 540 på en aluställning, utan vatten på ställningen så känns den lite "mjuk" och inte stenhård-stabilt.. Ska det vara så? Blir det mindre svajjigt med vatten i akvariet? Står här och väntar, någon som kan svara snabbt innan ja fyller karet?! Tack
    Tropheus VF kasakalawe
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    #2
    Det blir mindre svajjigt men bäst är ju typ lecablock. Jag har av rädsla en lägre aluställning till mitt 720. Det svajjar inte så värst.
    http://naistick.wix.com/photo

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Sätt ett kryss stag bak eller såga till en skiva och sätt in i ramen.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • ciklidus
        Användare
        • januari 2010
        • 176

        #4
        Tack för svaren. Ja har nu fyllt karet. Men block hade ju varit säkrare kan jag ju säga.
        Tropheus VF kasakalawe

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Allt beror på utförandet. Jag har bara en alu-ställning på vilken 2 x 325 l är placerade. Den är stabil som ett kassaskåp, med eller utan vatten. Den är uppbyggd som en kub fast med sex ben som fortsätter 10 cm nedanför ramen. Nackdelen är att ett ben går framför frontrutan på nedre karet! Besökande akvarister brukar störa sig på det men det bjuder jag på.

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 647

            #6
            Mitt gamla 1400-liters, som nu står hos grabben, står på en vanlig alu-ställning. Visst är dom ställningarna "mjukare" än Lecablock eller en svetsad, men ALDRIG att jag skulle borra/skruva något i den.

            Ställ in den rätt, är du inte nöjd eller tror du inte du gjort rätt, gör om! Fråga om du inte är säker. Är det en gammal ställning som "glappar" i knutarna så är det kanske en samvetsfråga om man skall byta den.

            Kommentar

            Arbetssätt...