Starta upp ett 720 med flera Troffegrupper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Starta upp ett 720 med flera Troffegrupper

    Eftersom frugan beviljade ett kar till så har jag nu kompletterat vardagsrummet med ett 720

    Jag har i dagsläget ett 375 igång med ca 27 körsbär och nu tänkte jag komplettera med en grupp Duboisi på ca 20 st samt eventuellt en grupp av någon annan tropheusvariant men vilken är ej bestämd än.

    Hur gör jag nu för att slippa problem med bakteriekrockar som kan bli när man tillsätter ny fisk?

    Ska jag låta körsbären gå kvar i 375 och lägga Duboisierna i 720 för att sedan koppa in körsbären i 720 under ett par veckors tid (månad?)

    Eller, är det smartare att tillsätta både körsbären och duboisierna på en gång i 720? Tänker bara på detta med att belasta vattnet direkt i ett nystartat akvarium kanske inte är så smart? Om jag tar med mig filterna från 375 så tar jag ju samtidigt med mig bakteriekultur som visserligen är bra för att bekämpa nitrit men samtidigt kanske det blir en bakteriekrock som inte Duboisierna inte pallar?

    Jag känner mig väldigt villrådig så hjälp mottages med öppna armar.

    Mvh: Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    OK jag har bara hållit dubbar men ngt svar skall han väl ha...Nitritchocken kommer som ett brev på posten efter knappt en månad men om vattnet bara är hårt och pH över 8 så är min erfarenhet att fisken inte bryr sig nämnvärt trots att nitrittesten chockar en med klarröda värden. Håll matningen på ett minimum första månaden så går det bra (en cyclopstärning om dan?). Kan du ympa in sand o filter från gammalt kar så kanske du får igång nitrifikationscykeln med en gång dessutom.

    Bakterier är en annan femma - har du några VF blir det en överhängande risk för massjuka hos den andra gruppen. Gissar dock att du har odlat och då skall det inte vara några problem om du bara byter 200 - 300 liter/vecka o i övrigt ser till att de har bra vatten.

    Snygg setup modell Union Jack m blått/vitt/rött!

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #3
      Jag kommer hålla mig ifrån VF då det medför strul som jag gärna undviker. Ingen ide att konstra till det mer än nödvändigt :-)

      En grupp dubbar har jag nosat upp men det verkar ju vara enklast att få fatt i. Funderingen som jag har är om jag verkligen ska köra på dubbar eller någon annan variant istället, eller kanske ytterligare en variant?

      Funderingarna är många som ni förstår..
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      Arbetssätt...