Omlimmning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan_Jansson

    Omlimmning

    1. Har just skaffat ett 330l kar med riktigt risig silikonfog så jag tänkte limma om det. På djuraffären sa de att jag skulle lämna kvar limmet som ligger mellan glasen så jag slipper sätta nya distanser. Kan det stämma? Eller är det bättre att avlägsna dem också?

    2. Måste absolut allt silikon bort som legat på insidan (antar att så är fallet), har fått bort det mesta, men har problem att komma åt de sista resterna.

    Tack på förhand/ Stefan
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag hade lämnat det som satt mellen glasen men absolut sett till att få av allt annat och sedan tvättat noga med aceton. Det har funkat bra för mig.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Stefan_Jansson

      #3
      Ok, tack så mycket.
      Tror du det går lättast att få bort resterna med rakblad, eller har du förslag på annat verktyg?

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        jag har precis limmat om ett 375 liters och det går att ta bort all silicon med nya rakblad (det går åt många för så fort dom blir slöa så är det bara byta) och sedan gnugga med en trasa och aceton.
        jag valde att ta ur glasen och göra allt grundligt, det är lika bra när man ändå gör det tycker jag.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Att ta ut glasen och göra det grundligt som Ante säger är såklart bäst men jag har fått utmärkt resultat utan att ta isär karet vid ett flertal tillfällen och tycker att det är betydligt lättare.

          Jag har gjort det med enbart rakblad och aceton.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:
            1. Har just skaffat ett 330l kar med riktigt risig silikonfog så jag tänkte limma om det. På djuraffären sa de att jag skulle lämna kvar limmet som ligger mellan glasen så jag slipper sätta nya distanser. Kan det stämma? Eller är det bättre att avlägsna dem också?
            Om det blir bättre att ta bort allt eller inte vet jag inte, men jag kan intyga att det fungerar att skära bort allt löst silikon, och sen lägga på nytt ovanpå. Det är tillochmed vad Casco rekommenderar vid omlimning av gamla, delvis släppta, silikonfogar. Tips: använd maskeringstejp för att få raka fogkanter. Tips2: se mycket noga till att det inte blir luft mellan det gamla limmet och det nya.

            citat:2. Måste absolut allt silikon bort som legat på insidan (antar att så är fallet), har fått bort det mesta, men har problem att komma åt de sista resterna.
            Allt _löst_ måste definitivt bort. Silikon fäster annars bra vid silikon. Sen, innan du limmar, kan det vara en bra idé att tvätta med rödsprit/aceton för att få bort fett/fingeravtryck (där limmet annars fäster sämre).


            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Det där med maskeringstejp har jag sett förut. Hur i all världen skulle man kunna maskera siliconfogar med maskeringstejp?? Vi talar ju om en tjock klibbig massa som man visserligen kan hindra från att gripa mit glasytan men det måste ju bli en hel del att skära bort sen.....

              Kan man ta bort tejpen innan man skär? Farför inte skära rent fogarna bara,utan att tejpa?

              mvh,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Jag har testat både med och utan maskeringstape. Fördelen med tape är ju att man kan söla precis hur mycket som helst, nackdelen är att man får en knagglig kant när du tar bort tapen innan silikonet härdat. Väntar man till silikonet härdat går det perfekt att skära efter tape-kanten samtidigt som man drar loss tapen.

                Det jag konstaterade när jag limmade det sista karet var att det inte finns något bättre sätt än att göra hela fogen i ett svep. Skär av en ordentlig bit på silikon-munstycket och kör sakta efter fogen under konstant tryck. Inget onödigt spill av silikon och kanonfina fogar blir det efter lite övning. Det viktigaste är att man kör silikonsprutan i samma tempo som man pressar ut silikon så att inget överflöd pressas ut på sidorna av pipen. Lite svårt att förklara i text, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

                Blir det ändå inte helt perfekt går det att dra pekfingret doppar i diskmedelsvatten väldigt löst över fogen för att få en glänsande fog.



                mvh

                Tony Lejvell
                Tony Englund

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Bra beskrivning Tony. Med detta i åtanke kämpar jag vidare på vägen mot min första riktigt snygga fog.

                  mvh,

                  Fredrik H.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Stefan_Jansson

                    #10
                    Tack så mycket för alla svar. Då ska jag sätta igång och håller tummarna för att allt går planenligt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...