Systemkamera för att fota fiskar? max 8000 kr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Systemkamera för att fota fiskar? max 8000 kr

    Nu är jag less på iphone-kameran, nu vill jag kunna fota "på riktigt".

    Men vad ska man köpa?? Det är ju en hel djungel!

    Det jag vill ha är:
    Toksnabba slutartider
    Möjlighet att ha extern blixt
    Supersnabb autofokus
    Bra seriefoto-möjligheter, 5 foton på en sekund vore helt underbart, om det nu går
    Bra batteritid

    Men går det att få detta för max 8000 kr? :/
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Pentax K-5 ligger på drygt 7' för huset och uppfyller din kravspec, t o m lite snabbare med 7 b/s.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Minska till 4 exponeringar per sekund och du får några fler kamerahus att välja på.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Det beror också på vad som avses med "Möjlighet att ha extern blixt". Blixtsko för extern blixt har i princip alla systemkamerahus, men ska den kunna styra externa blixtar trådlöst begränsar det urvalet kraftigt. Mitt förslag ovan klarar det.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Toksnabba slutartider: Det löser du med ordentligt med ljus

          Möjlighet att ha extern blixt: Förmodar att du vill kunna ha möjlighet att kunna sätta en blixt på täckglaset samt ha en sidan om dig också. Det måste då vara externa blixtar som förstår när de skall blixtra. Det finnns olika lösningar för detta. Varje märke har sin lösning.

          Supersnabb AF: Beror både på kameran och linsen, en prisfråga

          Bra seriefoto möjligheter: De flesta systemkameror klarar 5 bilder/sek

          Bra batteritid: Skall normalt sett inte vara några problem

          Mitt råd: Titta på de stora märkena, Nikon/Canon, och titta på begagnatmarknaden. Urvalet är så mycket större, det som kan förvirra är alla varianter på objektiv som de har (med eller utan stabilisering, med eller utan af motor, och sen är det väl olika fattningar också så alla gamla objektiv funkar inte???)

          Sony har det lite enklare, bildstabilisering i huset, alla gamla minoltalinser kan användas. Men utbudet är bedrövligt.

          Känner inte till hur det är med Pentax, har för mig att stabiliseringen finns i huset, men det är också ett mindre märke och därför ett begränsat utbud på begagnatmarknaden.

          Dagens kameror är i regel väldigt bra. Det man kan och bör lägga pengarna på är bra objektiv samt att fixa ordentligt med ljus när man skall fota fiskarna.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • jhes
            Användare
            • september 2010
            • 229

            #6
            Ta en titt på Sony nex 5n, har som bonus riktigt bra filmfunktion!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Många bra tips så här långt, fortsätt gärna ösa på med fler tankar och idéer. Jag är på den nivån att mm-beteckningen på objektivet nära på säger mig noll.
              Det där med "huset" och sedan ett högt pris blir inget bra allternativ, jag måste kunna få rubb och stubb för max 8000kr, gärna även blixt och polaroid-filter om det också behövs. Spontana tanken var billigaste Nikon på mediamarkt, D1100 tror jag, och sedan lägger jag resten av pengarna på ex ett makroobjektiv och minneskort + eventuell uv/polaroidlins och vad som nu behövs.
              Förstår att jag kanske siktar lite högt med önskemålen men det är som helt nytt med systemkameror för mig så vet inte var man lägger ribban.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                ska du ha supersnabb autofokus ska du inte köpa ett makro
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Jag har själv valt Ikon D90 och ska nu skaffa blixt lutar åt SB700.
                  Senare tänker jag komplettera med ett makro.

                  Bara kameran med den inbyggda blixten har gjort under för mig.

                  David
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    ska du ha supersnabb autofokus ska du inte köpa ett makro
                    Tror faktiskt mitt 105mm macro är klart snabbast i min samling.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av jinnarparen
                      Bra seriefoto möjligheter: De flesta systemkameror klarar 5 bilder/sek
                      Bara Sony Samsung och Pentax enligt sökhjälp http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista
                      Klarar 5 bilder per sekund och har ett pris under 8000.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        ska du ha supersnabb autofokus ska du inte köpa ett makro
                        Makro blir långsamma eftersom de har ett större fokuseringsområde än andra objektiv. Därför finns det möjlighet att begränsa fokusavstånd på de flesta makroobjektiven. Precis som för tege så 105mm makrot ett av de snabbast fokuserande objektiven jag har.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av tege
                          Tror faktiskt mitt 105mm macro är klart snabbast i min samling.
                          kostar väl lite mer än Fi:s budget va? ca 8000 vad jag förstår!

                          Ursprungligen postat av Micke
                          Makro blir långsamma eftersom de har ett större fokuseringsområde än andra objektiv. Därför finns det möjlighet att begränsa fokusavstånd på de flesta makroobjektiven. Precis som för tege så 105mm makrot ett av de snabbast fokuserande objektiven jag har.
                          mitt 90mm makro jag hade Tamron (sålde snabbt som fan) hade begränsningsmöjligheten oxå, men var ändå hopplöst slö, mitt minolta 28-75 2,8 är ungefär 5ggr snabbare och tom gamla beercanet är snabbare, men är väl förmodligen en kostnadsfråga, skulle inte tro att Fi hittar ett snabbt makro för de pengarna han är beredd att lägga ut, eller jag kanske har helt fel?
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          • jhes
                            Användare
                            • september 2010
                            • 229

                            #14
                            Om du inte tänker göra plancher av fiskbilderna duger nästan alla objektiv, eftersom bilderna ändå måste minskas typ en milion ggr för att kunna postas på nätet,
                            Så med andra ord kan du lika gärna beskära bilden hårt o då behövs ingen macroglugg.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Ursprungligen postat av jhes
                              Om du inte tänker göra plancher av fiskbilderna duger nästan alla objektiv, eftersom bilderna ändå måste minskas typ en milion ggr för att kunna postas på nätet,
                              Så med andra ord kan du lika gärna beskära bilden hårt o då behövs ingen macroglugg.
                              Det jag vill komma åt är en liten fisk i fokus och allt bakom är suddigt, kort skärpedjup, men jag kanske tänker fel att det är makro jag behöver för det? Kan som sagt ingenting om objektiv. :/
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...