Problem med insjöfiskarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 123

    Problem med insjöfiskarna

    Hej!

    Jag startade nyligen upp mitt första akvarium som jag limmat själv. I akvariumet på 283L har jag en gädda, abborre och en brax. Startade akvariumet i fredags och allt verkade gå bra ända tills igår kväll. Akvariumet blev grumligt och fiskarna verkar allmänt ha svårt att andas. En mört jag hade i hittade jag död i morse och vill helst inte att de andra fiskarna också ska dö.. Pumpen är på ca 400l/h då hon i butiken sa att det räckte? Jag har inte så många växter ännu då jag skulle ta dessa från sjön enligt henne, men jag kanske ändå bör köpa något? Jag utförde ett väldigt hastigt och mindre vattenbyte i morse i hopp om
    Att de skulle klara sig tills jag kommer hem.
    Vad verkar vara problemet? Vattnet är vanligt kransvatten, men behöver man behandla det på något sätt? Är nybörjare på detta området och skulle uppskatta lite hjälp.
    Tack på förhand!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av 123
    Hej!

    Jag startade nyligen upp mitt första akvarium som jag limmat själv. I akvariumet på 283L har jag en gädda, abborre och en brax. Startade akvariumet i fredags och allt verkade gå bra ända tills igår kväll. Akvariumet blev grumligt och fiskarna verkar allmänt ha svårt att andas. En mört jag hade i hittade jag död i morse och vill helst inte att de andra fiskarna också ska dö.. Pumpen är på ca 400l/h då hon i butiken sa att det räckte? Jag har inte så många växter ännu då jag skulle ta dessa från sjön enligt henne, men jag kanske ändå bör köpa något? Jag utförde ett väldigt hastigt och mindre vattenbyte i morse i hopp om
    Att de skulle klara sig tills jag kommer hem.
    Vad verkar vara problemet? Vattnet är vanligt kransvatten, men behöver man behandla det på något sätt? Är nybörjare på detta området och skulle uppskatta lite hjälp.
    Tack på förhand!
    Hej

    Det låter som det vanliga problemet med ett nystartat akvarium och du har troligen problem med nitrit. Det tar minst några veckor innan det är igång särskilt om man startar helt från början. Är all inredning ny? Jag skulle föreslå en halv hink bottenmaterial från sjön.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • 123

      #3
      Tack för svaret! Glömde skriva att jag tog sand från samma sjö som fiskarna är hämtade ifrån och det är den som utgör botten. Tog även växter från sjön, men dessa var svåra att sätta ut så jag slängde nästan alla då de endast flöt upp till ytan.

      Det här med nitrit, hur löser jag det? Kommer mina fiskar att dö som mörten?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Rikta pumpen mot ytan så att det låter som ett vattenfall. Byt 1/3 av vattnet. Mata inte. Tillsätt 2dl salt (ta för enkelhetens skull grovt salt utan jod). Jonerna i saltet hindrar nitritens blockering av syreupptaget eller något sådant.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • 123

          #5
          Okej ska pröva när jag kommer hem, tack så mycket för hjälpen!

          Kommentar

          • Ciklid_Martin
            Användare
            • maj 2011
            • 136

            #6
            Det är just därför detta forum är bäst. Fy fan rakt på spiken.
            sigpic

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Är det riktigt akvariesilicon du använt??
              Annars visar fiskarna förgiftningssymtom efter kort tid.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • 123

                #8
                När jag kom hem idag verkade fiskarna inte ha några problem med att andas, så jag utförde endast vattenbyte samt pumpändringen, men tillsatte inget salt. Fiskarna verkar däremot nu otroligt pigga och speciellt braxen samt abborren simmar runt rätt så mycket. Är detta något att oroa sig över?
                Vattnet verkar förövrigt fortfarande lite grumligt. Bör jag tillsätta saltet i alla fall för säkerhetens skull eller kan det skada fiskarna ? (Tänker på att de lever i en insjö)

                Silikonlimmet skall lämpa sig bra för akvarium och jag tror även att det är ättiksbaserat. Vilka symptom visar fiskarna annars om kvalitén skulle visa sig vara dålig?

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Skönt att höra att det går på rätt håll.
                  Blir till och byta vatten tills värdena stabiliserats.
                  Salt har som Ola skriver en positiv effekt på fisken.

                  Vanligt silikon (byggsilikon) har antimögel medel i sig som är rena giftet för fisken.
                  Har du köpt akvariesilikon så är det lugnt tyckte för ett ögonblick att symtomen kunde bero på detta.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • 123

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Skönt att höra att det går på rätt håll.
                    Blir till och byta vatten tills värdena stabiliserats.
                    Salt har som Ola skriver en positiv effekt på fisken.

                    Vanligt silikon (byggsilikon) har antimögel medel i sig som är rena giftet för fisken.
                    Har du köpt akvariesilikon så är det lugnt tyckte för ett ögonblick att symtomen kunde bero på detta.
                    Tillsatte dock aldrig något salt i akvariumet. När jag kom hem kunde fiskarna andas igen och efter vattenbytet kändes allt normalt, så därför tillsatte jag aldrig saltet då jag inte såg någon mening med det. Men kan saltet även hjälpa till att motverka grumligheten i vattnet? Vill ju ha så klart vatten som möjligt och gärna att man ser allting i akvariet

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av 123
                      Tillsatte dock aldrig något salt i akvariumet. När jag kom hem kunde fiskarna andas igen och efter vattenbytet kändes allt normalt, så därför tillsatte jag aldrig saltet då jag inte såg någon mening med det. Men kan saltet även hjälpa till att motverka grumligheten i vattnet? Vill ju ha så klart vatten som möjligt och gärna att man ser allting i akvariet
                      Grumligheten försvinner inte med salt.
                      Men alla nystartade baljor är alltid lite grumliga i början.
                      Kvarstår problemet efter en vecka så får du skrika till finns flera orsaker till grumligt vatten och bot på detta.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #12
                        Hur är det med temperaturen? Ska de inte ha svalare vatten? Eller kan de anpassa sig till lite varmare?

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • eriahl
                          NCS Medlem
                          • december 2003
                          • 110

                          #13
                          Med dom fiskarna behöver man inte krångla med vattentempen.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Aborren trivs i varmt vatten iaf. Men det är bara att köra utan värmare och se till att det inte blir för varmt nu i sommar.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Det går inte att få lite bilder på akvariet? Kul med svenska fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...