Ob?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    Ob?



    Kolla ca 7 minuter in
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Menar du zebracikliden så kallas den "calico" Jeff Rapps brukar ha dom på sin lista,dock inte nu!
    CA

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Men den är framkorsad eller hur?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Men den är framkorsad eller hur?
        Varför skulle ob vara framkorsad? Det finns ju naturligt i Centralamerika hos flera arter.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Varför skulle ob vara framkorsad? Det finns ju naturligt i Centralamerika hos flera arter.
          Ja ordet "fram" var kanske fel. Men det är en korsning i alla fall. Har just dessa fångats vilda menar du?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Ja ordet "fram" var kanske fel. Men det är en korsning i alla fall. Har just dessa fångats vilda menar du?
            Möjligen urvalsodlad, men jag tror inte det är någon korsning. Den är nog "ren" artmässigt precis som artfränden elfenbenscikliden.

            /Jocke

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Sådana "zebror" behöver varken urvalsodlas eller korsas fram då dem finns naturligt. Förekommer hos ganska många centralamerikanska arter, citrinellus och labiatus är väl de mest kända. Men även "zebran" och HRP samt fenestrata, bifasciata, nicaraguensis förekommer som "OB"

              Kommentar

              • salmberg
                NCS Medlem
                • oktober 2007
                • 830

                #8
                Off topic..

                Hadde som grabb 12-13års ålder ett cilidpar. Min kompis hadde ett par med som han drog upp flera kullar av. Har letat och försökt ta reda på vliken art det var men aldrig hittat något... Men på denna film finns dom med 4.50 och 7.28..Vilken art kan det vara..

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ursprungligen postat av salmberg
                  Off topic..

                  Hadde som grabb 12-13års ålder ett cilidpar. Min kompis hadde ett par med som han drog upp flera kullar av. Har letat och försökt ta reda på vliken art det var men aldrig hittat något... Men på denna film finns dom med 4.50 och 7.28..Vilken art kan det vara..
                  På den tiden du hade dessa firrar hette dem säkert Tilapia mossambicus, möjligt att dem heter Oreochromis mossambicus idag.

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    #10
                    Haha tanken har aldrig slagit min att det kunde vara mossambicus. Finns dom vita naturligt eller frammodlat?

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Jag har ett gäng yngel av calico zebraciklider i garaget. Speciellt honorna blir väldigt vackra. Av en kombination där hanen var "standardzebra" och honan calico så blev ganska precis hälften av ynglen calico. Dessvärre dog honan alldeles nyss - men jag har ju ett 30-tal ättlingar som liknar henne att välja bland.
                      Är någon intresserad så finns det alltså firrar som snart skall bort - nu är de ca 25mm.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av salmberg
                        Haha tanken har aldrig slagit min att det kunde vara mossambicus. Finns dom vita naturligt eller frammodlat?
                        Jag hade också den varianten när jag var liten. Har länge sökt efter en ledtråd vilken art det var, och för bara någon månad sedan gick det upp ett ljus för mig. Det var också den ljusa varianten av mossambicus....

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 3111

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                          Jag har ett gäng yngel av calico zebraciklider i garaget. Speciellt honorna blir väldigt vackra. Av en kombination där hanen var "standardzebra" och honan calico så blev ganska precis hälften av ynglen calico. Dessvärre dog honan alldeles nyss - men jag har ju ett 30-tal ättlingar som liknar henne att välja bland.
                          Är någon intresserad så finns det alltså firrar som snart skall bort - nu är de ca 25mm.
                          jag tycker de var skitfina, så definitivt om du åker söderut så hör av dig så ska vi se om vi kan lösa det
                          Mvh
                          Peter

                          don´t drink water-fish ..... in it!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...