Nybörjare tropheus vill ha råd och tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laku78
    Användare
    • januari 2012
    • 65

    Nybörjare tropheus vill ha råd och tips

    Hej!
    Nybörjare på tanganyika och får hem en grupp på 56st körsbär i helgen...
    Har ett 720 med malawi nu, ska tömmas på malawi idag och rengöras/förberedas för dom nya...
    Lite funderingar jag har:
    Inredning- ska jag köra några stenar i början eller bara ha det tomt och fylla på med sten efter någon vecka?

    Belysning- ska vara släckt i början? Hur länge?

    Vattentemp- har haft 25/26 grader till malawi, ska jag köra samma till tropheus?

    Mat- har räkmix, 50/50 ärtor räkor. Innehåller även astaxanthin. Kan jag mata dom med det? När ska jag börja mata?

    Mediciner- vad bör jag ha hemma?

    Många frågor/funderingar men jag hoppas någon kan svara i alla fall...
    Tacksam för all hjälp!!!
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Hej Laku78

    Välkommen i troffarnas trevliga värld. De är nog lite beroendeframkallande.

    Gör gärna den slutliga inredningen genast, ingen idé att stressa upp fiskarna på nytt efter någon vecka. Sätt inte i för mycket sten bara, och anpassa storleken så att yngel hittar skydd bland stenarna. (Ifall du vill att yngel ska överleva i akvariet.)

    Jepp, kan vara bra att hålla släckt det första dygnet, eller två, ifall det handlar om fullvuxna fiskar. Är det ungdjur (upp till 5 cm) är det inte nödvändigt.

    25-26 grader är OK.

    Dimn räkmix går, men nästa gång kan du öka det gröna till 75 %. Börja inte mata under mörkläggningsperioden.

    Mediciner, hoppas nån annan kan svara här, jag har inga mediciner hemma.

    Vatten: Man kan, om man vill, optimera vattnet. Cirka 650 µS och 7,5-8,0 pH.

    Lycka till!
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av Laku78
      Hej!
      Nybörjare på tanganyika och får hem en grupp på 56st körsbär i helgen...
      Har ett 720 med malawi nu, ska tömmas på malawi idag och rengöras/förberedas för dom nya...
      Lite funderingar jag har:
      Inredning- ska jag köra några stenar i början eller bara ha det tomt och fylla på med sten efter någon vecka?

      Belysning- ska vara släckt i början? Hur länge?

      Vattentemp- har haft 25/26 grader till malawi, ska jag köra samma till tropheus?

      Tänk på att du har bra ytcirkulation i karet. Jag anv ca 6ggr bruttovolymen på pumpkapaciteten.

      Regelbunda vattenbyten, minst 1ggr per vecka är viktigt för troffar.

      Mat- har räkmix, 50/50 ärtor räkor. Innehåller även astaxanthin. Kan jag mata dom med det? När ska jag börja mata?

      Mediciner- vad bör jag ha hemma?

      Många frågor/funderingar men jag hoppas någon kan svara i alla fall...
      Tacksam för all hjälp!!!
      Jag önskar dig också välkommen till denna trevliga fiskvärld som troffar bjuder på.

      Igentligen skulle du redan ha tagit reda på svar till dina frågor innan du skaffar troffarna för att kunna erbjuda dem bästa förutsättningar.

      Information kan du få genom att läsa igenom dessa underbara troffetrådar samt söka info genom sök funktionen i detta forum.

      Men nu är det som det är och jag ska försöka att ge dig min syn på saken. Utan att veta storleken på dina fiskar i din kommande grupp.

      Innan du släpper i fiskarna bör vattnet var fiskvänligt med tanke på de olika värdena. Ett tips är att anv Nitrivec som skyndar på processen.

      Vita sand framhäver färgen på troffar bättre än brun och tempen på ca 25 grader är bra.

      Visst kan du lägga i några stenar, men inte för många utan att du kan observera dina nya firrars kondition.
      Fler kan du lägga i längre fram utan problem när fiskarna gått in sig efter några månader.

      Om du vill ha tips på hur du ska lägga stenen så titta i Helkarsbild-tråden i detta forum. Där finns flera fina akvarium.

      Att mörklägga karet med en filt de första dagarna är att rekomendera då detta minskar stressen på fiskarna efter flytten.

      Matning ska du vara ytterst försiktig med inledningsvis. Dels pga nyuppstartart kar (nitriter mm), men även pga att troffar har känsliga magar som är mycket känsliga för stress i början.

      Du bör fortsätta med den mat som troffarna har haft tidigare inledningvis.

      Om du ska byta till annan mat så gör det under en längre tid med små matportioner i övergången.

      Idag anv väldigt många troffeägare NLS 1mm pellets samt Spirulina grönflingor med mycket bra resultat vad gäller magbekymmer.

      En del anv egen räkmix eller annan mat.


      När det gäller antal troffar så brukar 30st i 375L var en norm. Själv har har jag ca 60-70st i ett 600L vilket funkar bra.
      Så ditt antal kan vara lite i underkant.

      Sjukdomar och medicin hoppas jag att du slipper men du kan läsa dessa länkar som ger bra info i ämnet.
      Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik. Citat: Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 " Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran,

      Många nyblivna troffeägare fasar för att deras dyrgripar ska bli sjuka i bukvattensot odyl och en del andra akvarister vågar inte ta steget över till just troffar pga rykten om deras magbekymmer. Om man nu har skött om sina fiskar efter konstens alla regler såsom följande. Lämplig akvariestorlek. Bra pumpkapacitet och



      Om du följer ovan råd och är försiktig i början så tror jag att du kommer att lyckas med din övergång till troffar.

      Har du några fler funderingar så frågar du och får svar från oss som har lite mer erfafrenhet.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Hej!
        Nybörjare på tanganyika och får hem en grupp på 56st körsbär i helgen...
        Har ett 720 med malawi nu, ska tömmas på malawi idag och rengöras/förberedas för dom nya...

        Vad menar du med göra rent? Va inte för noga då du redan har ett inkört akvarium. Och hur stora är dina 56 körsbär? Det låter som en bra start, vad mer ska du ha däri?

        Lite funderingar jag har:
        Inredning- ska jag köra några stenar i början eller bara ha det tomt och fylla på med sten efter någon vecka?

        Jag skulle ha en del sten i från start, men inga stora mängder.

        Belysning- ska vara släckt i början? Hur länge?

        Att hålla lyset släkt i början låter som en skröna i mina öron, har aldrig provat själv och förstår inte varför, men för det säger jag inte att det är fel...För många är det viktigt???

        Vattentemp- har haft 25/26 grader till malawi, ska jag köra samma till tropheus? Låter helt ok.

        Mat- har räkmix, 50/50 ärtor räkor. Innehåller även astaxanthin. Kan jag mata dom med det? När ska jag börja mata?
        Räkmix är ett ypperligt startuppfoder, troligen det bästa som finns. Men mata ytterst försiktigt i början och små portioner. Jag brukar börja mata dagen efter hemkomst.

        Mediciner- vad bör jag ha hemma? Ingen aning. Jag har inga mediciner hemma.

        Många frågor/funderingar men jag hoppas någon kan svara i alla fall...
        Tacksam för all hjälp!!!
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Laku78
          Användare
          • januari 2012
          • 65

          #5
          Hej!
          Tack för alla svar! Måste bara tilläga att jag läst igen varenda troffetråd och garagetråd men man blir ju lite nervös när man läser skräckexempel där hela grupper går bort. De vill jag ju naturligtvis inte, därför la jag in dessa frågor. Har ett väl inkört kar som jag gör ett vattenbyte på nu
          Hade tänkt att passa på och rengöra sanden i karet lite nogrannare än att bara suga upp det som ligger löst, alltså gräva runt och suga upp skit som ligger gömt i sanden. De kan väl inte vara någon fara då fisken som va där i redan är flyttad?
          Storleken på guppen är 4-7cm och 56st F1 i antal, skulle de inte räcka? Har inget mellankar nästa storlek är 250liter men det känns för litet...
          Lägger i 5st hålstenar, bör dom ligga i en hög eller flera tycker ni?
          Jag hoppas jag är redo, har väntat ett halvår på rätt grupp...
          Tack för all hjälp

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #6
            Ursprungligen postat av Laku78
            Hej!
            Tack för alla svar! Måste bara tilläga att jag läst igen varenda troffetråd och garagetråd men man blir ju lite nervös när man läser skräckexempel där hela grupper går bort. De vill jag ju naturligtvis inte, därför la jag in dessa frågor. Har ett väl inkört kar som jag gör ett vattenbyte på nu
            Hade tänkt att passa på och rengöra sanden i karet lite nogrannare än att bara suga upp det som ligger löst, alltså gräva runt och suga upp skit som ligger gömt i sanden. De kan väl inte vara någon fara då fisken som va där i redan är flyttad?
            Storleken på guppen är 4-7cm och 56st F1 i antal, skulle de inte räcka? Har inget mellankar nästa storlek är 250liter men det känns för litet...
            Lägger i 5st hålstenar, bör dom ligga i en hög eller flera tycker ni?
            Jag hoppas jag är redo, har väntat ett halvår på rätt grupp...
            Tack för all hjälp
            Nu var du lite lurig i din första förfrågan. Du är ju riktigt bra påläst ang troffar .

            Jag tror det går bra för dig.

            Hör av dig om du funderar på något, vi på formet ställer upp gärna upp med råd.

            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • Laku78
              Användare
              • januari 2012
              • 65

              #7
              Haha, jättebra tack så mycket
              Är bara nervös för hur det ska gå...
              Man läser ju en hel del men malawi vs tanganyika verkar ju vara 2 skilda världar
              Malawi kan man typ behandla hur som helst utan problem,(vilket man inte gör ändå utan sköter vb mm som man ska) medans troffarna är jättekänsliga(vad jag har läst mig till)
              Lätt att bli orolig att det ska gå fel liksom
              Men men, nu kör vi

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Ursprungligen postat av Laku78
                Haha, jättebra tack så mycket
                Är bara nervös för hur det ska gå...
                Man läser ju en hel del men malawi vs tanganyika verkar ju vara 2 skilda världar
                Malawi kan man typ behandla hur som helst utan problem,(vilket man inte gör ändå utan sköter vb mm som man ska) medans troffarna är jättekänsliga(vad jag har läst mig till)
                Lätt att bli orolig att det ska gå fel liksom
                Men men, nu kör vi
                Om du skaffar dig lite dagsrutiner och kollar in fiskarna vid ex matningen (att de verkligen är pigga vid mathålet) så upptäcker du fel ganska snabbt.

                Har du inte för mycket sten så kan du fånga in en sjuk/slagen fisk lätt. Som sedan läggs i en nätkasse för rehabilitering.

                Ett av de största fel som nybörjare gör är att mata för flitigt i början innan de har gått in sig i karet.

                Regelbundna vattenbyten och rengörning av filter samt slamsugning av bottensand är A&O för friska troffar


                När troffar är ordentligt invanda vid sin nya miljö och är allmänt friska så är de inte så känsliga som många tror.

                Jag har ex bytt ut all sand till en annan sort med alla fiskar kvar i alla mina 4 kar utan problem för troffarna.

                Har även möblerat om med olika nya stenar flera ggr i mitt 600L utan problem.


                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Doktor-T
                  Användare
                  • april 2012
                  • 424

                  #9
                  Körsbär

                  Hej

                  Grattis till dom fina fiskarna. Har nyligen köpt mig en grupp med körsbär.

                  Köpte du dina på Björkö också?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

                  Kommentar

                  • Laku78
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 65

                    #10
                    Tja!
                    Vet inte mer än att han bodde i stockholm å hette mika som jag köpte dom av.
                    Grymt nöjd i alla fall...
                    Hur stora e dina?

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • april 2012
                      • 424

                      #11
                      körsbär

                      Okej ja det finns nog körsbär spridda lite här och var i landet

                      Mina är allt från ca 3 cm upp till runt 8 cm. Antar att det är fiskar från 3 olika kullar i och med att det skiljer så mkt i storlek på dom. Dom är iaf av F1 föräldrar och dom verkar ofta vara i lektagen så dom bör nog föröka sig snart. Tror en hona går och tuggar nu.

                      Jag har haft dom en knapp månad och akvariet har inte varit igång mycket längre heller så efter lite nitrit så verkar det stabilisera sig ganska bra.

                      Nu vill man bara ha större akvarium och kanske 1-2 grupper till och ha ihop med körsbären
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...