Eldbuk och zebraciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • oktober 2003
    • 78

    Eldbuk och zebraciklid

    Hej! Har haft ett par eldbukar och en zebraciklidhona i en burk. Honan hamnade där då hanen dog och jag ville ge plats i den burken för nya fiskar. Hon har gått med eldbuksparet i två år. I vintras hade honan dött efter en lek (hon var ganska gammal).
    Så för två månader sedan får jag se yngel i akvariet på ca 1 cm som vaktas av eldbukshanen och zebrahonan. Jag hade inte en tanke på att dessa kunde korsa sig. Vet inte riktigt vad jag ska göra med avkomman, men kommer de att vara sterila?
    Någon som vet? De tillhör ju olika släkten.


    Med vänlig hälsning, Cristoffer
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Det var som attan, ja CA-ciklider kan vara nippriga på att korsa sig. Om du behåller avkomman se till att då behålla den för dig, jag tror inte du ska räkna med att den är steril, men det vet säkert andra bättre.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Ja centralare kan korsa sig hyffsat lätt om dom inte har någon partner av samma art,
      Sprid inte dessa vidare vad du än gör!
      CA

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        "Zebrabukar" skrevs det även en del om på 1970-talet. En del dök upp i handeln - till allmänt bekymmer. Om de var fertila minns jag inte, men det är inte otroligt.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          "Zebrabukar" skrevs det även en del om på 1970-talet. En del dök upp i handeln - till allmänt bekymmer. Om de var fertila minns jag inte, men det är inte otroligt.
          Det finns även foto i en av de större böckerna. Där står det att den är steril. Jag har haft som har parat ut, men jag särade på dem. Just eldbuk och zebra verkar gilla varandra - konstigt - eller så beror de på att det är gamla akvariestammar som tappat något på vägen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            ...eller så kan det bara vara så att i brist på annat när det hettar till. De är ju inte helt olika.

            Kommentar

            • lutkeni
              Användare
              • oktober 2003
              • 78

              #7
              Ja, yngel har det blivit. Jag har inte lagt ner tid så det är väl ett 50 tal i 4 cm storleken nu! Om inte annat så får ungdjuren en egen burk för de verkar bli väldigt iögonfallande!
              Ps, eldbuken är VF...

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Lundensis
                ...eller så kan det bara vara så att i brist på annat när det hettar till. De är ju inte helt olika.
                Jag menade när det inte var brist på annat.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...