Tusan också - "ruttet" silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #31
    Har tvättat noga med fönsterputs en gång
    ajajaj kemisk ren aceton ska det vara!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #32
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      ajajaj kemisk ren aceton ska det vara!
      varför det ??

      vi kör med fönsterputs mycket mer hälsosamt
      Rödsprit går bort då kräkmedlet lämnar en film efter sig
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #33
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        När jag bodde i England fanns det industrirakblad där ena änden med en "metallist". Dessa har jag saknat och köper istället blad till mattknivar och kör på silvertejp, men visst måste de finnas?
        Brett utbud av Knivar, Knivblad, Industrirakblad med de senaste produkterna inom skärteknik och prestanda till bra priser och med hög kvalitet!


        på samma sida har de dessa vilka jag brukar använda smidiga som attan, samma rakblkad i oxå http://img.noxshop.se/40466/item//ac...22a5f9cd_l.jpg
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #34
          Hej Ola.
          Har du aldrig varit i en färgbutik,dom har dessa blad till att ta bort färgrester på fönster efter målnig och har hållare till dito.Det var dessa blad som jag menade i tidigare inlägg.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #35
            Ursprungligen postat av Tina
            Är rädd att jag varit och skurit i silikonet mellan själva glasen där in i vinkeln i själva ramen på nått ställe, så att det ser ut som om det lossnat av limmet där. Kommer det nya silikonet att tryckas in i de springorna tillräckligt tätt, eller kan det bli så att kan komma att läcka om det vill sig illa, för att det gamla mellan glasen och det nya inte går ihop och blir tätt? Håller ramen ihop tillräckligt eller har den egentligen ingen betydelse i sammanhanget?
            På nått ställe är det heller ingen rak kant efter där jag skurit bort det gamla, utan det är som lite grynigt av silikon längst in mot glasen. Jag hade ju en vass liten kniv som jag först skar bort det mesta med och nu håller jag på finputsar med rakblad. Har tvättat noga med fönsterputs en gång och går över igen och synar med rakblad, men just detta med att limmet mellan glasskivorna verkar iskurna oroar mig och jag börjar känna mig lite nervös över detta att jag gjort nått tokigt Det går väl inte heller att ta loss ramen och ta i sär glasen helt och limma om helt och hållet, så är det risk att jag "förstört" akvariet, eller vad?
            det är ju svårt att säga utan att se i verkligheten, oxå svårt att rådgöra då det är viktigt att det håller tätt.

            men om jag säger så här är det ett aluminiumramakvarie? eller nån plastram?

            är silikonet mellan rutorna skadat bör man nog ta isär akvariet helt, är det stora glipor mellan rutorna så är ju fästytan för silikonet det gamla slikonet och där fäster inte nytt silikon särskillt bra.

            det går att ta isär ramakvarier men det är inte lätt om man inte gjort det förut, man kan oxå plocka ur rutorna ur ramen och limma om allt på nytt vilket är det bästa alternativet lite knivigt men det går. alumiumakvarier brukar vara limmade med botten eller gavlarna sist och det är med det sist limmade du måste börja isf men det finns massa olika akvariemärken så de kan vara limmade på olika sätt.

            när du sen limmat om akvariet så provfyll det på golvet i badrummet med en frigolitskiva under och låt det stå några veckor om du är osäker på ditt jobb
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Tina
              Användare
              • september 2011
              • 21

              #36
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              det är ju svårt att säga utan att se i verkligheten, oxå svårt att rådgöra då det är viktigt att det håller tätt.

              men om jag säger så här är det ett aluminiumramakvarie? eller nån plastram?

              är silikonet mellan rutorna skadat bör man nog ta isär akvariet helt, är det stora glipor mellan rutorna så är ju fästytan för silikonet det gamla slikonet och där fäster inte nytt silikon särskillt bra.

              det går att ta isär ramakvarier men det är inte lätt om man inte gjort det förut, man kan oxå plocka ur rutorna ur ramen och limma om allt på nytt vilket är det bästa alternativet lite knivigt men det går. alumiumakvarier brukar vara limmade med botten eller gavlarna sist och det är med det sist limmade du måste börja isf men det finns massa olika akvariemärken så de kan vara limmade på olika sätt.

              när du sen limmat om akvariet så provfyll det på golvet i badrummet med en frigolitskiva under och låt det stå några veckor om du är osäker på ditt jobb
              Tack Peter
              Det är nog inte bra alls, nej. Kikade nu och ett ställe på en gavelsida är själva glaset skadat (inte jag som gjort det) minimalt islaget på kanten, men just där så är det uppenbart inget silikon som fäster över huvudtaget, för jag kunde sticka in rakbladet tills det tog i aluminiumramen

              Det är limmat så att sidorna vilar mot bottenskivan och gavlarna är limmade mellan långsidorna. Och det är aluminiumram, inte plast.

              Känns som att jag ska överlåta arbetet till någon som verkligen kan saken

              Kommentar

              • Tina
                Användare
                • september 2011
                • 21

                #37
                Ursprungligen postat av Tina
                Tack Peter
                Det är nog inte bra alls, nej. Kikade nu och ett ställe på en gavelsida är själva glaset skadat (inte jag som gjort det) minimalt islaget på kanten, men just där så är det uppenbart inget silikon som fäster över huvudtaget, för jag kunde sticka in rakbladet tills det tog i aluminiumramen

                Det är limmat så att sidorna vilar mot bottenskivan och gavlarna är limmade mellan långsidorna. Och det är aluminiumram, inte plast.

                Känns som att jag ska överlåta arbetet till någon som verkligen kan saken
                Eller köpa ett helt nytt

                Kommentar

                • Tina
                  Användare
                  • september 2011
                  • 21

                  #38
                  En tanke - kanske galen!!! Kan man inte göra som man gör med riktigt stora kar - bygger av träskivor. Tunna skivor på insidan av akvariet, utom framrutan naturligtvis, som sedan behandlas med det som man brukar sätta på skivorna för att få det vattentätt. Har ingen aning om vad materialen till träkar heter. Varken vad det ska vara för skivor eller vad man sätter på för att få det tätt.

                  Gör man så ska väl akvariet bli tätt i alla fall och inte läcka i första taget - haha

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    det går nog.

                    Här finns lite inspiration:
                    När jag bygger ett kar av 15 mm marinplywood, skall jag dra skruvarna så skivorna går kloss an, eller skall jag resonera som vid ett helglasbygge och lägga tändstickor emellan som distanser så att jag får en kil vid silikoneringen?

                    Hej jag har byggt en burk i byggplyfa som är limmat med 2 komponents vattenfast trälim samt skruvad har även dragit en siliconsträng i skarvarna. Burken har varit vattenfylld i 4 år men det har nu börjat sipra vatten längs ena långsidan. Behöver nu tips på hur man kan få det tätt. Har varit i kontakt med några butiker där ingen

                    Vansinnigt eller bara superhäftigt. har nu möjlighet att använda ett rum i huset till min hobby, och då kommer ju funderingen på ett stort akvarium. Med stort menar jag 2520 liter (3*1,2*0,7) byggt i plywood med ett ordentligt filtersystem. Ännu så länge är detta bara funderingar men vem vet,kommer inte att byggas före hösten

                    Hej! Jag går i funderingar om att skaffa ett träakvarium, har någon medlem något råd eller kunskap om ett sådant akvarium,kan man tillverka ett själv,vilket träslag? är doom tunga, vilket lim?Tacksam för svar.mvh Ann-Marie


                    Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                    Här är två bra länkar....

                    Thomas Lundgren´s projekt


                    Frank Panis projekt
                    Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


                    Hoppas att de hjälper dig....


                    \\Joakim Draktoft

                    http://cichlidinspiration.net3services.com
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #40
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      varför det ??

                      vi kör med fönsterputs mycket mer hälsosamt
                      Rödsprit går bort då kräkmedlet lämnar en film efter sig
                      Jag använde fönsterputs en gång för länge sedan och det blev inte bra!

                      Vilken sorts fönsterputs använder du?
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Tina
                        Användare
                        • september 2011
                        • 21

                        #41
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        ajajaj kemisk ren aceton ska det vara!
                        Det var nog mest för att få hela karet rent och få bort alla lösa silikonbitar. ska ta aceton ska det också bli sen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...