Inavel och risker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • mars 2011
    • 119

    Inavel och risker

    Mina eldbuksciklider lade rom idag. Jättekul, i synnerhet som det är första gången.
    Min fundering är att jag vet att de är kullsyskon. Kan det utgöra något problem för de blivande ynglen? Borde jag sen lösa upp paret och ge dem partners som kommer utifrån?
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #2
    Ursprungligen postat av Rogli
    Mina eldbuksciklider lade rom idag. Jättekul, i synnerhet som det är första gången.
    Min fundering är att jag vet att de är kullsyskon. Kan det utgöra något problem för de blivande ynglen? Borde jag sen lösa upp paret och ge dem partners som kommer utifrån?
    Tänker du odla i stor skala och sälja ?, om inte så spelar det ingen roll.
    Men även om du tänker sälja så spelar det nog liten roll med en generation
    inavel ( om fisken ser normal ut så är den det som produkt betraktad)

    Kommentar

    • Rogli
      Användare
      • mars 2011
      • 119

      #3
      Nej, inte blir det någon storodling. Men det är alltid kul att dra upp några, dels för att behålla själv men också för att byta, ge bort eller sälja.
      Men som du antyder; ser den ok ut och mår bra så är det ju bra.

      Kommentar

      • mats44
        Användare
        • mars 2011
        • 13

        #4
        Jag fick ungar från rödciklid; Lillifi tror jag den hette. Det blev tre generationer av det ursprungliga paret. Resultatet blev dåligt. Sjukdom och elände på en fisk som ju ska vara stentuff.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Välkommen hit Mats
          Senast redigerad av DaRe; 20 april 2012, 22:46.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Rogli
            Användare
            • mars 2011
            • 119

            #6
            Ursprungligen postat av mats44
            Jag fick ungar från rödciklid; Lillifi tror jag den hette. Det blev tre generationer av det ursprungliga paret. Resultatet blev dåligt. Sjukdom och elände på en fisk som ju ska vara stentuff.
            Det är det här jag är lite rädd för. Säkert går det bra med någon generation inavel, men såsmåningom kommer nog problemen.
            Jag vet som sagt att mina är kullsyskon, men jag vet inte om förädrarna till dem är hämtade på olika håll.
            Jag löser nog upp den här parbildningen och skaffar nya partners åt dem.
            Kan de vara svårt för dem att acceptera en ny partner?

            Kommentar

            Arbetssätt...